آفتاب

شهنازی:صعود والیبال به دور نهایی لیگ جهانی کار بزرگی است/چهارم نشدیم،برای مردم فاجعه ملی نباشد

شهنازی:صعود والیبال به دور نهایی لیگ جهانی کار بزرگی است/چهارم نشدیم،برای مردم فاجعه ملی نباشد

شهنازی سرپرست کاروان ایران در بازی های آسیایی اینچئون خواهد بود.

مهری رنجبر: با اینکه کار خیلی دیر شروع شد اما شاهرخ شهنازی دبیرکل کمیته ملی المپیک راضی است.البته او می داند که امدن به کمیته 14 ماه قبل از بازیهای آسیایی،ریسک بزرگی است.اما باعث نشد تا از تلاش دست بردارد. حالا دبیرکل کمیته ملی المپیک و همکارانش امیدوارند با گرفتن بودجه بازیهای آسیایی تا قبل از دهم تیرماه شرایط ورزشکاران بهتر شود.همه دغدغه او حفظ جایگاه چهارمی ایران در اینچه اون است،هرچند راحت نیست. اما او حرف دیگری هم دارد:« نمی گویم مردم انتظار بالایی نداشته باشند ولی منطقی باشد.ماهرچی داریم ،طبق آن کار می کنیم.اگر در اینچه اون نتوانستیم چهارم شویم برای مردم فاجعه  ملی نشود.»

*بودجه کمیته ملی المپیک برای بازیهای آسیایی را تا چه زمانی می دهند؟

24 میلیارد سقف بودجه ای است که قرار است برای بازیهای آسیایی به کمیته ملی المپیک بدهند.دولت به برنامه های ما توجه دارد. تلاش می کنیم ببینیم از این بودجه خزانه داری چقدر به ما پرداخت می کند .انشاءا... می دهند. دولت همکاری خوبی با ما دارد.

*از حالا مشخص است که هر فدراسیون چقدر سهم دارد؟

بله. همه برنامه ریزیها شده.فدارسیونها طبق اولویت های برنامه ای و منطق در گروه یک،دو وسه مشخص شده اند.تفاهمنامه ای با مرکز نظارت بر تیم های ملی امضا کرده اند. هر فدارسیونی تکلیف خودش را می داند و هیچ کدام گلایه ای بابت  کم یا زیادی بودن بودجه ندارند،چرا که همه بودجه طبق برنامه ها تعیین شده .

*قبلا گفته بودید تا اواخر خردادماه کاروان ایران مشخص می شود. حالا معلوم شده کاروان چند نفره است؟

از حالا حضور رشته های گروه یک و دو معلوم است.فعلا فدارسیونها لیست کلی یا به اصطلاح long listرا داده اند.هنوزفدراسیونها  ترکیب اصلی تیم هایشان را نداده اند و فقط لیست استاندارد را داده اند.ما هنوز دو ماه دیگر فرصت داریم.تیرماه و مردادماه.مردادماه کاروان نهایی می شود.فدراسیونها هنوز اردو دارند ودر حال برگزاری مسابقات انتخابی هستند،بعضی ها در اردوی برون مرزی ترکیب اصلی را مشخص می کنند. در هر صورت کلیات رشته ها مشخص شده.

*از گروه سوم چند رشته به بازیهای آسیایی می روند؟

هم کمیته ملی المپیک و هم وزارت ورزش تفاهم داریم که رشته هایی که تلاش می کنند را حتی الامکان اعزام کنیم.دیدگاه کلی ما اجازه به حضور آنها   در حداقل سطح فنی است. یعنی با حداقل نفرات.البته ما برای بررسی وضعیت روی همه تیم ها نظارت کلی داریم.درست است که رشته ای در گروه یک هست و حضورش در بازیهای آسیایی حتمی است اما ورزشکارانش را زیر ذره بین داریم تا بدانیم فلان قهرمان چه شرایطی دارد. بحث فنی که مرکز نظارت بر تیم های ملی دنبال می کند.

*این ریزبینی به خاطر حسابی است که روی مدالش می کنید.درست است؟

دقیقا. حالا خوشحالیم  که احسان حدادی در لیگ الماس با رکورد 65 متر و23 سانتیمترسوم شده.در حالی که مرحله قبلی 61 متر و خرده ای پرتاب کرده بود.ما آنها را رصد می کنیم و حواسمان به قضایا هست.

*محدودیتی که برای انتخاب تیم ها قائل شده اید به خاطر این است که کاروان ایران رتبه ای کمتر از چهارمی گوانگ ژو نگیرد؟

تلاش ما حفظ جایگاه چهارمی است.در حالی که کار فوق العاده مشکلی است. به خاطر اینکه ما 14 ماه در انتخابات تاخیر داشتیم. وقتی امدیم کمیسیون تلفیق مجلس بودجه ها را بسته بود.حالا هم ازفراکسیون ورزش، مجلس ، دولت و سازمان برنامه تشکر می کنیم که به رغم اینها باز هم به ما کمک کردند.اگر کمک آنها نبود،حالا هم ما کاری نمی توانستیم انجام دهیم. البته که پیگیریهای کمیته ملی المپیک خیلی قوی انجام شد وفکر می کنم اگر بودجه ها  طبق قولی که داده اند،به موقع پرداخت شود و البته بخشی از آن را به وزارت ورزش هم داده اند،فکر می کنم بودجه مارا هم بدهند. بنابراین برای حمایت از رشته هایمان وضعیت خوبی داریم. بقیه اش هم بحث های فنی است.اینکه تیم ها در اردوهای داخلی و برون مرزی چه وضعیتی دارند.البته  ما ورزشکاران را از زاویه های دیگر هم زیر نظر داریم. همین که ورزشکاران در مرکز سنجش آکادمی تست آمادگی جسمانی می دهند.حالا بعداز برنامه ریزی در مرحله اجرایی هستیم.

*بعضی از رشته ها افت زیادی کرده اند. مثل جودو که بعداز المپیک آتن افت کرده.

در جودو نسلی رفت و انتقال  نسل جدید با کندی انجام شد.حالا  بعضی اوزان جودو هم دربازیهای آسیایی شانس مدال طلا ،نقره و برنزهم دارند.چهار،پنج جودوکار خوب هستند.اما ارزیابی در استاندارهای جهانی و آسیایی این دگر دیسی باید با زمان خودش پیش برود.جودو حالا روی تیم جوانان و نوجوانانش کار می کند.ما از جودو حمایت می کنیم تا انهایی که شانس مدال دارند،امیدوار تر شوند. از طرف دیگر باید نگاه حمایتی روی این ورزش باشد. چرا که پتانسیل بزرگی دارد و با حمایت کمیته و وزارت ورزش جودو با برنامه ریزی مدون می تواند طرف دو سال آینده به جایگاه خوبی می رسد.حاشیه ندارد و نیروهای خوبی دارد.روی مدال آنها حساب می کنیم .

*واترپلو چه شکلی پیدا می کند.اگر رضوانی قول مدال ندهد با کمیته این تیم را به اینچه اون اعزام می کند؟

ما معتقدیم رضوانی و تیمش تیم فعالی هستند. حرف او و همکارانش تخصصی است. اگر من شهنازی رئیس فدراسیون شنا شوم که تخصصی ندارم. البته بعضی ها هم به شنا  امدند،بدون اینکه تخصصی داشته باشند.به جز وحید مرادی.افرادی امدند که حاشیه هایی هم به وجود آوردند. اما رضوانی فرد متخصصی است و به طور اوضاع را ارزیابی کرده و فدراسیون شنا بهتر از من می دانند.آنها حالا روی پایه ها کار می کنند وآموزش مربیان.بازیهای آسیایی هم برای ما ملاک است. اگر قرار باشد واترپلو برود باید برای مدال برود.اگر فدراسیون قول مدال نمی دهد قطعا ما برای اعزام یا عدم اعزام تیمش با نظر انها اقدام می کنیم.بالاخره آنها هم همان احساسی  را دارند که ما نسبت به مدال آوری داریم.

*حتی اگر حالا قول ندهند اما تیم آنجا مدال بگیرد،واترپلو اعزام می شود؟

ما به حرفهای روسای فدراسیونها اعتماد داریم. عملکرد ما و وزارت ورزش شفاف است.اصلا این حرفها نیست که فدراسیونی قول مدال ندهد و بعد برود و مدال بگیرد.الان قضایا خیلی فنی بررسی شده.رضوانی هم چون خودش عضو تیم ملی بوده،اهل این حرفها نیست. همه چیز شفاف است. اگر به این نتیجه برسد که مدال می گیرد قطعا پای تیمش هم می ایستد.

 *تا به حال درباره تعداد مدالها پیش بینی کرده اید؟

قطعی نمی شود. حد و حدودی می شود گفت. در بازیهای آسیایی گذشته با شرایط ویژه و خاص 20 مدال طلا گرفتیم. در بازیهای آسیایی اینچه اون اولا به خاطر میزبانی کره و ثانیا به خاطر اینکه حریفان ما شرایط قبلی را نداشته باشند و بهتر از چهار سال قبل هستند،فکر می کنم  باید حداقل  24-23 مدال طلا بگیریم تا احتمال حفظ جایگاه چهارمی باشد.

*کار خیلی سخت است.برای مسئولان کمیته ریسک بزرگی است.

خیلی . اما فکر می کنم جامعه رسانه ای می تواند به ما کمک کند.آن هم با دادن ذهنیت واقعی به مردم.ما در هیات اجرایی دنبال فرافکنی ،بزرگ نمایی یا کوچک کردن مساله ای نیستیم بلکه می خواهیم واقعیت ها را نشان دهیم.مطبوعات ظرفیت ما را می دانند ،کی وارد کار شدیم.چه زمانی بودجه گرفتیم. فدراسیونها از کی اردوهایشان را شروع کرده اند.اکثرا بعداز فروردین ماه 93. پس زمان کمی داشته ایم. این هم سختی کار را نشان می دهد.اما همیشه روحیه ایرانی جور دیگری است.حتی برای فوتبال ایران و نیجریه در جام جهانی یک نفر پیش بینی مساوی نکرد،همه می گفتند باخت.اما غیرت که وسط  امد. البته همه اش شانس نبود.بازیکنان خوب بازی کردند. تاکتیک خوب و حساب شده ای اجرا کرد. ایرانی این طوری است یکدفعه در میدان انگیزه های دیگری برایش به وجود می اید و شرایط راتغییر می دهد. اگر انگیزه های مثبت هم در بازیهای آسیایی به ما کمک کند،ما می توانیم چهارم شویم. وگرنه ما داریم روی آن سطح طرفیت ورزش کار می کنیم.اگر پنجم شود واقعیت همان پنجم است ،اگرچهارم شود واقعیت همان چهارم است.

*به طور حتم بقیه کشورها از همان چهار سال پیش برای اینچه اون استارت زدند.

صدر درصد. ما عملا یکسال و نیم را از دست دادیم.ولی من هیچ وقت این طوری نگاه نمی کنم. من هیچ وقت نمی گویم که اگر چهارم نشدیم ،بگویم دیر شد،وقت نبود و... نه.البته وظیفه کمیته ملی المپیک حمایت است اما هر فدراسیونی باید جوابگوی کار خودش باشد.ما سعی کردیم به فدراسیونها کمک کنیم ، در مقتضیات حمایت کنیم اما دخالت نه. نباید هم دخالت کنیم.هر فدراسیونی مرجع است و مسئول رشته اش.ما هم کمک و حمایت می کنیم.با اینکه حمایت بر عهده مجموعه ورزش کشوراست اما ورزشکار است که به میدان می رود.کار آخر را قهرمان انجام می دهد. حتی مربی هم قول مدال دهد،ما می بینیم که چه کسی در مسابقه حاضر می شود.امیدوارم خدا همه شرایط مثبت را فراهم کند.

*چقدر روی تیم امید فوتبال حساب می کنید؟

حالا انسجامی در فدراسیون فوتبال هست و برنامه ریزی کلان برای همه تیم هایشان کرده اند.برای ما فوتبال هم مثل بقیه رشته هاست.در ارزیابی ها اصلا فوتبال را از بقیه جدا نکرده ایم.تیم فوتبال مثل کشتی یا تکواندوست.کمیته ملی المپیک اصلا دخالتی در انتخاب مربی تکواندو نمی کند. چرا که اصلا کار ما نیست.ما تنهاسیاستگذاریم .درباره فوتبال هم همین طور عمل کردیم.ما همان نگاه حمایتی که در قبلا بقیه رشته ها داریم درباره فوتبال هم داریم.البته در حد بضاعتمان.اما اصلا دخالت درباره مربی ،انتخاب بازیکن نمی کنیم. چرا که به عهده فدراسیون فوتبال است.اگر نتیجه هم بگیرد افتخارمان این است که در پیروزی سهیم هستیم. نباید هم فرقی بین فوتبال با بقیه رشته ها باشد.مگر چه فرقی هست بین فوتبال با بسکتبال؟ مگر ولاسکو رفت و کواچ آمد ،کمیته ملی المپیک دخالت کرد. اصلا نباید دخالت کند.فدراسیون که مرجع هست و حساب و کتاب دارد،برنامه ریزی می کند و نتیجه هم می گیرد.شکست هم بخوردنباید ناراحت شویم.بالاخره فدراسیونها مرجع ورزش های ما هستند.

*در دومین المپیک جوانان ایران تعداد ورزشکار کمتری دارد؟

ما تا حالا 12 نفر سهمیه گرفتنه ایم احتمالا دو تا دونفر هم سهمیه می گیرند. سقف تعداد ورزشکاران ایران در المپیک نانجینگ 16 نفر است.

*چرا این قدر تعداد کم شده؟

تصور خودم این بود که تعداد بیشتری سهمیه بگیریم

*این به معنای افت ورزش پایه ماست؟

نه دیگر. برای این المپیک سهمیه گذاشته اند. به هر حال اگرفدراسیونی سهمیه نگرفته باید خودش تحلیل کند. المپیک جوانان هم مثل المپیک می ماند باید سهمیه بگیرند تا اجازه حضور در ان را داشته باشند.فعلا آنچه تلاش کردند همین رشته هایی است که می بینید.این مساله نیاز به بررسی دارد. اینکه کدام رشته موفق بوده،نبوده را به کارشناسان رسانه ها و کمیته ملی المپیک واگذار می کنم تا در آینده نتایج بررسی ها را ارائه نمایند.

*روی مدال بچه ها هم حساب می کنید؟

هرچند ما باید جایگاهی در المپیک جوانان بگیریم اما اساسا فلسفه این بازیها فرهنگی است.کشورها برای مدال می آیند اما برنامه ها را چک کنید می بیند همه اش فرهنگی ،اجتماعی است. جنبشی برای توسغه مفهوم المپیک  بین جوانان است.البته که تلاش می کنیم که مدال بگیریم.اما هدف IOC مدال اوری نیست.به همین خاطر خیلی نگرانی برای بالا یا پایین رفتن در جدول رده بندی نه برای ما که هیچ کشوری وجود ندارد.

*امسال در بازیهای آسیایی تعداد دختران ورزشکار بیشتر شده؟

در نانجینگ دو نفر داریم.در بازیهای آسیایی گروه های یک و دو که بانوان می توانند در بازیها حضور داشته باشند،اعزام داریم. در گروه سه که حمایتی هستند هم حضور دارند.مثلا در پینگ پنگ ندا شهسواری که المپین هست ناخودآگاه اولویتی برای او قائل می شویم. چرا که المپیک رفته و حقش حضور در بازیهای آسیایی است.اما هنوز تعداد بانوان قطعی نشده است.ما با دید باز و نظر فدراسیونها اعزام می کنیم.مثل فدراسیون کاراته که برای اعزام بانوان با توجه به امید مدال آوری تلاش زیادی می کند و کمیته ملی المپیک هم حمایت می کند.

 *در سرکشی هایی که به اردوها داشتید راضی بودید؟

من اردوی ووشو ،کاراته،کشتی،کبدی  را دیده ام فوق العاده بوده.منظم هستند. هندبال مشکلاتی داشت که قرار است حل شود. بوکس هم. قایقرانی با اینکه هنوز انتخاباتش برگزار شنده اما آقای گواری مثل یک پدر همه انرژی اش را روی این کار گذاشته است.بسکتبال و والیبال خیالمان راحت است.تکواندو نرفتم اما  منظم کار می کند. بسیاری از رشته ها را هم جناب آقای هاشمی بازدید کرده اند که از عملکرد آنها راضی بوده اند و شمشیربازی ،تیروکمان و... هم می روم.

*اگر چهارمی ایران در اینچه اون تکرار نشود،چه اتفاقی می افتد؟

همه باید برای بالا بردن روحیه ورزشکاران کار کنیم.رسانه ها ابزاری دارند و ما هم با ابزار دیگر مثل سرکشی به اردوها ، شارژ مالی و...من فکر می کنم رسانه ها انتظارات جامعه را با مطالب ،گزارشها و نوشته ها را با واقعیت نزدیک کنند.چرا که استرس قهرمانان بالا نمی رود.توقع مردم واقعی تر می شود.نمی گویم مردم انتظار بالایی نداشته باشند ولی منطقی باشد.ماهرچی داریم ،طبق آن کار می کنیم.اگر در اینچه اون نتوانستیم چهارم شویم برای مردم فاجعه نشود.اگر شد که خدا را شکر می کنیم که به رغم همه مشکلات با زحمتی که بچه ها کشیدند این اتفاق افتاد اما اگر نشد فاجعه ملی نشود. چرا که شرایط  این دوره ما با گوانگ ژو فرق می کند.اگر واقعیتها به مردم منتقل شود ما و قهرمانان با استرس کمتر و راحت تر کار می کنیم.

*امسال به مدال اوران بازیهای آسیایی پاداش می دهید؟

بله.قبل از این قضایا تلاش کردیم وزارت ورزش هم از رئیس جمهور قول گرفته اند.مطمئنم که آنها هم انجام می دهند.ما هم در حیطه خودمان پاداش می دهیم.تلاش می کنیم قبل از بازیهای آسیایی هم بچه ها را شارژ روحی و مالی کنیم.به شرط اینکه  بودجه خوبی بگیریم.

*بازیهای تیم ملی والیبال را در لیگ جهانی دیدید؟نتیجه چطور بود؟

والیبال حالا وارد عرصه ای شده که برای 10-12 سال قبل ورزش ما رویا بود.حالا خودش را با آن شرایط تطبیق می دهد. برزیل با آن همه پیشینه هم مقابل ایران امنیت ندارد.همین که ایران جلوی برزیل می ایستد فردا کشور دیگری مقابل ما می ایستد.بنابراین هیچ لحظه ای نمی توانیم بخوابیم.هرچقدر تیم بالاتر می رود کار فدراسیون سخت تر می شود.من به داورزنی هم گفتم. چرا که حالا می خواهید از قله بالا بروید وقتی به قله رسیدید می خواهید آنجا بایستید،هزینه حفظ کردن از بالا رفتن بیشتر است.فکر می کنم فدراسیون والیبال نه به خاطر اینکه تیم ملی اش در بازیها برنده می شود نه،به خاطر پشتوانه سازی و حمایت به اینجا رسیده. حالا ترکیب تیم ملی را ببینید ،چند نفر از آنها جدید شده اند. امدن انها نشان می دهد پشت تیم اتفاقی می افتد. انتظاری که ما از فدراسیونها داریم؛که همیشه به فکر پشتوانه باشند.اگر موفقیت های والیبال در لیگ جهانی حالا مهم است مهمتر از آن اتفاقاتی است که پشت این مساله رخ می دهد. تیمی که کار می کند،بودجه،استعداد یابی و.. مهمتر از پیروزیهای تیم است. اگر فردا کاپیتان تیم ملی به هر دلیلی نیامد 10 درصد نگرانی باشد نه 50-60 درصد دغدغه جایگزین داشته باشیم.بسکتبال هم مثل والیبال عمل می کند.این یک سیر است. باید مسئولان ورزش ببینیم اگر فدراسیونی حتی مقام هم نیاورد اما این مسیر را می رود باید به ان توجه کنیم.فدراسیونی که مقام نمی اورد باید این مسیر را طی کند تا مدال اوری .فدراسیونی هم که در این مسیر مدال می گیرد باید برای حفظ آن کار کند.

*شما چه پیش بینی برای صعود ایران به فینال لیگ جهانی دارید؟

کار سختی دارد. به نظر با شناختی که  از ایتالیا و برزیل و لهستان دارم،کار خیلی سختی بچه های ما دارند. اگر صعود کنند کار بزرگی انجام داده اند.امیدوارم، اما اگر صعود نکردند هم نباید فکر کنیم فدراسیون والیبال موفق نبوده.این ارزیابی غلط است.بالاخره فدراسیون کار خودش را می کند و خوب هم جلو می رود. شوخی نیست در کشور برزیل 3- صفر برنده شویم.در ایران 3-2 برنده شدیم. این بچه ها می توانند کار خارق العاده  انجام دهند. یک خبری خواندم که برایم خیلی جالب بود.مربی برزیل بعداز باخت 3-2 تیمش به ایران تمرین را تعطیل کرد و تا بازی بعدی هم تمرین نکردند. باید زوم کنیم، بفهمیم  این کارچه معنایی دارد ؟.بعداز آن هم تیمش برنده شد.این تجربیات را باید یاد بگیریم.اگرپیروز برزیل به این کار ربط پیدا کرده باید به آن توجه کنیم.وقتی خبرش را خواندم به فکر افتادم.

 

251 251

 

 

 

 

 

کد N353735

وبگردی