آفتاب
عضو کمیسیون حقوقی:

مسئولین دستگاه قضا از مشکلات بدنه به خوبی مطلع نیستند

مسئولین دستگاه قضا از مشکلات بدنه به خوبی مطلع نیستند

یک عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی کمبود پرسنل را از مشکلات دستگاه قضایی عنوان کرد و با انتقاد از ارتباط کم بین مسئولین و بدنه دستگاه قضایی گفت که مسئولین دستگاه قضایی از مشکلات بدنه به خوبی اطلاع ندارند.

حمیدرضا طباطبایی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: اگر بخواهیم منصفانه عملکرد دستگاه قضایی را ارزیابی کنیم باید ببینیم چه امکاناتی به دستگاه قضایی داده‌ایم و چه چیزی را از آن می‌خواهیم. در سال‌های گذشته مشکلات اساسی در مورد امکانات قوه قضاییه وجود داشته که یکی از اینها کمبود پرسنل در رسته‌های قضایی و اداری است که هم شهرهای کوچک با این تهدید مواجهند و هم مراکز استان‌ها و بخصوص تهران و کلان‌شهرها.

وی افزود: این کمبود باعث شده اطاله دادرسی ایجاد شود و وقت‌های طولانی برای رسیدگی به پرونده‌ها تعیین شود. از طرفی این امر موجب می‌شود کارکنان دستگاه قضایی تحت فشار مضاعفی قرار گیرند و این فشارها گاهی باعث بیماری و دل‌زدگی پرسنل می‌شود و گاهی سیستم اداری را از جهت فساد تهدید می‌کند و موجب می‌شود کارهای خارج از قاعده انجام شود.

نماینده مردم نائین در مجلس ادامه داد: اگر ما می‌توانستیم این مشکلات دستگاه قضایی را حل کنیم باید خروجی بهتری از آن می‌خواستیم اما با اوضاع و احوال فعلی در مجموع باید از دستگاه قضایی تشکر کنیم چرا که آنها با حجم عظیمی از پرونده‌ها در امور کیفری و مدنی مواجهند و در مجموع قوه قضاییه معدل مناسبی دارد و با همه مشکلات زحمات آنها شایسته تقدیر است.

این عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس با اشاره به تمایل مردم برای مراجعه به دادگستری برای همه دعاوی خود، تصریح کرد: این فرهنگ باعث تراکم در دستگاه قضایی شده است به نحوی که عدد پرونده‌های دادگستری در ایران با کشور هندوستان که 1.4 میلیارد نفر جمعیت دارد تقریبا مساوی است. همین نشان می‌دهد که همه می‌خواهند به دستگاه قضایی مراجعه کنند و به دنبال حل و فصل موضوعات خود در محاکم هستند.

وی با بیان اینکه شورای حل اختلاف خروجی مناسبی در دستگاه قضایی نداشته، یادآور شد: بی‌توجهی به پرسنل این شورا علت ناکارآمدی آن بوده است و این به این معنا نیست که ساختار شورای حل اختلاف خراب است بلکه وقتی به پرسنل رسیدگی نمی‌شود و آنها حقوق و دستمزدی دریافت نمی‌کنند این باعث می‌شود نتوان از شورا انتظار داشت که پرونده‌ها را به درستی مورد رسیدگی قرار دهد. این موضوع هم در بدنه شورا و هم در مراجعه‌کنندگان ایجاد نارضایتی خواهد کرد.

طباطبایی با انتقاد از ارتباط کم بین مسئولین و بدنه دستگاه قضایی، تاکید کرد: این ارتباط صمیمانه و مستمر نیست در حالی که مسئولین دستگاه قضا باید توجه کنند که اگر بخواهند با وجود همه محدودیت‌ها و گرفتاری‌ها توفیقی حاصل شود نیازمند ارتباط صمیمانه‌تر با بدنه هستند اما در حال حاضر ارتباط نزدیک با بدنه وجود ندارد و مسئولین از مشکلات بدنه به خوبی مطلع نیستند. همین امر باعث ایجاد شکاف و بروز مشکلات و چالش‌های متعدد خواهد شد.

وی با بیان اینکه قوه قضاییه در سال‌های گذشته به موضوع حبس‌زدایی و مجازات‌های جایگزین توجه خوبی داشته، اظهار کرد: با این وجود هنوز هم در تدوین قوانین جرم‌انگاری می‌شود مثلا در طرح افزایش جمعیت به دنبال این هستیم که برای افرادی که اقدام به عقیم‌سازی می‌کنند حبس در نظر بگیریم. این در حالی است که سیاست اصلی کاهش تعداد جرایم و عناوین مجرمانه است و باید در کل کشور در این زمینه هماهنگی‌های لازم ایجاد شود.

انتهای پیام

کد N353678

وبگردی