آفتاب
فلاحت پیشه در گفتگو با مهر:

موارد اختلافی داخل پرانتز نوعی پیشرفت است/آمریکا باید تصمیم سخت را بگیرد

موارد اختلافی داخل پرانتز نوعی پیشرفت است/آمریکا باید تصمیم سخت را بگیرد

یک کارشناس روابط بین الملل با بیان اینکه همین که طرفین توانستند مذاکرات را به داخل پرانتز ببرند نوعی پیشرفت است افزود: در گذشته موارد اختلافی به موضع گیری سیاسی تبدیل به رخ هم کشیده می‌شد و نوعی موضع گیری متقابل اختلافزا شکل می‌گرفت اما الان تصمیم گرفتند موارد اختلافی را داخل پرانتز برده و مدیریت و کنترل کنند.

حشمت الله فلاحت پیشه کارشناس روابط بین الملل در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره مذاکرات هسته‌ای انجام شده در وین گفت: معتقدم مذاکرات هسته‌ای روال طبیعی دارد یعنی یک انتظاری با توجه به واقعیت اختلافات وجود داشت که همان انتظار باعث شد الان ایران و 1+5 وارد نگارش توافق نهایی اقدام مشترک شدند که نشان می‌دهد دیپلماسی در امر محتوم و برگشت ناپذیر است.

وی به جمله ظریف مبنی بر اینکه تعداد پرانتز از کلمات بیشتر است اشاره کرد و گفت: در تفهیم صحبت ایشان، همین که طرفین توانستند موارد اختلافی را به داخل پرانتز ببرند نوعی پیشرفت است زیرا در گذشته موارد اختلافی به موضع گیری سیاسی  تبدیل به رخ هم کشیده می‌شد و نوعی موضع گیری متقابل اختلافزا شکل می‌گرفت اما الان تصمیم گرفتند موارد اختلافی را داخل پرانتز برده و مدیریت و کنترل کنند.

این کارشناس مسایل بین الملل افزود: اتفاق رخ داده شبیه اختلافات دهه 60 تا 90 میلادی بین چین و آمریکاست زیرا آنها به رغم اختلافات ایدئولوژیک موارد اختلافی را به داخل پرانتز بردند و توانستند همکاری مسالمت آمیز داشته باشند و این روند ادامه پیدا کرد به طوری که موارداختلافی کاهش پیدا کرد.

فلاحت پیشه با بیان اینکه طرفین ضرب الاجلی درونی ایجاد کردند که به توافق برسند افزود: همین که به این نتیجه رسیدند به  رغم تحمل موارد اختلافی حوزه اقدام همکاری مشترک را تعریف کنند یعنی هیچ کدام از طرفین راضی نیستند به شرایط طبیعی برگردند.

وی افزود: نظریه وضع طبیعی اشاره به نظریات ژان ژاک روسو یا هابز است و می گویند بازیگران صحنه بین الملل افراد هستند لذا در عرصه بین الملی کشورها حاضر نیستند به وضعیت جنگ و تقابل و وضع طبیعی بازگردند به همین دلیل فرار به جلو می‌کنند و بر سر موارد مشترک توافق می‌کنند.

این کارشناس روابط بین الملل نگاه ایده آلیستی داشتن را آفت مذاکرات دانست و گفت: واقعیت این است که حوادثی بین ایران و آمریکا به عنوان دو طرف اصلی شکل گرفته که بی سابقه است مانند مذاکره 12 ساعته هیات ایرانی و آمریکایی و برای اولین بار تحریمها سیر به جلو ندارد این موضوع مثبتی زیرا که فقط در زمان کارتر و مسئله گروگانگیری یکبار تحریمها رو به عقب بود.

فلاحت پیشه در مورد عدم برگزاری نشست مشترک و متفاوت بودن لحن وزیر خارجه کشورمان نیز گفت: اینکه لحن‌ها تنداست طبیعی است زیرا هنوز محور بودن توافق ژنو3 حاصل نشده در ضمن سخنان آقای ظریف بیشتر نوعی هشدار به 1+5 است.

این کارشناس مسایل بین الملل افزود: آمریکا بیش از ایران به این توافق نامه نیاز دارد زیرا آنها در شرایطی نیستند که تحریمهای بین المللی بیشتری علیه ایران اعمال کنند ضمن اینکه آژانس انرژی اتمی رسما در چندین مورد گزارش به رعایت سقف مورد تعهد ایران اشاره کرده است.

فلاحت پیشه با بیان اینکه واقعیت این است که طرفین نگارش متن را آغاز کرده اند افزود: در مذاکرات پیش رو تصمیم سخت را باید آمریکا بگیرد اگر منظور آمریکا از اینکه ایران باید تصمیم سخت بگیرد این است که ایران بازرسی‌های اضافی از آژانس تعهد کند و از خواسته خود مبنی بر پایان تحریمها عدول کند این تصمیم در ایران اتخاذ نخواهد شد.

وی با بیان اینکه آنها باید حق هسته‌ای ایران را پذیرش و به تحریمها در قالب زمانبندی مشخصی پایان دهند ادامه داد: عدم توافق با 1+5 پایان دنیا نیست ایران بارها تجربه شکست دیپلماتیک را داشته و همین الان اگر مذاکرات قطع شود آمریکایی‌ها بیش از ایران آسیب می‌بینند زیرا از میان 16 برنامه‌ای داخلی و خارجی اعلام شده اوباما تنها به نوع دیپلماسی شان با ایران افتخار می‌کند.

وی در پایان گفت: نکته مثبتی که نسبت به دوران بعد از توافق ژنو وجود دارد این است که سیاستمداران دو طرف با وسواس و احتیاط بیشتری موضع گیری می‌‌کنند.

کد N353039

وبگردی