آفتاب

کوشکی: داعش عراق ماهیتی بعثی - تکفیری دارد

کوشکی: داعش عراق ماهیتی بعثی - تکفیری دارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: تا زمانی که اقدامات گروه های بعثی-تکفیری خطری برای اسراییل و آمریکا محسوب نشود سازمان ها و نهادهای بین المللی این گروه را تروریستی اعلام نمی کنند.

صادق کوشکی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در رابطه با تفاوت بعثی های سوریه با گروههای تکفیری-بعثی در عراق ، خاطرنشان کرد: گروه داعشی که هم اکنون در عراق است با حزب بعث فعال در سوریه از نظر بافت نیروها تفاوت دارد و هرچند در ابتدا هر دو جهت گیری‌ها و پشتیبانی یکسانی داشتند ولی امروز از نظر بافت نیروهای داعش عراق متفاوت هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه بخشی از نیروهای داعش فعال در عراق با وفاداران رژیم بعث اهداف مشترکی دارند، خاطرنشان کرد: بازماندگان حزب بعث، وفاداران صدام و گروه داعش در عراق هردو با دولت مرکزی اختلاف دارند و مخالف به قدرت رسیدن شیعیان هستند همچنین هر دو گروه قصد دارند وضع موجود در عراق را متشنج کرده و شرایط سرنگونی حکومت قانونی این کشور را فراهم کنند.

وی ادامه داد: این اهداف مشترک باعث شده است که گروههای بعثی _تکفیری در عراق علیرغم اختلاف‌های متعددی که با بعثی های سوریه دارند با یکدیگر همکاری کرده و دست به ائتلاف بزنند. به همین دلیل این گروه در عراق توانسته است بخشی از نیروی انسانی و امکانات خود را از طریق وفاداران به حزب بعث و باقی ماندگان رژیم صدام فراهم کند. در همین راستا داعش در حملاتی که به استانهای شمالی عراق داشت از همکاری مستقیم و غیرمستقیم وفاداران به حزب بعث بهره ‌برد. به همین دلیل این گروه بویژه طی یک ماه گذشته در عراق ماهیتی تکفیری - بعثی پیدا کرده اند.

داعش عراق ماهیتی بعثی-تکفیری دارد

این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تاکید بر اینکه حزب بعث در سوریه ابتدا توسط یک مسیحی به نام میشل عطرق تاسیس شد گفت: شعبه دیگر این حزب بعدا در عراق نیز در سالهای دهه 60 میلادی به بعد تاسیس شد و امروز این گروه‌ها ماهیتی کاملا تکفیری داشته و با گروه‌هایی که در سوریه فعال هستند تفاوت دارند.

وی ادامه داد: در ابتدا ایدئولوژی حزب بعث سوریه و عراق کاملا مشترک بود تا زمانی که حسن ‌البکر به طور رسمی حزب بعث را به قدرت رساند و پس از به قدرت رسیدن صدام که ابتدا معاون حسن البکر بود ولی در نهایت او را کنار زد و خود به جایش نشست نوعی رقابت شدید میان حزب بعث عراق و سوریه بر سر اینکه کدام یک باید رهبری را به عهده داشته باشند شکل گرفت.

کوشکی با اشاره به شدت گرفتن اختلافات میان حزب بعث عراق و سوریه گفت: کار به جایی رسید که رژیم بعث صدام با حزب بعث سوریه به حد دشمنی رسیدند و به همین دلیل راه دو شعبه این دو حزب بعث از سال 1980 میلادی به بعد کاملا جدا شد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: یکی از دلایلی که دولت حافظ اسد در طول سالهای دفاع مقدس به نوعی تعامل با کشور ما داشت این بود که حزب بعث سوریه و حافظ اسد، رژیم صدام و حزب بعث عراق را دشمن خطرناک خود می‌دانستند. بنابراین اگر امروز ما از گروه داعش به عنوان گروه بعثی – تکفیری یاد می‌کنیم به این دلیل است که آنها بخشی از داعشی هستند که در عراق فعالیت می‌کند.

وی تاکید کرد: گروههای بعثی-تکفیری عراق به دولت مرکزی این کشور فشار می آورند زیرا آنها مخالفت قدرت گرفتن شیعیان و حکومت آنها هستند همچنین نمی خواهند دولت مرکزی عراق با جمهوری اسلامی ایران روابط نزدیکی داشته باشد. این عوامل نقاط مشترکی هستند که بقایای صدام را به گروه داعش فعال در عراق گره می‌زند وگرنه گروه داعش فعال در عراق صرفا گروه تکفیری است که با حاکمیت سوریه و البته با حزب بعث این کشور به طور جدی مشکل دارند.

خودداری سازمان‌های بین المللی از تروریستی اعلام کردن گروههای تکفیری-بعثی

این کارشناس مسائل خاورمیانه در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با اینکه چرا سازمان‌ها و نهاد بین‌المللی گروه تکفیری – بعثی عراق را در لیست تروریست‌ها قرار نمی‌دهند، خاطرنشان کرد: عملکرد این گروه تا امروز در راستای منافع رژیم صهیونیستی و اتحادیه اروپا بوده است. علاوه براین زمانی که این گروه در سوریه بودند حجم قابل توجهی از سلاح، امکانات، پشتیبانی و حتی حمایت‌های امدادی از سوی اتحادیه اروپا و آمریکا همچنین ترکیه دریافت می‌کردند. به همین دلیل سازمان‌های حقوق بشری که ذیل هژمونی آمریکا و غرب هستند قاعدتا چنین گروهی را تروریستی اعلام نکرده و نخواهند کرد. از سوی دیگر شاهد هستیم که رژیم صهیونیستی هم با این گروه تکفیری- بعثی پیوندهای اطلاعاتی داشته و با یکدیگر همکاری می‌کنند جای تعجب ندارد که این گروه در میان گروه‌های تروریستی جای نگرفته است.

کوشکی گفت: از سوی دیگر گروه داعش تا امروز حتی یکبار هم منافع رژیم صهیونیستی یا غرب را تهدید نکرده است چنین گروهی هیچ‌گاه به عنوان ناقض حقوق بشر معرفی نخواهد شد و طبیعی است که سازمان‌های حقوق بشری که تحت هژمونی آمریکا و اروپا قرار دارند تروریست نامیده نخواهند شد. هر چند که گروه‌های مستقل فعال حقوق بشر و ضدجنگ در اروپا به اشکال مختلف مخالفت خود را با فعالیت‌های کنونی گروه تروریستی ابراز کردند.

وی ادامه داد: از آنجا که نیروهای وفادار به صدام بقایای ارتش و حزب بعث عراق محسوب می شوند هرچند که تا امروزبخشی از آنها تصفیه شدند ولی بازهم بخش دیگری از آنها در استانهای چهارگانه شمال عراق یعنی استان صلاح‌الدین،‌دیالی، نینوا و استان الانبار مستقر شدند و حتی توانستند در بافت قدرت جدید به طور مستقیم و غیرمستقیم نفوذ کنند.

حمایت های لجستیکی عربستان از داعش

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطرنشان کرد: بعد از اینکه گروه‌های بعثی - تکفیری با حمایت مستقیم لجستیکی و نیروهای عربستان از نقطه مشترک عربستان سعودی و عراق وارد خاک عراق شدند ، به تدریج به اعمال تروریستی از قبیل بمبگذاری دست زدند. علاوه بر این با شدت گرفتن بحران سوریه این گروه بعثی - تکفیری تحت عنوان رسمی دولت اسلامی عراق و شام، در سوریه هم اقدامات خود را آغاز کرد و در این میان از حمایت‌های عربستان سعودی هم برخوردار بوند و در نهایت این گروه‌های تروریستی پس از ورود به استان الانبار به صورت غیرقانونی وارد خاک سوریه می‌شدند.

کوشکی افزود: نکته مهم در رابطه با این مسئله این است که از آنجا که ساکنان استان های چهارگانه الانبار، دیالی، نینوا و صلاح‌الدین اغلب از اهل سنت هستند، برخی از چهره‌های بعثی و ارتش سابق رژیم بعث توانستند به این استان‌ها نفوذ کنند و از آنجا که حکومت مرکزی عراق از این وضعیت نارضی بود به اشکال مختلف این نارضایتی را ابرازمی کرد.

یکی از اشکال ابراز نارضایتی آنها هم همکاری‌های آشکار و پنهان این افراد با گروه داعش بود این روند تاجایی ادامه داشت که در طول یکسال گذشته این ابراز نارضایتی‌ها به صورت رویارویی مستقیم در آمد و گروه‌های بعثی-تکفیری که در اعمال تروریستی دست داشتند با گروه داعش که آنها هم در طول هفت سال گذشته اقدامات تروریستی زیادی داشتند و به طور مستقیم دست به این اقدامات می زنند بایکدیگر درگیر شدند و دامنه این اختلافات آنها پای دولت مرکزی عراق را هم گرفت و امروز شاهد هستیم که این گروهها در نهایت با یکدیگر به تفاهم عملیاتی رسیدند و طی یکسال گذشته همکاری های آنها به اوج خود رسید.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: به عقیده من سقوط استان‌های نینوا و به ویژه موصل جز با خیانت بعثی‌های نفوذی و بعثی‌هایی که بقایای رژیم صدام بودند و در بافت قدرت این استان و نیروهای امنیتی آن نفوذ کرده بودند ممکن نبود.

حضور فرماندهان سابق ارتش عراق در میان داعش

کوشکی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در رابطه با حضور فرماندهان سابق ارتش عراق در میان گروه‌های بعثی- تکفیری و موضع آمریکا درقبال آنها، گفت: گروه‌های بعثی همواره به اشکال مختلف با آمریکا در ارتباط بوده اند. علاوه براین ازسال 2005 به بعد افسران امنیتی آمریکا و رابط های آمریکایی هم بارها با این گروه‌ها ارتباط داشتند و در مواردی اخبار این تماس ها و ارتباط ها نیز منتشر شده است.

وی ادامه داد: هدف آمریکایی‌ها از برقراری رابطه با این گروههای تکفیری - بعثی این است که بتوانند از افراد بعثی که در استان های چهارگانه مذکور صاحب نفوذ بودند به عنوان اهرم فشاری علیه دولت مرکزی عراق استفاده کنند تا مانع نزدیکی بیشتر عراق و ایران بشوند و در رابطه با سوریه هم به دنبال آن هستند که دولت عراق موضع مستقل خود را کنار گذاشته و از موضع آمریکا حمایت کند. به طور کلی این نیروهای بعثی - تکفیری خواهان تحت کنترل گرفتن اقدامات دولت مرکزی عراق هستند. بنابراین واضح است که آمریکایی‌ها مشکل خاصی با این گروه‌ها بعثی- تکفیری فعال در عراق ندارند.

انتهای پیام

کد N353668

وبگردی