آفتاب

روسیه حضور شهروندان آسیای مرکزی در قلمروش را محدود می کند

روسیه حضور شهروندان آسیای مرکزی در قلمروش را محدود می کند

دوشنبه ـ ˈ دیمیتری مدودفˈ نخست وزیر روسیه هفته جاری پای سندی امضا گذاشت که طبق آن شهروندان آسیای مرکزی از جمله تاجیکستان از سال 2015 دیگر با شناسنامه های داخلی نمی توانند وارد این کشور شده و حتما باید گذرنامه داشته باشند.

به گزارش ایرنا، پیشتر شهروندان کشورهای شوروی سابق می توانستند تنها با شناسنامه های معمولی و بدون نیاز به گذرنامه (پاسپورت) و روادید (ویزا) از کشورشان به روسیه سفر کنند، اما با قانون جدید نیاز به گذرنامه ( پاسپورت ) وجود دارد اما همچنان نیازی به روادید نیست.

خبرگزاری ˈ آسیا پلوسˈ روز دوشنبه در گزارشی نوشت: دولت روسیه این قانون را برای تنها برای دو کشور قزاقستان و روسیه سفید که در اتحادیه ارواسیا عضو هستند، استثنا کرده است.

دولت روسیه در حالی این قانون را اتخاذ می کند که ماه اکتبر سال 2013 مسکو در قبال تمدید استقرار پایگاه نظامی 201 روسیه در تاجیکستان سندی را امضا کرده بود که شهروندان تاجیکستان بدون گذرنامه می توانند تا 3 سال در این کشور اقامت داشته باشند .

به گفته تحلیل گران سیاسی، اکنون میلیون ها نفراز شهروندان کشورهای آسیای میانه در روسیه حضور دارند و با اعمال این طرح، روسیه بخش مهمی از نیروی کار ارزان خود را از دست خواهد داد.

تاجیکستان بعد از ازبکستان و اوکراین سومین کشوری است که بیشترین تعداد مهاجر را در روسیه دارد.

بر اساس این آمار، ازبکستان 2 میلیون و 300 هزار نفر، اوکراین یک میلیون و 400 هزار نفر، تاجیکستان یک میلیون و 131هزار نفر، آذربایجان 620 هزار نفر و قرقیزستان 540 هزار نفر نیروی کار در روسیه دارند.

به گفته مسوولین اقتصادی تاجیکستان، 50 درصد نیروی کار این کشور 8 میلیون نفری به روسیه و دیگر کشورهای مشترک المنافع مهاجرت کرده اند.

آساق **ه.ص**1010
کد N354163

وبگردی