آفتاب
تحولات شرق آسیا/

ممنوعیت برپایی تظاهرات بوداییان در سریلانکا/ توانایی هند در صادرات تجهیزات

ممنوعیت برپایی تظاهرات بوداییان در سریلانکا/ توانایی هند در صادرات تجهیزات

ممنوعیت برگزاری تظاهرات بوداییان در سریلانکا و توانایی هند در صادرات جنگنده و موشک از جمله تحولات شرق آسیا به شمار می رود.

مالزی

آسوشیتدپرس با اشاره به حکم دادگاه عالی مالزی در ممنوعیت قانونی استفاده از واژه الله برای غیرمسلمانان در این کشور گزارش داد که این دادگاه از اقدام دولت کوالالامپور در اعلام مخالفت با درخواست کلیسای کاتولیک برای استفاده مسیحیان از واژه الله برای نامیدن نام خداوند حمایت کرده است.

با وجود آنکه دولت مالزی بر لزوم استفاده نام الله برای نامیدن خداوند تنها از سوی مسلمانان خبر داده است، نمایندگان مسیحیت تاکید کردند که مسیحیان ساکن جزیره برونئو زمان طولانی است از واژه الله در نامیدن خداوند استفاده می‌ کنند.

در همین رابطه پدر لارنس اندرو مدیر روزنامه کاتولیک هرالد ضمن ابراز نارضایتی در این باره اعلام کرد که چهار قاضی دادگاه عالی مالزی به حقوق اولیه اقلیت‌ ها توجهی نکرده اند.

کلیسای کاتولیک مخالفت خود را با ممنوعیت استفاده از واژه الله برای غیرمسلمانان که از سال 2007 وضع شد، اعلام کرده است.

سریلانکا

پلیس سریلانکا همچنین از ممنوعیت راهپیمایی و تظاهرات مذهبی در این کشور از سوی بوداییان در پی پرتاب بمب های بنزینی از سوی گروه "نیروی فشار بوداییان" به سمت خانه و محل کسب مسلمانان در جنوب کلمبو پایتخت سریلانکا و کشته شدن سه نفر و زخمی شدن 50 فرد دیگر در جریان این حمله خبر داد که با انتقادهای سازمان ملل، اتحادیه اروپا و آمریکا روبرو شد.

جامعه بین الملل با تاکید بر لزوم جلوگیری از تکرار چنین حوادثی خواستار مجازات رهبران چنینی تظاهراتی شد.

رهبر گروه "نیروی فشار بوداییان" که از حمایت های "گوتابایا راجاپاکسا" وزیر دفاع و برادر رئیس‌ جمهوری سریلانکا بهره بردند، تاکید کرده است که بوداییان از حمله به راننده یکی از راهبان بوداییان خشمگین هستند.

هند

"آویناش چاندر" یکی از مقامات ارشد نظامی هند با اشاره به توانایی این کشور در صادرات جنگنده و موشک تاکید کرد که این روند نیازمند مکانیزم سیاسی است.

بر این اساس این تجهیزات شامل جنگنده تجاس، سیستم دفاعی هوایی آکاش، موشک‌ های کلاس پراهار و موشک‌ های مافوق صوت کروز براهموس است.

کد N354520

وبگردی