آفتاب

نظام مشترک تامین انرژی در کشورهای آسیای میانه احیا می شود

نظام مشترک تامین انرژی در کشورهای آسیای میانه احیا می شود

دوشنبه ـ ایرنا ـ کشورهای تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان با توجه به ذخایر بزرگ انرژی خود قصد دارند نظام مشترک و یکپارچه تامین انرژی را مانند شوروی سابق و با هدف رفع مشکلات انرژی منطقه دوباره درآسیای میانه احیا کنند.

به گزارش ایرنا ، سیستم واحد انرژی در منطقه آسیای مرکزی در زمان اتحاد جماهیر شوروی شکل گرفته بود و هیچ کشوری دراین منطقه بزرگ با کمبود برق مواجه نمی شد؛ اما با فروپاشی اتحادجماهیرشوروی فعالیت این نهاد انرژی منطقه ای ،22 سال است که متوقف شده است.

در گذشته ، جمهوری تاجیکستان در فصل تابستان به کشورهای ازبکستان و قزاقستان نیروی برق صادر می کرد و در فصل سرما برای تامین مصارف مردم و کارخانه ها از این کشورها برق وارد می کرد.

ˈاوغولای خواجه اوا ˈ رییس بخش خصوصی سازی شرکت برق تاجیک روز دوشنبه در حاشیه یک کنفرانس همکاری های منطقه ای در زمینه انرژی به خبرنگاران گفت: اگرچه درحال حاضر دولت های ازبکستان و ترکمنستان از پیوستن به سیستم یکپارچه تامین انرژی خودداری کرده اند؛ اما با استفاده از خطوط انتقال برق داتکای قرقیزستان و شیمکند قزاقستان، تاجیکستان می تواند بدون نباز به خطوط انتقال برق ازبکستان به قرقیزستان و قزاقستان نیروی برق صادر یا وارد کند.

وی گفت: صادرات نیروی برق از تاجیکستان به جمهوری قرقیزستان از تابستان سال جاری شروع شده و قرار است امسال 600 میلیون کیلووات ساعت برق به این کشور صادر شود.

همچنین، تاجیکستان از طریق خطوط انتقال نیروگاه ایرانی ˈسنگتوده 2 ـ پل خمریˈ به مناطق شمالی افغانستان به مقدار 800 میلیون کیلووات ساعت نیروی برق انتقال خواهد داد.

درحال حاضر ارزش یک کیلووات نیروی برق برای قرقیزستان دو سنت و برای افغانستان سه سنت معین شده است.

ˈخواجه اواˈ تصریح کرد: به دلیل کمبود خطوط فشار قوی ، تابستان امسال پنج میلیارد کیلو وات ساعت نیروی برق در تاجیکستان تلف می شود.

وی اظهار امیدواری کرد: در پی احداث خط انتقال نیروی برق از قرقیزستان و تاجیکستان به افغانستان و پاکستان موسوم به ˈ کاسا ـ 1000 ˈ امید است ،مشکل صدور نیروی برق اضافی تاجیکستان حل شود.

تاجیکستان در شش ماه پاییز و زمستان به چهار میلیارد کیلو وات ساعت نیروی برق نیاز دارد.

تاجیکستان کشوری کوهستانی با حدود 143 هزار کیلومتر مربع مساحت است که در دل خود صدها رودخانه و دریاچه را جای داده است و به گفته آگاهان اقتصادی با برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب این منابع ارزشمند آبی به مثابه ثروتی هنگفت و بکر می تواند اقتصاد این کشور را شکوفا کند.

تولید برق می تواند اقتصاد تاجیکستان را متحول کند، از این رو در 22 سال گذشته 221 نیروگاه کوچک در نقاط مختلف کشور احداث شده اما این نیروگاه ها هنوز نتوانسته اند کمبود برق را در خود این کشور هم برطرف کند.

تاجیکستان در نخستین حمایت فرامرزی دست کمک به سوی کشور ایران دراز کرد و ایران نیز نیروگاه بزرگ ˈسنگتوده 2 ˈرا با دو توربین در این کشور احداث کرد؛ توربین اول این نیروگاه سال 91 به بهره برداری رسید و میزان زیادی از مشکل برق این کشور را مرتفع کرد و توربین دوم هم آماده افتتاح شده است.

آسیای مرکزی با حدود 65 میلیون نفر جمعیت شامل کشورهای تاجیکستان ، ازبکستان ، قزاقستان ،قرقیزستان و ترکمنستان است.

آساق**ه.ص** 1579**1392
کد N354283

وبگردی