آفتاب

اعتراضات آلبانیایی تبارهای کوزوو به خشونت کشیده شد

اعتراضات آلبانیایی تبارهای کوزوو به خشونت کشیده شد

تهران-ایرنا - پلیس کوزوو عصر یکشنبه در برابر معترضان آلبانیایی تبار شهر ˈ متروویساˈ این کشور به شلیک گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی متوسل شد.

به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری رویترز از ˈکوسوفسکا متروویساˈ کوزوو، نیروهای پلیس لهستان که بخشی از ماموریت اتحادیه اروپا برای حفظ آرامش در کوزوو هستند در حال درگیری با معترضان دیده شدند.

درگیری های روز یکشنبه بدترین ناآرامی در کوزوو از سال 2008 و بعد از اعلام استقلال کوزوو از صربستان بوده است.

خشونت ها زمانی آغاز شد که صدها تن از آلبانیایی تبارهای کوزوو، به دلیل مسدود شدن عبور و مرور از پلی در شهر کوسوفسکا متروویسا طی سه سال گذشته، شروع به پرتاب سنگ و بطری به سوی نیروهای پلیس کردند.

آنها سپس خودروهای نیروهای پلیس و مامورین حفظ نظم و قانون اتحادیه اروپا در کوزوو را به آتش کشیدند. نیروهای پلیس کوزوو نیز با شلیک گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی پاسخ دادند.

بر اساس این گزارش همچنین سربازان آمریکایی که بخشی از نیروهای صلح بان سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو هستند، در چهار صف با خودروهای زرهی ˈهامویˈ از این پل مراقبت می کردند.

یک سخنگوی پلیس گفت: 13 افسر پلیس و 10 تن از غیرنظامیان در درگیری های روز گذشته زخمی و نیز 5 نفر از تظاهرکنندگان دستگیر شدند.

به گفته وی، اوضاع این شهر شامگاه یکشنبه آرام شد و سربازان ناتو و اتحادیه اروپا در مواضع خود مستقر شدند.

ˈعاطفه یحیی آغاˈ رییس جمهوری کوزوو گفت : هر اقدامی برای یافتن راهکاری از طریق توسل به زور، تنش را تشدید کرده و ما را یک گام به عقب می راند.

متروویسا از زمان جنگ کوزوو در سال 1998 تا 1999 قبل عرصه تنش بین آلبانیایی تبارها و صرب ها بوده است، ناتو در آن زمان طی حملات هوایی یازده هفته ای باعث توقف خشونت ها شد؛ اما بعضی از نیروهای صرب و کوزوو مبارزه را در قالب نیروهای شبه نظامی علیه یکدیگر آغاز کردند.

صربستان کوزوو را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی شناسد، اما سال گذشته موافقت کرد کنترل بخش صرب نشین شمال کوزوو را به موجب توافقی با میانجی گری اتحادیه اروپا به دولت کوزوو بسپارد، درعوض بلگراد توانست از چراغ سبز اتحادیه اروپا برای آغاز مذاکرات پیوستن به این اتحادیه بهره مند شود.

این درحالی است که صرب های ساکن شمال کوزوو نمی خواهند با اکثریت قومیت آلبانیایی تبار این کشور ارتباط بیشتری داشته باشند.

آنها در سال 2011 و بعد از تلاش بی نتیجه دولت کوزوو برای به دست آوردن کنترل شمال این کشور، پل یاد شده را تصرف و عبور و مرور از آن را متوقف کردند.

اروپام**9157 ** 1064
کد N353956

وبگردی