آفتاب
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات:

از وزیر علوم گلایه داریم اما استیضاح در دستور کار نیست

از وزیر علوم گلایه داریم اما استیضاح در دستور کار نیست

تهران - ایرنا - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات گفت: هرچند برخی نمایندگان از برخی انتصابات در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گلایه دارند اما استیضاح وزیر در دستور کار نیست.

«علیرضا سلیمی» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا اظهار داشت: محیط علمی و دانشگاهی مدیریتی پایدار و به دور از تغییرات پیاپی را طلب می کند و نباید شاهد تغییرات یکباره در مراکز علمی از جمله دانشگاه تهران بود.

وی با بیان اینکه نمایندگان مجلس نگرانی هایی را درباره این نحوه تغییرات مدیریتی در دانشگاه ها دارند، اظهار داشت: اگر بنا بود سرپرست دانشگاه تهران با سرپرستی دیگر جایگزین شود، چرا از ابتدا همین سرپرست فعلی انتخاب نشد.

سلیمی تاکید کرد که نگرانی های نمایندگان در این زمینه به معنی پیگیری موضوع استیضاح وزیر نیست.

به گزارش ایرنا، «الیاس نادران» نماینده مردم تهران به تازگی با انتقاد از عزل و نصب ها در دانشگاه تهران گفته است: اگر افراط گرایی ها و انتصاب افراد مساله دار و بلاتکلیف کردن دانشگاه های مادر کشور ادامه یابد واکنش های مناسبی را از طرف نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی به دنبال خواهد داشت.

«قاسم جعفری» نماینده بجنورد در مجلس که در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس عضویت دارد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا توضیح داد: در حکومت اسلامی باید حکمت و نه معادلات قدرت اصل و مبنای تصمیم گیری ها باشد.

وی افزود: در صورت توجه به این اصل، بسیاری از حاشیه ها ایجاد نمی شود و درایت محور کار می شود.

این نماینده مجلس با تاکید بر این که وزارت علوم در بحث انتصابات می توانست بهتر عمل کند، گفت: رییس دانشگاه اصلی کشور یعنی دانشگاه تهران با حاشیه های فراوان از این مسوولیت کنار گذاشته شد و سرپرستی آن به فردی پرمشغله که در جایگاه معاون وزیر بود، واگذار شد.

جعفری اظهار داشت: همان زمان بحث بر این بود که یا معاون اداری مالی وزارت علوم بیکار است و یا دانشگاه تهران نیاز به مدیر تمام وقت ندارد و یا این که چرا از میان اعضای هیات علمی موجود این دانشگاه فردی برای سرپرستی انتخاب نشد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس با بیان این که جایگزینی یک سرپرست با سرپرستی دیگر برای دانشگاه تهران برای بسیاری حتی برای سرپرست قبلی دانشگاه سوال برانگیز بود، گفت: برخی نمایندگان بر این باورند که ساز و کار در نظر گرفته شده برای انتخاب روسای دانشگاه و این که شورای حکمیتی برای تعیین رییس پیشنهادی تشکیل شود، مبنای قانونی ندارد.

جعفری خاطر نشان کرد: این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز به وزیر علوم یادآوری شده است که چنین شیوه انتخابی مبنای قانونی ندارد.

نماینده مردم بجنورد در مجلس گفت: انتظار نمایندگان از وزارت علوم این است که به رسالت اصلی خود که همان رشد علمی کشور است، بپردازد و از حاشیه ها دور بماند زیرا در صورت پرداختن به مسایل حاشیه ای از کار اصلی خود باز می ماند.

سیام**2025 ** 1418
کد N354008

وبگردی