آفتاب

برنامه آموزش و پرورش برای پنج شنبه ها اعلام شد؛ فعالیت های قرآنی و هنری متنوع و شاد

برنامه آموزش و پرورش برای پنج شنبه ها اعلام شد؛ فعالیت های قرآنی و هنری متنوع و شاد

اجرای برنامه روز بانشاط یا غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان در پنجشنبه ها در 2000 مدرسه ابتدایی به صورت پایلوت برگزار می شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حمید رضا کفاش معاون فرهنگی و پرورشی وزیر آموزش و پرورش گفت: با توجه به اینکه در دولت تدبیر و امید هیچ طرحی بدون اجرای دوره آموزشی و کار پژوهشی همزمان اجرا نخواهد شد، در مهر سال آینده این برنامه به صورت آزمایشی صورت گرفته و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه علی‌رغم اینکه شرکت دانش‌آموزان در این طرح‌ها به صورت داوطلبانه خواهد بود گفت: مدارسی که امکان اقبال بیشتری برای این برنامه در آنها وجود دارد شامل مدارس خاص، مدارس هیات امنایی، شاهد و در تعدادی از مدارس عادی می‌شود. بر این اساس مدیران و معلمان در روز پنجشنبه در مدرسه حضور پیدا می‌کنند و اگر چند دانش آموز برای این طرح ثبت نام نکردند بازهم برنامه اجرا خواهد شد.


کفاش در تشریح برنامه‌های در نظر گرفته شده برای روز پنجشنبه نیز گفت: فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی مختلفی را در نظر گرفته‌ایم اعم از برنامه‌های قرآنی، هنری، حضور در کانون‌های فرهنگی و تربیتی که براین اساس برنامه‌های شاد و متنوعی را برای دانش‌آموزان در روزهای پنجشنبه اجرا خواهیم کرد.

کفاش درباره اعتبار در نظر گرفته شده برای اجرایی کردن این برنامه گفت: امکانات مدرسه و فضای آن به صورت رایگان در اختیار دانش‌آموزان قرار خواهد گرفت، علاوه بر این کانون‌های پرورشی و فکری کودکان و نوجوانان و نیز کانون‌های فرهنگی و تربیتی فضای خود را به صورت رایگان برای این برنامه در اختیار مدارس قرار می‌دهند.

به گفته وی این در حالیست که وزیر آموزش و پرورش نیز از محل کیفیت‌بخشی اعتباری برای برنامه روز با نشاط در مدارس در نظر گرفته است که حدود چهار میلیارد تومان (دو میلیون برای هر مدرسه) خواهد بود که این مبلغ به طور مستقیم به خود مدارس ارائه خواهد شد. علاوه بر اعتبار در نظر گرفته شده از سوی وزارت آموزش و پرورش بخش دیگری از هزینه‌ها به صورت داوطلبانه از محل مشارکت و مساعدت اولیا خواهد بود که طبق جلسات اولیا و مربیان مشخص خواهد شد که البته این هزینه‌ها به صورت داوطلبانه است.

وی با اشاره به اینکه نامه‌ای که در دولت گذشته طبق آن پنجشنبه‌ها تعطیل رسمی شد زیر سوال است و تعطیلی مدارس خلاف قانون است گفت: قرار بر این بود که پنجشنبه‌ها فقط برای برنامه‌های پرورشی و برنامه‌های ضمن خدمت و دوره‌های آموزشی باشد اما طبق یک نامه پنجشنبه‌ها تعطیل شد و در دولت یازدهم این موضوع دوباره بازبینی می‌شود.

پایش روانی معلمان

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به سوالی درباره چگونگی پایش روانی معلمان و نظارت بر آنها در دوران خدمت گفت: همانطور که می‌دانید گزینش معلم جزء سخت‌ترین گزینش‌ها در آموزش و پرورش است و دوره‌هایی برای آماده کردن معلمان پیش از گزینش در نظر گرفته شده؛ در دانشگاه فرهنگیان نیز بیشترین واحدها مربوط به شناخت مخاطب است، در عین حال پس از گزینش معلمان و مشغول به کار شدن آنها واحد حراست در آموزش و پرورش مراقبت‌های لازم را انجام می‌دهد و اگر تخلفی صورت بگیرد برخورد خواهد شد.

آموزش حقوق شهروندی
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تدوین منشور حقوق شهروندی از سوی رئیس‌جمهور گفت: در این زمینه امروز وزیر آموزش و پرورش در جلسه‌ای با خانم امین‌زاده معاون حقوقی رئیس‌جمهور مسائل مربوط به حقوق دانش‌آموزان را پیگیری کرده است تا در تدوین منشور حقوق شهروندی به مسائل مربوط به دانش‌آموزان توجه بشود.

در همین زمینه پیشنهادهای مربوط به حقوق شهروندی در کنوانسیون حقوق کودک توسط مدیر کل فرهنگی و هنری وزارت آموزش و پرورش که به عنوان نماینده این وزارت خانه در آن کنوانسیون حضور دارد عنوان خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه باید بسته‌های حاوی حقوق شهروندی به دانش‌آموزان ارائه شود افزود: معتقدیم آشنایی دانش‌آموزان با حقوق خود برای جلوگیری از معضلات اجتماعی در قالب آگاه‌سازی و آموزش خانواده‌ها موثر خواهد بود.

کفاش ادامه داد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، آموزش حقوق دانش‌آموزی را در کتاب‌های جدید دانش‌آموزان به ویژه کتاب‌های حوزه اجتماعی وارد کرده است و در کتاب‌های تازه تدوین شده حقوق شهروندی به عنوان متون درسی به دانش‌آموزان آموزش داده خواهد شد.علاوه بر این دوره‌های آموزش ضمن خدمت کددار حقوق شهروندی برای همکاران ستادی و استانی در نظر گرفته شده است.

بخشی از ساعات کلاس به کتابخوانی اختصاص می‌یابد

وی همچنین با اشاره به اینکه طبق دستور العمل صادر شده برای مدارس معلمان باید بخشی از ساعات کلاس را به کتابخوانی اختصاص دهند گفت: پیش از این این طرح به صورت تشویقی در مدارس اجرا می‌شد اما از ابتدای مهرماه امسال این برنامه به صورت موظف در می‌آید و اگر معلمی این کار را نکرد بازخواست خواهد شد.

وی همچنین با اشاره به تشکیل کمیته مقابله با تنبیه دانش‌آموزان و کنترل هیجان گفت: این کمیته مسئولیت مراقبت و رصد گزارش‌های رسیده را دارد. با تشکیل این کمیته و اجرای طرح‌های آموزشی برای فرهنگیان مساله تنبیه بدنی دانش‌آموزان به مقدار قابل توجهی کاهش داده می‌شود و از مردم می‌خواهیم اگر موردی مشاهده کردند سریعا به آموزش و پرورش انتقال دهند تا به عنوان یک مطالبه قانونی تحت بررسی قرار گیرد.

4646

کد N354229

وبگردی