آفتاب

معاون وزیر: کلانشهرها جای زندگی نیست

معاون وزیر: کلانشهرها جای زندگی نیست

اردبیل - ایرنا - معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی گفت: توقف رشد شهر نشینی به این معنا است که کلانشهرها دیگر جای زندگی نیست و همین مساله به مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاها کمک می کند.

پیروز حناچی روز دوشنبه در حاشیه اولین همایش ملی توسعه پایدار کالبدی - فضایی روستایی در اردبیل در گفت و گو با خبرنگاران افزود: نرخ رشد شهری در تهران در آستانه توقف قرار گرفته و هم اکنون در روزهای تعطیل شاهد خروج گسترده مردم از تهران هستیم.

وی گفت: برای جذب مردم در روستاها باید حداقل های زندگی را برای روستاییان فراهم کنیم تا زندگی مناسبی برای مردم در روستاها به وجود بیاید.

وی با اشاره به اجرای طرح هادی در روستاها اظهار کرد: اجرای این طرح در روستاها ایرادهایی دارد و باید حفظ اصالت روستاها به عنوان یک اصل مهم در طرح هادی مورد توجه قرار بگیرد.

وی بر لزوم سرمایه گذاری های مناسب در روستاهای کشور تاکید کرد و افزود: به هر میزانی که در روستاها سرمایه گذاری کنیم مردم بیشتری برای زندگی در روستاها ترغیب می شوند.

وی همچنین با اشاره به موقعیت شهر سرعین اظهار کرد: در شهر سرعین بسیاری از فرصت ها را از دست داده ایم و با وجود ظرفیت های زیادی که در این شهر وجود دارد سرمایه گذاری های مناسبی انجام نشده است.

وی در زمینه احداث ساختمان 16 طبقه در این شهر گفت: سرعین به احداث این ساختمان نیازی ندارد و احداث آن جز برای کسب منافع شخصی هیچ نفعی برای این شهر توریستی نخواهد داشت.

وی با بیان این که با آغاز مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاها هم اکنون رشد شهر نشینی در کلانشهرها متوقف شده بیان کرد: مهاجرت روستاییان سبب شده هم اکنون ترکیب جمعیت شهری ما 70 و جمعیت روستایی کشور به 30 درصد برسد.

وی گفت: در آستانه تهیه برنامه ششم توسعه هستیم و با استفاده از تجربیات و اشتباهات گذشته باید در برنامه ششم توسعه راهکارهای مناسبی را برای توسعه روستاها ارائه دهیم.

وی افزود: هر چند که برنامه خاصی برای مهاجرت معکوس روستاییان از شهرها به روستاها نداریم اما ضرورت دارد برای مهاجرت معکوس برنامه ریزی مناسبی انجام شود.

وی گفت: رشد جمعیت شهری ما از کشورهای اروپای مرکزی بیشتر شده در حالی که با توجه به رشد جمعیت میزان بهره وری در شهرهای کشور بسیار پایین است.

وی تاکید کرد: مهاجرت معکوس سبب خواهد شد به تدریج شاهد افزایش مردم در روستاها و توقف نرخ رشد رشد جمعیت شهر نشینی در کشور باشیم.

به گزارش ایرنا ، رییس اولین همایش ملی توسعه پایدار کالبدی ، فضایی روستایی نیز در این همایش گفت: در برنامه ششم توسعه راهکارهای توسعه پایدار روستاها باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا روستاها در تحقق اقتصاد مقاومتی یکی از پایه های مهم کشور هستند.

محمدرضا شاملو افزود: این همایش در سه محور اصلی و 14 زیر محور برگزار می شود و بررسی ابعاد مکانی و طراحی توسعه پایدار روستاها ، مسکن و بهسازی بافت های روستایی و استقرار حکمروایی روستایی از محورهای برگزازری این همایش در اردبیل است.

وی یادآور شد: پس از اعلام عمومی 273 مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شد که 119 مقاله آن پذیرفته و 24 مقاله علمی نیز در قالب سخنرانی در این همایش توسط متخصصان ، اندیشمندان و اساتید دانشگاهی در پنج میزگرد علمی ارائه می شود.

1108/594/593/ 1495
کد N354172

وبگردی