آفتاب
هروی در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد؛

نباید از کرسی‌های آزاداندیشی واهمه داشت/ نهضت ملی کار در دانشگاه‌ها باید ایجاد شود

نباید از کرسی‌های آزاداندیشی واهمه داشت/ نهضت ملی کار در دانشگاه‌ها باید ایجاد شود

رییس کمیته آموزش عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن تشریح وضعیت کمی و کیفی آموزش عالی کشور، بر نهضت ملی کار در دانشگاه‌ها و اشتغال فارغ التحصیلان پس از اتمام تحصیلات تاکید کرد و با اشاره به اهمیت و ضرورت وجود کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: کرسی‌های آزاداندیشی یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که متاسفانه بعضی‌ها از آن واهمه دارند در حالی که اصل صریح مکتب ما است که اندیشه‌های مختلف را باید شنید و مورد استفاده قرار داد.

جواد هروی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره بررسی ساماندهی آموزش عالی در کمیته آموزش عالی مجلس گفت: امروز شاهد هستیم که پیکره آموزش عالی کشور با یکپارچگی مخالفتی ندارد، اما شیوه هایی که در حال حاضر به کار برده می‌شود با این مساله متفاوت است، یعنی دانشگاه‌های دولتی، غیردولتی،‌غیرانتفاعی و ... از ساختارهای مختلفی استفاده می‌کنند که تبدیل به چالش شده است.

وی با انتقاد از اینکه روند برنامه‌ریزی برای شاکله آموزش عالی کشور وجود ندارد، اظهار کرد: در واقع مدیریت واحدی که بخواهد سنجیده کار را هدایت کند، دیده نمی‌شود و تشتت برنامه‌ها در زمینه آموزش عالی به شدت وجود دارد، به خصوص این‌که رویکرد کمی دانشگاه‌ها نسبت به کیفی به وفور دیده می‌شود.

رییس کمیته آموزش عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش مجلس با بیان اینکه در چشم انداز 20 ساله باید یکی از تولیدکنندگان علم در سطح بین‌المللی باشیم، افزود: با توجه به پتانسیل‌هایی که در بحث کیفیت اعم از نیروی انسانی، امکانات و ... وجود دارد باید تلاش شود که به این سمت حرکت کنیم، اما نگاه ما هنوز تا سمت کیفی شدن فاصله دارد.

هروی با اشاره به این‌که رویکرد پژوهش باید در کالبد آموزش عالی موج زدند اما متاسفانه اینطور نیست، خاطرنشان کرد: این در حالی است که یک درصد سهم پژوهش نیز از قانون بودجه حذف شد، اما هیچ نهاد پژوهشی در کشور و یا حتی برخی از نمایندگان مجلس نیز در قبال این قضیه عکس‌العمل نشان ندادند البته دلایل مخالفان تا حدودی به‌حق بود، زیرا مقوله پژوهش آنچنان به حاشیه رفته که هر اعتباری برایش تخصیص داده شود حیف و میل می‌شود.

نماینده مردم قائنات در مجلس تاکید کرد: متاسفانه کالبد موسسات و دانشگاه‌های آموزش عالی کشور متناسب با رویکرد پژوهشی تنظیم نشده و هنوز با عرصه تولید علم و اقتصاد دانش بنیان فاصله بسیاری داریم.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس هم‌چنین به ارائه آمارهای ضد و نقیضی که ارائه می‌شود، اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال وزیر اسبق علوم در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود 18 هزار عضو هیات علمی و 5000 بورسیه به کار گرفته‌ شده‌اند، در حالی که کل اعضای هیات علمی فقط 20 هزار نفر است، در نتیجه این موضوع نشان دهنده آن است که در آمار و ارقامی که ارائه می‌شود دقت لازم وجود ندارد که نمونه آن را در مورد 3000 دانشجوی بورسیه شده شاهد بودیم.

هروی با تاکید بر اینکه یکی از معضلات اساسی جامعه عدم صحت آمارها است، گفت: متاسفانه آمارها به گونه‌ای است که حتی بدیهی‌ترین آن‌ها نیز معیوب است، چه رسد به دقیق‌ترین آمارها، از تعداد دانش آموزان گرفته تا تعداد اعضای هیات علمی و یا از تعداد یارانه‌بگیران تا تعداد اتومبیل‌های که در شهرها رفت و آمد دارند.

رییس کمیته آموزش عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش مجلس در ادامه اظهار کرد: طبق آماری که اعلام شده 43 درصد از متقاضیان بازار کار فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند اما یکی از مسائلی که به طور محسوس وجود دارد این است که با داشتن تحصیلات، ورود به بازار کار مشکل شده و افراد با تحصیلات کمتر راحت‌تر جذب بازار کار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: دانشگاه‌ها بیشتر از آنکه تولید علم کنند تولید مدرک کرده و جزیره‌ای عمل می‌کنند در حالی که باید حلقه اتصال با بازار کار باشند تا دانشجو بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی جذب کار شود.

نماینده مردم قائنات در مجلس با بیان اینکه باید در دانشگاه‌ها نهضت ملی کار ایجاد کنیم، گفت: این موضوع باعث مهارت‌پذیری فارغ‌التحصیلان خواهد شد تا بتوانند بلافاصله بعد از فراغت از تحصیل در بازار جذب شوند.

هروی در ادامه به فعالیت شرکت‌های دانش بنیان نیز اشاره کرد و گفت: شرکت‌های دانش بنیان متاسفانه توفیقی در سال‌های گذشته پیدا نکرده‌اند و حتی در دانشگاه‌ها به سمتی رفته‌ایم که تنها فضای بیکاری را چند سالی به تعلیق انداخته است و وزارت علوم نیز به عنوان بانی و مسوول هدایت فضای آموزش عالی کشور در سال‌های گذشته به این موضوع نظارت نکرده است.

رییس کمیته آموزش عالی و آموزش پزشکی کمیسیون آموزش مجلس گفت: البته مجلس هم در این زمینه قانون و برنامه‌هایی را که به تصویب رسانده پیگیری نکرده است و بنابراین آموزش عالی ما افسار گسیخته در جاده کمی به صورت پرشتاب در حرکت است که باید این روند به هر نحو ممکن آرام و متوقف شود.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با انتقاد از اینکه مجلس به وظیفه نظارتی خود درآموزش عالی به خوبی عمل نکرده و ضعیف بوده است، خاطرنشان کرد: آموزش عالی نخستین سنگر ما است و باید این فضا بیشتر از این مورد توجه قرار گیرد لذا معتقدم دانشگاه‌ها باید رشدشان به لحاظ کمی متوقف شده و در عرصه کیفی گام بردارند.

هروی در ادامه با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید از اختلاف سلیقه پیراسته شوند و در فضا و جامعه دانشگاهی گروه‌های مختلف امکان رشد داشته باشند، گفت: اینکه تا چه اندازه فضاهای دانشگاهی پرشور و با نشاط باشد و خود را با حرکت‌های جدید سازگار کنند نکته مهمی است بنابراین اختلاف سلیه می‌تواند چه بسا نقطه مثبت هم باشد.

وی خاطر نشان کرد: همچنین در فضاهای سیاسی باید تا جایی که امکان دارد قدرت نقد و نه تخریب وجود داشته باشد و این قدرت نقادی است که در دانشگاه‌ها باید متجلی شود.

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه دانشگاه‌ها یکی از مهمترین کانون‌های تغذیه فکری کشور هستند گفت: چه بسا بستر پر شور حرکت‌های فکری و سیاسی در دانشگاه‌ها می‌تواند نگرش‌های زنده و پویا را ارائه کند.

وی بر ضرورت توجه به مسائل فرهنگی در فضای دانشگاهی تاکید کرده و ابراز عقیده کرد: اگر به دانشجویان، اساتید و روشنفکران فرصت ارائه فکر و خلاقیت داده نشود صدماتی را به دنبال خواهد داشت البته جریان‌های روشنفکری در دانشگاه‌ها نباید به گونه‌ای فعالیت داشته باشند که زمینه تضارب افکار به صورت فیزیکی درآید.

وی با تاکید بر ضرورت توجه به برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی اظهار کرد: کرسی‌های آزاداندیشی یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی است که متاسفانه بعضی‌ها از آن واهمه دارند در حالی که اصل صریح مکتب ما است که اندیشه‌های مختلف را باید شنید و مورد استفاده قرار داد.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: فضاهای دانشگاهی بستر مناسبی برای کرسی‌های آزاداندیشی هستند و باید آزادی ابراز نظر و عقیده داشته باشند.

انتهای پیام

کد N353207

وبگردی