آفتاب
در مراسم تقدیم استوارنامه سفیران جدید پنج کشور؛

تاکید رییس جمهوری بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با کشورهای دنیا

تاکید رییس جمهوری بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با کشورهای دنیا

تهران- ایرنا- رییس جمهوری صبح امروز(دوشنبه) در دفتر کار خود میزبان سفیران جدید برونئی، مالزی، کرواسی، قرقیزستان و چین بود که استوارنامه خود را تقدیم وی کردند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در دیدار جداگانه با سفیران جدید برونئی، مالزی، کرواسی، قرقیزستان و چین بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با کشورهای دنیا به ویژه کشورهای دوست تاکید کرد.



**روحانی: تهران برای توسعه روابط با پکن اهمیت زیادی قائل است

رییس جمهوری با یادآوری جایگاه و اهمیت چین در منطقه و جهان، گفت: تهران برای توسعه روابط با پکن هم اهمیت و هم اولویت زیادی قائل است.

حجت الاسلام حسن روحانی به هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید چین در تهران با اشاره به مذاکرات مهم روسای جمهوری دو کشور در حاشیه اجلاس های «شانگهای» و «سیکا»، گفت: ایران هیچ مانعی برای توسعه روابط فی ما بین نمی بیند و در انتظار است با سفر «پینگ» رییس جمهوری خلق چین به تهران در آینده ای نزدیک این همکاری ها بیش از پیش ارتقاء یابد.

روحانی سوابق همکاری دو کشور در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی را یادآور شد و اظهار داشت: چین در دورانی که ایران مورد تجاوز قرار گرفت و در هنگام تحریم ها اقدامات مفیدی انجام داد که راهگشا و مفید بود و ما هیچ گاه این روابط دوستانه را فراموش نخواهیم کرد.

رییس جمهوری گفت: ایران و چین همچنین در زمینه فناوری صلح آمیز هسته ای از گذشته تاکنون همکاری های ارزشمندی داشته اند و ما امروز خواهان تلاش بیشتر این کشور در چهارچوب مذاکرات ایران با 1+5 هستیم تا طرفین به توافق جامع و نهایی دست یابند.

وی از سفیر جدید چین خواست تا تمام مساعی خود را برای تحقق طرح های امضاء شده میان دو کشور در حوزه ایجاد شهرک «آی تی»، قراردادهای «فاینانس» و انرژی به کار گیرد.

روحانی ادامه داد: ایران آماده است تا در ساخت مخازن بزرگ نفت و پالایشگاه های بزرگ با چین همکاری کند.

رییس جمهوری از حضور شرکت های چینی برای سرمایه گذاری در بنادر چابهار و جاسک استقبال کرد و گفت: طرح اتصال راه آهن بندر چابهار از طریق کشورهای افغانستان، قرقیزستان و قزاقستان به چین می تواند زمینه های توسعه همکاری بیش از پیش را فراهم آورد و ایران به سرعت در حال تکمیل قطعه ریلی بندر چابهار تا افغانستان است.

روحانی از جمله قراردادهای مهم ایران و چین در مذاکرات دوجانبه را همکاری دو کشور در چهارچوب کمیسیون مشترک با هفت گروه کاری در تهران خواند و گفت: نتیجه تلاش های این کمیسیون باید زمینه های تعامل تهران – پکن در هفت شاخه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی را فراهم کند و با سفر رییس جمهوری چین، قراردادهای نهایی در این خصوص امضا شود.

«پانگ سن» سفیر جدید چین نیز در این دیدار با اشاره به رایزنی هایش با مقامات عالی رتبه چین برای پیشبرد روابط دو جانبه، گفت: پکن خواهان توسعه روابط در حوزه آی تی، فاینانس و انرژی است.

وی تاکید رییس جمهوری چین برای احیای جاده ابریشم از طریق آب های آزاد را خاطر نشان کرد و گفت: این اقدام می تواند منجر به ارتباط بیشتر دو ملت و افزایش تبادلات فرهنگی، اقتصادی و سیاسی شود.

پانگ سن با بیان اینکه دو کشور در حوزه مسایل منطقه ای و جهانی دیدگاه مشترک دارند و از یکدیگر حمایت کرده اند، گفت، از اشتراک مساعی ایران قدردانی می کند و آماده است تا در حد توان این بسترهای مشترک را افزایش دهد.

سفیر جدید چین با اشاره به اینکه در گذشته به عنوان نماینده ویژه چین در مذاکرات 1+5 با ایران حضور داشته است، گفت: کشورش همواره از حق ایران در استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای در چهارچوب آژانس بین المللی انرژی هسته ای حمایت کرده است.

وی افزود: « ما مخالف تحریم های یکجانبه و ایجاد تکلیف برای کشورها خارج از معاهدات ان پی تی بوده و هستیم و اطمینان می دهیم که در مذاکرات آتی ایران با 1+5 از موضع ایران حمایت خواهیم کرد.»



**روحانی: تهران آماده همکاری های دو جانبه و بین المللی با کرواسی است

رییس جمهوری در مراسم تقدیم استوارنامه سفیر جدید کرواسی در تهران، توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با این کشور را به نفع دو کشور و دو منطقه دانست و گفت: تهران آماده همکاری های دو جانبه و بین المللی با کرواسی است.

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز دوشنبه در این مراسم افزود: اراده جمهوری اسلامی ایران روابط با همه کشورهای دنیا به ویژه کشورهای دوست در حوزه بالکان است.

وی ادامه داد: با شناسایی زمینه های مختلف همکاری و ایجاد تسهیلات برای توسعه گردشگری مشترک باید دو ملت را بیش از پیش به هم نزدیک کنیم.

رییس جمهوری با یادآوری علاقه تاریخی مردم ایران به کشورهای حوزه بالکان اظهارامیدواری کرد که با سفر رییس جمهوری کرواسی به تهران دو کشور شاهد تحرک جدی تر در روابط دو جانبه باشند.



**تمام مساعی خود را برای توسعه روابط با ایران به کار می بندم

اسکریپور کیلرتس سفیر جدید کرواسی نیز در این مراسم به روابط خوب و حسنه ایران و کرواسی اشاره کرد و گفت: در دوره مأموریت در تهران تمام مساعی خود را برای توسعه روابط که خواست دو کشور است، به کار خواهم بست.

وی با ابلاغ سلام گرم رییس جمهوری کرواسی به حجت الاسلام روحانی افزود: کرواسی از گسترش همکاری های اقتصادی فرهنگی، گردشگری و علمی با ایران استقبال می کند.

سفیر جدید کرواسی در ایران تصریح کرد: به جنابعالی اطمینان می دهم که کشور ما مصمم به توسعه روابط به ویژه در مسایل منطقه ای و جهانی با ایران است و از تبادل فرهنگی و گسترش گردشگری برای ارتباط بیشتر دو ملت حمایت می کند.



**رییس جمهوری: هیچ مانعی برای توسعه روابط با قرقیزستان وجود ندارد

رییس جمهوری اسلامی ایران در دیدار سفیر جدید سفیر قرقیزستان در تهران با تاکید بر این که هیچ مانعی برای توسعه روابط میان دو کشور وجود ندارد، گفت: همکاری های تنگاتنگ تهران-بیشکک در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، گردشگری و علمی به نفع دو کشور و دو ملت است.

رسان بک عثمان علی اف سفیر جدید قرقیزستان در ایران امروز (دوشنبه) استوارنامه خود را تقدیم رییس جمهوری اسلامی ایران کرد.

حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» در این مراسم به مذاکرات خود با رییس جمهوری قرقیزستان در زمینه طرح اتصال راه آهن سراسری میان کشورهای منطقه که از چین آغاز و به بندر چابهار ختم می شود اشاره کرد و اظهار داشت: اتصال راه های ریلی، جاده ای و هوایی منجر به نزدیک شدن دو کشور در حوزه های مختلف خواهد شد.

وی با تاکید بر ضرورت اجرایی و عملیاتی شدن توافق ها برای تامین منافع دو ملت، اظهار امیدواری کرد که در طول مأموریت سفیر جدید قرقیزستان مناسبات فیما بین بیش از پیش ارتقاء یابد.



**قرقیزستان خواهان افزایش حجم مبادلات با ایران است

رسان بک عثمان علی اف سفیر جدید قرقیزستان در تهران نیز در این دیدار با ابلاغ سلام گرم رییس جمهوری کشورش بر توسعه روابط دو کشور تاکید کرد و گفت: ایران امروز یک قدرت جهانی است و با توجه به برخورداری از ظرفیت های بسیار بالا در زمینه های مختلف، بیشکک از گسترش همکاری ها با تهران استقبال می کند.

وی با یادآوری این که نخستین سفر خارجی رییس جمهوری اسلامی ایران برای حضور در اجلاس شانگهای به قرقیزستان انجام شد، گفت: تمامی مساعی خود را برای تحقق خواست روسای جمهوری دو کشور به منظور تعمیق مناسبات دو کشور دوست به کار خواهد بست.

رسان بک عثمان علی اف، اهمیت ایجاد خطوط هوایی بین دو کشور برای توسعه فعالیت های اقتصادی را یادآور شد و گفت: ما خواهان افزایش حجم مبادلات با جمهوری اسلامی ایران هستیم.



**روحانی: علاقه مندیم روابط ایران و برونئی در تمامی زمینه ها توسعه یابد

رییس جمهوری در مراسم تقدیم استوارنامه سفیر جدید برونئی در تهران گفت: جمهوری اسلامی ایران و برونئی به عنوان دو کشور مسلمان و دوست ارتباط خوبی با هم دارند.

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز دوشنبه در این مراسم افزود: ما علاقه مندیم روابط دو کشور در زمینه های مختلف توسعه یابد تا شاهد روابط نزدیک تری بین دو کشور مسلمان باشیم.

وی با یادآوری این که در جهان اسلام شاهد مشکلاتی همچون خشونت و افراط گری هستیم، خاطرنشان کرد: همه کشورهای اسلامی باید در این زمینه همکاری کنند تا خشونت و افراط گری از دنیای اسلام رخت بر بندد.

رییس جمهوری ادامه داد: ما در منطقه و در کشورهای همسایه خود شاهد برخوردهای ناشایست و کشتار و حتی جنگ داخلی هستیم و در این زمینه کشورهای اسلامی باید در چارچوب همکاری های کمک کنند تا شاهد صلح و ثبات و امنیت در جهان اسلام باشیم.

روحانی، ظرفیت روابط دو کشور برای توسعه همکاری ها را فراوان دانست و گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد تا در زمینه مسایل اجتماعی، فرهنگی و امنیتی از جمله مسایل ورزشی ومبارزه با مواد مخدر با برونئی همکاری خوبی داشته باشد.

وی با یادآوری سفر آینده پادشاه برونئی به تهران اظهار امیدواری کرد همکاری ها و مناسبات ایران و برونئی با سفر پادشاه برونئی در تهران بیش از پیش توسعه یابد.



**در سفر آینده پادشاه برونئی چندین موافقتنامه امضا می شود

حاجی ملوک بن حاجی جومات سفیر جدید برونئی در ایران نیز در این مراسم با تقدیم استوارنامه خود به رییس جمهوری، روابط دو کشور را دوستانه و خوب توصیف کرد.

وی با اشاره به سفر آینده پادشاه برونئی به ایران از امضای چند موافقتنامه در جریان این سفر از جمله در زمینه های آموزش و پرورش، سرمایه گذاری های مشترک، مبارزه با مواد مخدر و قاچاق انسان خبر داد.

سفیر جدید برونئی در ایران همچنین از مواضع اصولی کشورمان درعرصه بین المللی حمایت کرد.



**رییس جمهوری: خواست دولت تدبیر و امید روابط بهتر با ملت و دولت مالزی است

رییس جمهوری از ایران و مالزی به عنوان دو کشور دوست و مسلمان و نزدیک به هم یاد کرد و گفت: خواست دولت تدبیر و امید روابط نزدیک تر و بهتر با ملت و دولت این کشور است.

حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» روز دوشنبه در مراسم تقدیم استوارنامه و دیدار سفیر جدید مالزی در تهران، تاکید کرد: خواست دولت تدبیر و امید، وحدت و اتحاد میان دو کشور مسلمان است که با داشتن هر مذهبی تحت عنوان اسلام، برای تقویت برادری و دوستی در میان مسلمانان تلاش می کنند.

وی با بیان این که دشمنان اسلام بدنبال اختلاف افکنی میان مسلمانان هستند، افزود: آنان تلاش دارند با ایجاد اختلافات مذهبی میان مسلمانان آنها را وادار به خشونت کنند، اما از دیدگاه اسلام خشونت و افراط گری مردود است و باید تلاش کنیم محبت و دوستی و نزدیکی در میان مسلمانان افزایش یابد.

رییس جمهوری با بیان این که روابط اقتصادی دو کشور در سال های اخیر کاهش یافته است، اظهار امیدواری کرد با تلاش مسوولان دو کشور شاهد توسعه و ارتقای بیش از پیش روابط دوجانبه باشیم.

روحانی همچنین گفت: همواره بین مردم دو کشور روابط خوبی وجود داشته و علاقه مندیم که این روابط نیز توسعه یابد.

وی به تلاش نخست وزیر سابق و جدید مالزی برای ارتقا و توسعه هر چه بیشتر روابط دو جانبه اشاره و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران علاقه مند است روابط دو ملت و دو دولت در سطوح مختلف توسعه یابد.



**دولت مالزی برای توسعه مناسبات دو کشور تلاش می کند

راجا نوشیروان بن زین العابدین سفیر جدید مالزی در تهران نیز در این دیدار با ابلاغ بهترین سلام های گرم پادشاه مالزی به رییس جمهوری ایران، نقش تهران را در مناقشات منطقه ای و بین المللی مفید و سازنده ارزیابی کرد.

وی گفت: دولت مالزی همه دستاوردهای دولت و ملت ایران را که از زمان روی کار آمدن دولت جدید در این کشور به دست آورده است، ستایش می کند.

سفیر جدید مالزی در ایران با بیان این که دولت مالزی برای پیشرفت، توسعه و اعتدال مناسبات میان دو کشور تلاش خواهد کرد، اظهار امیدواری کرد: همکاری با ایران در راستای گفتمان اعتدال در مقابل خشونت و افراط گری به توسعه بیش از پیش روابط دوجانبه بیانجامد.

سیام*9254**1449
کد N354260

وبگردی