آفتاب

مقام پیشین پنتاگون: بی اعتمادی ایران به آمریکا قابل درک است

مقام پیشین پنتاگون: بی اعتمادی ایران به آمریکا قابل درک است

نیویورک- ایرنا- دستیار اسبق وزیر دفاع آمریکا با اشاره به اینکه بی اعتمادی تاریخی ایران به آمریکا قابل درک است گفت: به نظر من باراک اوباما می داند که آمریکا اشتباهات بزرگی در گذشته در خصوص ایران داشته و می خواهد از این اشتباهات پرهیز کند و با ایران بر مبنای برد-برد به توافق دست یابد.

ژنرال بازنشسته جان جانز، دستیار اسبق وزیر دفاع آمریکا در گفت وگو با ایرنا بزرگترین مانع روابط ایران و آمریکا را بی اعتمادی دانست و گفت: بی اعتمادی دولت ایران به آمریکا قابل درک است.

ˈ زمانی که حمله یازده سپتامبر انجام شد، مردم در تهران با ما ابراز همدردی کردند. ایران در زمان جنگ های افغانستان، نه از گروه افراطی طالبان بلکه از ائتلاف شمال پشتیبانی می کرد و ما چشممان را بر آن موضوع بستیم.

ˈوقتی که ما به طالبان حمله کردیم، دولت ایران مرزهای خود با افغانستان را بست و برای سرنگونی طالبان همکاری کرد. اما دو ماه بعد جورج بوش ایران را عضو محور شرارت خواند.

وی تصریح کرد: به نظر من، باراک اوباما می داند که آمریکا اشتباهات بزرگی در گذشته در خصوص ایران داشته و می خواهد از این اشتباهات پرهیز کند.

وی افزود: مشکل بزرگ عدم اعتماد تاریخی میان مقام های ایران و آمریکاست. دو طرف ایران و آمریکا در مقطع کنونی برای رسیدن به توافق جدیت و خلوص دارند. اما در هر دو کشور کسانی هستند که دنبال راه حل برد- باخت هستند و نه راه حل برد- برد. این راه حل برد-برد به این معناست که دو طرف مصالحه کرده و یک طرف شرایطش را به طرف دیگر دیکته نمی کند و برخی در آمریکا این را دوست ندارند.

این مقام سابق پنتاگون ترکیب فعلی کاخ سفید را نشانه امیدوار کننده ای برای رسیدن به توافق هسته ای با ایران دانست و گفت: به اعتفاد من مجموعه دولت آمریکا شامل باراک اوباما، جو بایدن، چاک هیگل و جان کری برای توافق با ایران جدی هستند.

ژنرال بازنشسته جان جانز افزود: من این جدیت را در دیگر دمکرات ها به مانند هیلاری کلینتون نمی بینم. اگر دقت کنید اطرافیان جان کری در وزارت خارجه به مانند دوران وزارت خارجه هیلاری کلینتون گرایش های تندروانه ندارد. علاوه بر هیلاری کلینتون، سامانتا پاور و سوزان رایس گرایش های تندرو و غیر واقعگریانه دارند. اما تیم حاکم فعلی به نظرم خواستار توافق با ایران هستند.

ˈمانع داخلی بزرگ آن ها تندروها و ایپک، لابی اسراییلی است. این لابی حتی در میان نمایندگان دمکرات هم نفوذ دارد و آن ها می توانند در زمان انتخابات میان دوره ای کنگره تهدیدی برای موقعیت داخلی اوباما باشند.ˈ

این مقام سابق پنتاگون درباره رویکرد ارتش آمریکا به موضوع مذاکرات و جایگاه منطقه ای ایران گفت: در وزارت دفاع نگاه های مختلفی وجود دارد اما چاک هیگل وزیر دفاع دیدگاهی واقع گرایانه درباره نظام جهانی و فهم خوبی از مسایل خاورمیانه دارد.

چاک هیگل با تجارب آمریکا در ویتنام، عراق و افغانستان آشنایی دارد و می داند ادامه سیاست های تندروها به نتایج بدتری خواهد انجامید و به نظرم هیگل به توافق با ایران بر اساس یک راه حل برد - برد اعتقاد دارد.

وی افزود : چاک هیگل از ابتدا روابطش با لابی اسراییلی بد بوده است و می دانید که این لابی مخالف انتخاب وی برای مقام وزارت دفاع بود. هیگل کسی است که می داند ایران نمی خواهد طالبان و القاعده بر افغانستان و عراق حاکم شوند و این موضوعی است که مورد اتفاق نظر دو کشور است.

اروپام 2251 **1908 ** 1064
کد N353189

وبگردی