آفتاب

تحولات عراق و سوریه محور مذاکرات جان کری در امان

تحولات عراق و سوریه محور مذاکرات جان کری در امان

وزیر خارجه آمریکا یکشنبه شب در دیدار با همتای اردنی خود در امان در خصوص آخرین تحولات منطقه به ویژه بحران سوریه و تحولات عراق، مذاکرات صلح میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین و راه‌های از سرگیری این مذاکرات بحث و گفت‌وگو کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری اردن (پترا)، جان کری، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با ناصر جوده، وزیر خارجه اردن بر اهمیت تشریک مساعی از سوی تمامی طرف‌های ذی‌ربط و جامعه بین‌الملل جهت مقابله با تحولات عراق که امنیت تمام منطقه را تهدید می‌کند، تاکید کردند.

ناصر جوده اظهار امیدواری کرد که تمامی طرف‌ها در کشور "دوست و برادر" عراق در مسیر تحقق هم بستگی و توافق ملی واقعی از طریق روند سیاسی گام بردارند که در این مسیر سیاسی تمامی طرف‌ها و اقشار مردم عراق مشارکت داشته و تمام دلایلی که عراق را به این اوضاع خطرناک رسانده است، از بین برده شود.

ناصر جوده در دیدار با کری در خصوص آخرین تحولات در سوریه نیز گفت‌وگو و تاکید کرد که موضع اردن با رهبری عبدالله دوم، پادشاه اردن در قبال بحران سوریه از آغاز بحران در این کشور ثابت بوده است و امان خواهان تحقق راه‌حل سیاسی است که ضامن امنیت و تمامیت ارضی سوریه با مشارکت تمام اقشار مردم این کشور باشد.

وزرای خارجه آمریکا و اردن همچنین در خصوص روند صلح میان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان فلسطین بر چالش‌های این روند و اهمیت از سرگیری مذاکرات گفت‌وگو کردند.

رئیس دستگاه دیپلماسی اردن عنوان داشت: شکست در اجرای "راهکار تشکیل دو کشور" نه تنها علت اصلی در بی‌ثباتی منطقه است بلکه تهدیدی علیه امنیت و صلح بین‌المللی به شمار می‌آید چرا که این مساله احساس شکست و ناامیدی را به وجود می‌آورد که به نوبه خود اقدامات رادیکالی را شدیدتر می‌کند.

جان کری، پیش از سفر به اردن به قاهره رفت و با همتای مصری‌اش و هم‌چنین با رئیس جمهوری این کشور دیدار کرد.

کری تاکید کرد که آمریکا بسیار برای مساله همکاری مستحکم با دولت جدید مصر اهمیت قائل است تا روند انتقال در این کشور با سرعت و انعطاف بیشتری صورت بگیرد.

کری و سیسی

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا همچنین خاطرنشان کرد که روند انتقالی در مصر از مرحله حساسی عبور می‌کند.

کری در دیدار با سامح شکری، وزیر خارجه مصر در خصوص چالش‌های بسیاری که در مقابل مصر برای تحقق دموکراسی وجود دارد صحبت کرد.

در همین حال ایهاب بدوی، سخنگوی رسمی ریاست جمهوری مصر در خصوص دیدار کری با عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر اعلام کرد که این دیدار مثبت و سازنده بود و کری در این دیدار تاکید کرد که واشنگتن برای روابط تاریخی مهم خود با مصر اهمیت قائل است و این روابط را استراتژیک توصیف کرده است.

این مقام مصری اعلام کرد که کری تاکید کرده است واشنگتن برای موفقیت آمیز بودن مصر که یک چهارم ساکنان جهان عرب را تشکیل می‌دهد و همچنین نقش این کشور در برقراری صلح در خاورمیانه اهمیت قائل است.

وی افزود: در این دیدار که بیش از یک ساعت و نیم به طول انجامید وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش خواهان حمایت از مصر در تمام سطوح سیاسی و اقتصادی است و در عین حال به اوضاع حقوق بشر و آزادی‌های مدنی نیز اهمیت می‌دهد.

رئیس جمهور مصر نیز تاکید کرد که کشورش در مسیر اجرای نقشه راه عمل می‌کند.

کری پس از این دیدارها در کنفرانس خبری مشترک با همتای مصری‌اش اعلام کرد که با مسئولان مصری در خصوص فضای سیاسی کنونی در مصر و آینده روابط دو جانبه میان دو کشور بحث و گفت‌وگو کرده است.

وزیر خارجه آمریکا درخصوص عراق گفت: گروه دولت اسلامی عراق و شام موسوم به داعش نه تنها خطری علیه عراق به حساب می‌آید بلکه خطری علیه تمام کشورهای منطقه به شمار می‌آید و آمریکا با دوستان خود در منطقه اجازه نخواهد داد تا پناهگاهی امن برای این گروه ایجاد شود که از آن برای عملیات تروریستی بیشتری استفاده کند.

وی گفت: عراق از لحظات بسیار دشواری عبور می‌کند و ما مسئولان عراقی را ترغیب می‌کنیم تا مشکل کشورشان را به دور از طائفه‌گرایی عمل کنند و به خواسته عراقیها جامه عمل بپوشاند که خواهان این هستند که رهبران آن‌ها نماینده همه آن‌ها باشند.

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا عنوان داشت: آمریکا از طرف خاصی حمایت نمی‌کند و در انتخاب رهبران عراقی نیز مداخله نمی‌کند چرا که این مساله تنها مربوط به مردم عراق است و آمریکا سربازانی را به عراق اعزام نخواهد کرد اما به این کشور برای تکمیل روند دموکراسی کمک خواهد کرد.

کری درخصوص روابط واشنگتن با قاهره تاکید کرد که واشنگتن با کمک عربستانی‌ها و اماراتی‌ها در راستای کمک به مصر عمل خواهد کرد.

وی عنوان داشت که آمریکا در راستای اجرای آرمان‌های مردم مصر برای داشتن یک زندگی عادلانه عمل می‌کند.

کری تاکید کرد: هلی‌کوپترهای آپاچی که مصر خواهان آن شده است در سریعترین زمان ممکن در اختیار مصری‌ها خواهد بود چرا که ما بر این باور هستیم که از آن‌ها در راستای مبارزه با تروریسم و همکاری با اسرائیل برای ممانعت از فعالیت‌های تروریستی استفاده خواهد شد.

وی عنوان داشت: مصر و آمریکا به شدت نسبت به گسترش رادیکالیسم نگران هستند و با این امر مخالفند و ما تمام تلاش خود را برای تحکیم شراکت جهت مقابله با بزرگترین تهدید که همان تروریست‌ها هستند به کار خواهیم بست.

وزیر خارجه آمریکا این مساله را تکذیب کرد که کشورش مسئول رخدادها در لیبی است.

وی عنوان داشت که واشنگتن به لیبی برای مقابله با رادیکالیسم کمک‌هایی ارائه می‌دهد.

تحلیل‌گران بر این باور هستند که این سفر کری به تقویت روابط میان قاهره و واشنگتن کمک می‌کند.

واشنگتن پیش از سفرکری اعلام کرد: 572 میلیون دلار از کمک‌های اختصاص یافته به مصر که در اکتبر گذشته این کمک‌ها بلوکه شده بود به قاهره اعطا می‌کند.

انتهای پیام

کد N353094

وبگردی