آفتاب
سخنگوی سازمان انرژی اتمی : 

دو گزارش اخیر آژانس مثبت و روبه جلو است/بحث پارچین اکنون مطرح نیست

دو گزارش اخیر آژانس مثبت و روبه جلو است/بحث پارچین اکنون مطرح نیست

سخنگوي سازمان انرژي اتمي كشورمان تاکید کرد که دو گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی به طور کلی مثبت و روبه جلو است و بر صلح آمیز بودن برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران تاکید دارد.


به گزارش خبرگزاری مهر، بهروز كمالوندي، سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان درباره گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما دو گزارش داشتيم كه یکی از آنها، گزارش مديركل آژانس به شوراي حكام حدود دو هفته پيش بود. گزارش دیگر نیز گزارش خاص مديركل آژانس درخصوص برنامه اقدام مشترك ما و 1+5 بود كه جمعه گذشته منتشر شد.






وی افزود: در هر دو گزارش می توان گفت که روند به طور كلي مثبت و رو به جلو است؛ به عبارت ديگر، هر دو گزارش مديركل آژانس اشاره كرد كه برنامه هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران صلح آميز است. این دو گزارش همچنين اشاره كرد که چيزي دور از چشم آژانس وجود ندارد و آنچه كه هست، صلح آميز است.






کمالوندی افزود: البته در واقع جمله اي وجود دارد كه آژانس همواره به صورت هاي مختلف به آن اشاره کرده است؛ مبني بر اينكه موارد اعلام نشده را نمي تواند تأييد كند كه صلح آميز است. به غير از اين، مي‌توان گفت كه تحول عمده‌اي در مسير گزارشهاي آژانس مشهود است.






وی گفت: براساس توافق ما و 1+5، آژانس موظف است كه گزارشها را به صورت دوره‌اي و ماهانه ارائه كند؛ در اين گزارش نيز با توجه به توافق انجام شده مبني بر اينكه نيمي از UF6 بيست در صد رقيق شود و نيمي از آن اكسيد؛ طبيعتا آژانس هم بايد آن را گزارش مي كرد. اين گزارش نشان داد كه جمهوري اسلامي ايران به تعهدات خود عمل كرده است.





 ما هنوز اكسيد سازي را تمام نكرده‌ايم





کمالوندی درپاسخ به این سوال که اكسيد سازي در چه مرحله‌اي است، گفت: ما هنوز اكسيد سازي را تمام نكرده‌ايم؛ با توجه به اينكه بر اساس دوره 6 ماهه‌ جمهوري اسلامي ايران بايد به تعهدات خودش عمل كند، در اين دوره قرار بر اين است كه مازاد تبديل به اكسيد شود؛ كه اين اكسيد مواد اوليه براي توليد سوخت مورد نياز نيروگاه است. ما در حال راه اندازي خط اكسيد سازي هستيم، و به مجرد اينكه اين خط توليد راه اندازي شود، مي توان به سرعت اين اكسيد سازي را انجام دهيم.






وی تصریح کرد: گزارشهاي آژانس بيانگر آن است جمهوري اسلامي ايران اطلاعات و دسترسي لازم را در اختيار آژانس قرار داده است؛ قرار بوده كه  دسترسي مديريت شده به آژانس در خصوص برخي كارخانجات و معادن بدهيم كه اين كار انجام شده، و اطلاعاتي نيز بايد ارائه مي‌كرديم كه اين اطلاعات هم به موقع خودش در ارتباط با همه 18 موضوع تحويل داده شده است.





 انتظار ما از آژانس پاسخگویی به موقع و سريع است





سخنگوی سازمان انرژی اتمی در گفتگو با العالم  افزود: آقاي دكتر صالحي، رئيس سازمان انرژي اتمي ايران، در خصوص چاشني هاي انفجاري و بلكه همه 18 موضوع توافق شده با آژانس اشاره كرده كه اينها موضوعاتي است كه با توجه به تفاهم هايي كه با آژانس داريم، بايد بعد از آنكه جمهوري اسلامي ايران اطلاعات و دسترسي‌ها را داد، آژانس ملاحظات، تحليل و اظهار نظر نهايي خودش را ارائه كند. البته آژانس تا كنون در مورد اين 18 مورد اظهارات كلي داشته كه نشان مي‌دهد جمهوري اسلامي ايران اطلاعات و دسترسي‌ها را به موقع داده، و بسياري از اين موارد را به صورت شفاهي اشاره كرده ، كه از نظر ما ديگر اين موارد موضوعي براي ما نيستند. ما مي خواهيم كه با توجه به اينكه تفاهم خوبي بين ايران و آژانس وجود دارد و جمهوري اسلامي ايران اطلاعات را به صورت داوطلبانه و فراتر از وظايف خودش و قرارداد با پادمان انجام مي دهد؛ انتظار داريم كه آژانس هم به موقع و سريع پاسخ دهد و ارزيابي نهايي خودش را بدهد.





 بحث پارچین اکنون مطرح نیست





کمالوندی درباره موضوع پارچین گفت: پارچين موضوعي نيست كه اكنون بين ما و آژانس مطرح باشد؛ در گذشته پارچين دو بار مورد بازديد واقع شده است؛ ولي اطلاعات غلط و اتهاماتي كه در سطح آژانس پخش مي كنند باعث مي شود كه آژانس اطلاعاتي را مطالبه كند كه وقت گير است ولي در نهايت مشخص مي شود كه اين موضوعات ابهام و غير واقعي است.  اگر واقعا قرار بر اين باشد كه آژانس موضوعي را كه مطرح كند، به صورت نهايي ببندد؛ جمهوري اسلامي ايران در حالتي كه ببيند حسن نيت وجود دارد و هدف بر اين است كه ابهامي روشن شود،  همكاري و همراهي كند. به نظر مي‌آيد تا اندازه‌اي آژانس موفق بوده و جوابگوي ما بوده است؛ اگرچه به نظر ما آژانس به ادبياتي عادت كرده كه ترك كردن آن زمان مي‌برد.





 درحال کمک به آژانس برای اصلاح روند غلط گذشته هستیم





وی افزود: آژانس متأسفانه در گذشته بعضي تحليلها را با پيش داوري و به صورت كلي داده است كه اكنون وقتي اطلاعاتي را مي گيرد كه برخلاف آن است، براي آژانس سخت است كه حرف گذشته خود را برگرداند و عوض كند؛ ولي ما در حال كمك كردن به آژانس هستيم كه روند غلط را اصلاح كند. در آژانس روند غلطي در خصوص اطلاعات آزاد وجود دارد كه اين اطلاعات آزاد به اين معنا است كه منابع مختلف كه حتي مي تواند سرويس هاي جاسوسي كشورهاي دنيا باشد، اطلاعاتي به آژانس برسد  و آژانس هم آنها را مبنايي براي سؤالات خودش قرار دهد.





تفاهم های نهایی ایران و روسیه درباره ساخت دو نیروگاه





کمالوندی درباره همکاری ایران و روسیه برای ساخت نیروگاههای جدید گفت: ما چند ماه گذشته با دوستان خود در روسيه مذاكراتي را در خصوص ساخت نيروگاه‌هاي جديد داشتيم؛ مشخصا در خصوص ساخت 2 نيروگاه تفاهم‌هاي نهايي صورت گرفته است كه آماده امضاي مسؤولان دو كشور است و (درصددیم که) اين امر را دوشنبه و سه شنبه در تهران نهايي كنيم كه البته ممكن است علاوه بر دو نيروگاهي كه اكنون درباره آن صحبت شده، نيروگاه هاي بيشتري درباره آن صحبت شود.
 



کد N353201

وبگردی