آفتاب

میزبانی جام جهانی چه بر سر برزیل می‌آورد؟

میزبانی جام جهانی چه بر سر برزیل می‌آورد؟

میزبانی بازی‌های جام جهانی 2014 از نظر اقتصادی، اجتماعی و سیاسی تغییراتی در برزیل ایجاد می‌کند. آنالیزهای مختلف نشان داده است که این تاثیرات هم منفی و هم مثبت hsj.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، برزیل با شروع بازی‌های جام جهانی 2014 شاهد اعتراضات مختلف در اقصی نقاط این کشور بوده است. میزبانی بازی‌های جام جهانی بی شک بر اقتصاد و بازار بورس برزیل تاثیرگذار است و این تاثیر به نظر منفی می‌آید.

اولر هرمس که در بازاریابی و بیمه فعالیت دارد، می‌گوید: گزارش های جدید نشان داده است که برگزاری بازی‌های جام جهانی و المپیک در برزیل حدود 0.2 درصد به رشد تولید ناخالص داخلی در برزیل افزوده و تورم را در این کشور به 6.3 درصد می‌رساند.

گفته می‌شود که میزبانی بازی‌ها باعث افزایش موقعیت‌های شغلی در برزیل می‌شود که در پاسخ باید خاطر نشان کرد که این موقعیت‌های شغلی موقتی هستند.

در میزبانی بازی‌ها همیشه هزینه‌ها کمتر از واقعیت تخمین زده می‌شوند، بنابراین بعد از میزبانی‌ها کشور دچار بدهی شده که در نهایت فساد اقتصادی را رقم می‌زند. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فقر است. در سه ماهه اول امسال رشد تولید ناخالص داخلی در برزیل 0.2 درصد بوده است و در طول سال این رقم به 1.9 درصد می‌رسد.

ساخت استادیوم‌ها و گسترش زیر ساخت‌های شهری یکی از نقاط مثبت برگزاری بازی‌های جام جهانی 2014 برزیل به شمار می‌رود.

استادیوم "مانائوس" که در شهری در میانه های آمازون ساخته شده حدود 270 میلیون دلار هزینه داشته است. دسترسی به این استادیوم بسیار سخت است و تنها چهار بازی در کل بازی‌های جام جهانی 2014 برزیل در این استادیوم برگزار خواهد شد. بعد از بازی‌ها هیچ تیم محلی وجود ندارد که از این استادیوم استفاده کند و عملا هزینه‌ای که صرف ساخت این استادیوم شده به هدر می‌رود. در کل گفته می‌شود که برزیل حدود یازده میلیارد دلار خرج برگزاری جام جهانی کرده است.

میزبانی بازی‌ها بی شک بر بورس برزیل نیز تاثیر می‌گذارد. در دوازده ماه گذشته شاخص بورس در برزیل 10.71 درصد افزایش داشته است. با این حال در سه سال اخیر شاخص بورس 9.76 درصد کاهش یافته است و امسال شاخص بورس بسیار کمتر از سال 2012 است. در واقع بازار بورس 24 درصد افت داشته و برگزاری بازی‌ها ممکن است تا حدی بتواند این کاهش را جبران کند.

سهام خصوصی از این میزبانی سود می برند. به خصوص سهام مربوط به شرکت‌های خدمات تفریحی، هتل‌ها و آژانس‌های هواپیمایی خطوط هوایی GOL در برزیل جزو شرکت‌هایی است که از میزبانی بازی‌ها سود خواهد برد. البته این سود حدود یک ماه به طول می‌انجامد. باید در نظر گرفت که در این دوره افزایش مالیات هم در بعضی زمینه‌ها همچون تولید نوشیدنی‌ها وجود داشته است.

بیشترین تاثیری که جام جهانی 2014 بر بازار این کشور خواهد داشت، تغییر اذهان عمومی نسبت به برزیل و دولت آن است. اگر مسابقات به خوبی برگزار شود، تردیدهایی که در رابطه با قابلیت دولت برزیل وجود داشت برطرف خواهد شد و این میزبانی تاثیر زیادی بر انتخابات ماه اکتبر برزیل خواهد گذاشت.

رییس جمهور برزیل، "دیلما روسف" انتظار دارد که در انتخابات آینده دوباره انتخاب شود. با این حال اگر بازی‌ها تاثیر منفی بر برزیل داشته باشد این قضیه به ضرر او تمام خواهد شد.

در صورتی که مردم برزیل از وضع اقتصادی و هزینه‌های برگزاری بازی‌های جام جهانی 2014 برزیل و المپیک 2016 ناراضی باشند و این نارضایتی‌ها ادامه پیدا کند تغییرات اساسی در ساختار دولتی برزیل اتفاق خواهد افتاد.

پیش از این برزیل در سال 1950 میزبانی بازی‌های جام جهانی را بر عهده داشت. با برگزاری بازی‌های امسال اعتراضات زیادی به گسترش فساد اقتصادی و افزایش قیمت‌ها به خصوص در شهر "سائوپائولو" شد و این سوال برای مردم برزیل پیش آمد که آیا برگزاری بازی‌ها ارزشش را دارد یا نه.

می‌توان فهرستی از فواید و مضرات میزبانی برزیل را به شرح زیر بیان کرد:

* فواید:

1- گسترش زیر ساخت‌های شهری

برزیل در دو دهه اخیر رشد اقتصادی داشته و شرایط اقتصادی آن نسبت به قبل ثبات بیشتری پیدا کرده است. این کشور زیر ساخت‌های شهری بسیار ضعیفی دارد و نیاز به سرمایه‌گذاری در این زمینه دارد. برگزاری مسابقاتی از این قبیل در برزیل می‌تواند فرصتی برای پیشرفت در این زمینه باشد.

2- جهانی شدن

برگزاری مسابقات جام جهانی 2014 برزیل می‌تواند این شانس را به این کشور بدهد که بیشتر در معاملات بازار جهانی وارد شود. این مساله برای برزیل که تنها یک درصد صادرات آن از تجارت‌های کوچک است، بسیار خوب است. کمپانی خارجی در روند آماده شدن برای میزبانی به این کشور رفته و معاملات خود را با این کشور آغاز کردند. این معاملات و تجارت‌ها می‌تواند اطلاعات خوبی را به بازار برزیل انتقال دهد.

3- تفریح و گسترش زبان انگلیسی

رفتن خارجی‌ها به کشور برزیل باعث می‌شود که بسیاری از ادارات و شرکت‌ها به کارمندان خود انگلیسی آموزش دهند. این برای کشوری که تنها تعداد کمی از مردم انگلیسی صحبت می‌کنند، پیشرفت خوبی است و روابط آنها را با خارجی‌ها گسترش می‌دهد. افزایش آموزش زبان انگلیسی در بخش‌هایی مانند رستوران‌ها، هتل‌ها، حمل و نقل و توریسم به چشم می خورد. تجربه نشان داده است که میزبانی جام جهانی 2014 برزیل باعث افزایش و گسترش توریسم در کشور میزبان می‌شود. همچنین شرکت مردم در اتفاقات ورزشی باعث می‌شود در آینده نیز آنها به ورزش به عنوان تفریح خود نگاه کنند.

* مضرات

1- تاثیر اقتصادی

هر چقدر که گفته می‌شود از نظر اقتصادی جام جهانی عایدی برای برزیل دارد، باز هم این حدس‌یات با واقعیت یکسان نیستند. ایجاد فرصت‌های شغلی موقتی خواهند بود و برزیل هزینه زیاید را صرف میزبانی کرده است.

2- هزینه در ساخت استادیوم‌ها

از یازده میلیارد دلاری که خرج زیر ساخت‌ها شده است، تنها پانزده درصد توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شده است و بسیاری از مفسران اقتصادی معتقدند که اگر این میزان برای ساخت بیمارستان‌ها مصرف می‌شد بهتر بود. در واقع یازده میلیارد دلاری که در برزیل صرف شد، تنها پنج درصد از برنامه‌های توسعه برزیل را پیش برده است.

3- فیل سفید

ساخت این استادیوم تقریبا بی‌فایده به نظر می‌رسد و گفته می‌شود ممکن است از این استادیوم برای برگزاری کنسرت استفاده شود اما این قضیه نیز کاملا قطعی نیست.

ا‌نتها‌ی‌ پیا‌م

کد N353067

وبگردی