آفتاب
رییسی‌ خبر داد

حبس‌زدایی در دستور کار قوه قضائیه

حبس‌زدایی در دستور کار قوه قضائیه

معاون اول قوه قضائیه گفت: دستورالعملی در چند ماه اخیر از طرف رئیس قوه قضاییه درباره حبس زدایی صادر شده است تا از مجازات‌های جایگزین استفاده شود و از زندان جز در مواردی که در قانون تصریح نشده استفاده نشود تا بتوانیم جمعیت کیفری را کاهش دهیم.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در گفت‌وگوی ویژه خبری سیما، کار قضایی را یکی از سخت ترین کارها دانست و گفت: یکی از وظایف دستگاه قضایی، قضاوت است و دیگری نظارت که توسط سازمان بازرسی کل کشور و دیوان عدالت اداری بر همه دستگاه های اداری در کشور اعمال می شود.

وی افزود: یکی از جلوه‌های ضمانت اجرای قانون نیز در خود دستگاه قضائی است یعنی اگر برخلاف قانونی کاری در دستگاه های اجرایی و اداری انجام شود، به آن رسیدگی می‌شود از جمله در گزینش، آموزش، استخدام، مالیات، شهرداری و هیئت تخلفات اداری.

وی در ادامه کارشناسان و وکلا را کمک‌های بسیار خوب برای اصحاب دعوا و قاضی ذکر کرد و گفت: البته اگر در جریان کارشناسی یا وکالت ناسلامتی باشد تهدیدی جدی برای قضاوت و دادرسی عادلانه خواهد بود.

معاون اول قوه قضائیه کوتاه کردن زمان دادرسی یا رفع اطاله دادرسی را از موارد مهم سیاست‌های ابلاغی به دستگاه قضایی ذکر کرد و افزود: البته همه بخش‌ها در اختیار قوه قضائیه نیست، مجلس در بخش قانون گذاری و دولت در بخش نیروی انسانی، امکانات و بودجه باید کمک کند.

وی بخش‌های مختلف نظارتی در قوه قضائیه از جمله دیوان عالی، دادسرای انتظامی قضات و حفاظت اطلاعات ذکر کرد و گفت: در کنار نظارت و همه این اقدامات گزارش‌هایی به ریاست و مسئولان عالی قوه قضائیه می‌رسد که در گوشه و کنار به دلیل برخی ارتباطات ناسالم که وجود دارد متاسفانه گاهی ما شاهد برخی تخلفات هستیم.

وی لزوم تسریع در اجرای احکام را اولویت دیگر قوه قضائیه ذکر کرد و افزود: اثر یک حکم در اجرای سریع و دقیق آن ظاهر می شود و اگر تاخیر شود، آثار تمام رسیدگی‌ها از بین خواهد رفت؛ بنابراین در رابطه با اجرای احکام که مورد تاکید مقام معظم رهبری در دیدار امروز بود،‌ در دستگاه قضایی چند بار این موضوع مطرح و بازرسی‌های حتی به صورت ویژه و پنهانی انجام شده است.

رئیسی تصریح کرد: اما مسئله اجرا، ساز و کارهایی هم نیاز دارد از جمله پلیس قضایی که با داشتن لیسانس قضایی با مفاهیم حقوقی آشنایی دارد که این امر بسیار مهم است.

وی گفت: خوشبختانه در برنامه توسعه پنجم، مجلس آن را در برنامه گنجانده است اما درخواست داریم که مجلس درخصوص تسریع تصویب لایحه پلیس قضایی کمک کند.

وی افزود: در این باره هم برای معوقه نشدن پرونده های قطعی که حکم آنها صادر شده است، برنامه ریزی خواهد شد که در این دوره جدید پرونده معوقه اجرای احکام نداشته باشیم یعنی به روز باشد.

معاون اول قوه قضاییه درباره کادرسازی هم گفت: نکته ای که داریم مسئله مدیرپروری است، کسانی که علاوه بر دانستن قضاوت از مدیریت قابل توجه و قابل قبولی هم برخوردار باشند.

وی پیشگیری از وقوع جرم را دارای دو معنی خاص و عام دانست و گفت: در معنی عام این امر به همه دستگا‌ ها به این شکل که برنامه‌های‌شان در جهت پیشگیری از وقوع جرم نباشد، لایحه ای هم در صحن مجلس مطرح است که تصویب آن در کنار تشکیل معاونت پیش گیری از وقوع جرم در قوه قضائیه می‌تواند ابزار کار بسیار مناسبی باشد.

وی درباره آغاز اجرای قانون جدید آیین دادرسی کیفری نیز گفت: کارگروهی تشکیل شد تا بررسی کنند که 70 اقدام باید انجام شود تا قانون به درستی اجرا شود.

رییسی تصریح کرد: ما در تلاش هستیم تا قبل از آبان بتوانیم زیرساخت‌ها را آماده کنیم تا آمادگی اجرا وجود داشته باشد و آیین دادرسی کیفری جدید به درستی اجرا شود.

انتهای پیام

کد N353161

وبگردی