آفتاب

بودجه 48 میلیارد دلاری لیبی به تصویب رسید

بودجه 48 میلیارد دلاری لیبی به تصویب رسید

تهران – ایرنا – پارلمان موقت لیبی که آخرین روزهای خود را پشت سر می گذارد، روز یکشنبه بودجه 48 میلیارد دلاری دولت این کشور را برای سال 2014 تصویب کرد.

به گزارش خبرگزاری ˈفرانسهˈ، این تصمیم پس از تاخیرهای طولانی گرفته شد که در نتیجه هرج و مرج سیاسی و ناآرامی های اخیر در این کشور نفت خیز ایجاد شده است.

بودجه مذکور که به تصویب کنگره ملی عمومی لیبی رسید، بر پایه قیمت 100 دلار به ازای هر بشکه نفت و تولید 800 هزار بشکه در روز بنا نهاده شده و کسری بودجه 8 میلیارد دلاری نیز برای سال 2014 پیش بینی شده است.

اقتصاد وابسته به نفت لیبی از زمان آغاز ناآرامی های سال 2011 که به سرنگونی ˈمعمر قذافیˈ دیکتاتور سابق این کشور منتهی شد، با نوسانات فراوانی مواجه بوده است. سال گذشته نیز در نتیجه اشغال پایانه های صادرات نفت به دست شبه نظامیان لیبی، ضربات سنگینی به اقتصاد این کشور وارد شد.

تصرف 4 پایانه نفتی به دست شبه نظامیان خواهان خودمختاری در منطقه شرقی باعث شد میزان تولید نفت لیبی از 1 میلیون و 500 هزار بشکه در روز به حدود 200 هزار بشکه تقلیل یابد.

هرچند، دولت طرابلس در توافقی در ماه آوریل (فروردین/اردیبهشت)، کنترل 2 پایانه را مجددا به دست گرفت.

لیبی که 96 درصد از تولید ناخالص ملی اش را درآمد حاصل از نفت تشکیل می دهد، می گوید، مسدود شدن پایانه های صادرات نفت، بیش از 14 میلیارد دلار از درآمدهای این کشور کاسته است.

بر اساس برآورد بانک مرکزی لیبی، درآمدهای ماهیانه دولت لیبی از 4 میلیارد و 600 هزار دلار به 1 میلیارد دلار کاهش یافته است.

ارزیابی صندوق بین المللی پول نیز انقباض 8 درصدی تولید ناخالص ملی لیبی را برای سال 2014 پیش بینی می کند. این رقم در سال میلادی گذشته معادل 5 و 3 دهم درصد بود.

کشمکش ها بر سر قدرت در پارلمان لیبی و میان سیاستمداران این کشور طی چند هفته گذشته و نیز افزایش ناآرامی ها از زمان حمله نیروهای تحت حمایت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) باعث تاخیر در تصویب بودجه سال 2014 این کشور شده بود.

خاورم**9156/1275
کد N353446

وبگردی