آفتاب
رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران

بازنگری در طرح های روستایی منجر به توسعه پایدار روستاها می شود

بازنگری در طرح های روستایی منجر به توسعه پایدار روستاها می شود

اردبیل - ایرنا - رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران گفت: با بازنگری در طرح هایی که در روستاهای کشور اجرا شده می توانیم راهکارهای علمی و تحقیقاتی مناسبی را برای توسعه پایدار روستاها ارائه کنیم.

به گزارش ایرنا ، علی تابش روز دوشنبه در اولین همایش ملی توسعه پایدار کالبدی - فضایی روستایی در اردبیل افزود: این بنیاد برای توسعه روستاهای کشور طرح های زیادی را اجرا کرده اما توجه به زوایای مختلف این طرح ها و بازنگری روی کارهای انجام شده بسیاری از مشکلات و چالش های ما را در این بخش برطرف می کند.

وی بر لزوم برنامه ریزی مناسب برای توسعه کالبدی روستاها تاکید کرد و گفت: ارائه نکته نظرات متخصصان و اندیشمندان و تعیین ضوابط و مقررات مناسب ما را در انجام این وظایف یاری خواهد کرد.

او با اشاره به نقش مردم در برنامه ریزی توسعه روستایی یادآوری کرد: مردم روستاها در برنامه های توسعه این مناطق نقش مهمی دارند و نباید روستاییان را از چرخه توسعه روستاها خارج کنیم.

وی افزود: ویژگی جامعه روستایی پیوند آنها با طبیعت است و کاربری های روستایی در کالبد فضای روستاها نقش مهمی را ایفا می کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: وجود یک ساختار مناسب در کالبد روستاهای کشور در توسعه پایدار این مناطق اهمیت زیادی دارد و آموزش و ترویج در استقرار این ساختار در روستاها بسیار تاثیرگذار هستند.

وی با بیان این که تاکنون به آموزش و ترویج در روستاها کمتر توجه شده بیان کرد: با این حال ضرورت دارد برای تعامل دو سویه بین شهر و روستا به آموزش و ترویج روستاییان توجه جدی شود.

رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اظهار کرد: رعایت نظام های شهری و روستایی در تعامل بین روستا و شهر مهم است زیرا روستاییان در تولید محصولات کشاورزی و استقرار امنیت غذایی در اقتصاد ملی نقش مهمی ایفا می کنند.

وی با بیان این که در نظام حکمروایی روستاها نیز مسائل مختلفی باید مورد توجه قرار بگیرد افزود: نظام حکمروایی روستاهای کشور هم اکنون حلقه مفقوده ای دارد که می توان با بررسی های همه جانبه آن مدیریت واحد روستایی را مورد توجه قرار داد.

وی گفت: موضوع حکمروایی روستاها به عنوان مدیریت های محلی در روستاهای کشور اثربخشی زیادی دارند و امیدواریم نتایج این همایش بتواند در ایجاد این حکمروایی و مدیریت محلی تاثیرگذار باشد.

اولین همایش ملی توسعه پایدار کالبدی - فضایی روستایی با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی از امروز دوشنبه به مدت دو روز در استان اردبیل آغاز شد.

جایگاه منظومه های روستایی در توسعه پایدار کالبدی روستاها ، نقش طرح های توسعه کاربردی در ارتقای جایگاه گردشگری روستایی و جایگاه بهسازی بافت های با ارزش روستایی در توسعه کالبدی روستاها در این همایش مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

همچنین در این همایش ملی طراحی روستایی و طرح های هادی ، مدیریت بازسازی ، بهسازی و مقاوم سازی مسکن روستایی و نقش سرمایه اجتماعی در حکمرانی محلی مطلوب در روستاها توسط کارشناسان و متخصصان حوزه عمران روستایی بررسی

می شود.

1108/594/593/245
کد N353812

وبگردی