آفتاب

ناصر قوامی: طبق قانون اساسی، اصل بر برائت است/قوه قضائیه نباید به هیچ قدرتی وابسته باشد

ناصر قوامی: طبق قانون اساسی، اصل بر برائت است/قوه قضائیه نباید به هیچ قدرتی وابسته باشد

یک عضو بنیاد باران با بیان اینکه "قوه قضائیه نباید به هیچ قدرتی وابسته باشد بلکه خود باید قدرتمند باشد"، گفت: محاکمات غیرعادلانه، زندان‌های طویل‌المدت و رسیدگی نکردن به شکایت افراد، از نتایج فقدان استقلال در قوه قضائیه خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر قوامی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "استقلال یکی از لازمه‌های عملکرد موفق در قوه قضائیه است"، اظهار کرد: در کشورهایی که دستگاه قضایی استقلال دارد، اعضای شورای عالی قضایی توسط خود قضات تعیین می‌شوند.

وی افزود: پیش از بازنگری در قانون اساسی، شورای عالی قضایی که متشکل از پنج نفر بود، بر عملکرد قوه قضائیه نظارت داشت. سه نفر از این شورا به وسیله کلیه قضات کشور تعیین می‌شدند و رئیس دیوان عالی کشور را همچنین قضات با مشورت رهبری تعیین کردند و دادستان کل کشور را رهبر تعیین می‌کرد. در این شرایط حقوق مردم حفظ می‌شد و جامعه‌ قضات‌ هم مستقل عمل می‌کرد و اگر اکنون خواهان این باشیم که قوه قضائیه مستقل باشد، باید چنین سازوکاری را دوباره ایجاد کنیم.

این نماینده دوره ششم مجلس شورای اسلامی با بیان این اعتقاد که "استقلال قوه قضائیه اکنون دچار خدشه شده است"، اظهار کرد: اکنون شهروندان نمی‌توانند شکایات خود از برخی مراکز قدرت را به قوه قضائیه ارجاع دهند.

قوامی با اشاره به اینکه "جمله رئیس‌جمهور که ما تنها یک قوه قضائیه در کاخ دادگستری داریم در خیابان قوه قضائیه نداریم"، گفت: اکنون بخشی از قوه قضائیه در اختیار دستگاه‌های امنیتی است و قضات این دستگاه حکم دستگیری افراد را صادر می‌کنند زیرا پلیس در شرایطی می‌تواند فردی را دستگیر کند که این فرد جرمی مسلّم در خیابان مرتکب شده باشد.

این عضو بنیاد باران با بیان اینکه "در قانون اساسی ذکر شده که اصل بر برائت است"، خاطرنشان کرد: با این وجود، شورای نگهبان این اصل قانون اساسی را رعایت نمی‌کند و بسیاری از افراد سیاسی و در لباس روحانیت را که سابقه‌ مبارزات انقلابی داشته‌اند، به راحتی رد صلاحیت می‌کنند و رئیس‌جمهور باید پیگیر این امر باشد.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان تاکید کرد: رئیس‌جمهور باید پیگیر عملکرد شورای نگهبان باشد زیرا ردصلاحیت‌شدگان انتخابات نمی‌توانند شکایات خود را به قوه قضائیه ارجاع دهند.

انتهای پیام

کد N352998

وبگردی