آفتاب
در نشست اعتدال و افراط؛ ایران در منطقه مطرح شد؛

کشتارغیر نظامیان برای ایجاد ارعاب، حربه گروهک داعش است

کشتارغیر نظامیان برای ایجاد ارعاب، حربه گروهک داعش است

تهران- ایرنا- یک استاد روابط بین الملل گروهک تروریستی داعش را نسل سوم القاعده دانست و تاکید کرد: این گروهک به رویکرد جنگ های قومی و طایفه ای روی آورده و با کشتار غیر نظامیان به دنبال ایجاد ارعاب است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سید عبدالامیر نبوی عصر یکشنبه در نشست «اعتدال و افراط؛ ایران در منطقه» در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه به بیان ریشه های افراطی گری پرداخت و رویکرد طالبان و القاعده تبیین کرد.

معاون پژوهشی پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،اظهار داشت:پس از نسل اول و دوم القاعده و بعد از بن لادن شاهد هستیم که نسل سومی از این گروه رشد یافته است.

وی ادامه داد:بعدازآنکه در سال 2011 بهار عربی در برخی کشورها رخ داد و از خلا ایجاد شده در نظم نوین سیاسی، شرایط برای ظهور جبهه النصره در سوریه و گروه داعش در منطقه فراهم آمد.

این کارشناس خاورمیانه خاطر نشان کرد: در این نسل که گروهک داعش وامدار اصلی آن محسوب می شود رویکرد نابود کردن دشمن نزدیک مد نظر است.

نبوی تصریح کرد: گروهک داعش شاید نسل سوم القاعده محسوب شود و با آنها همسو باشد اما در واقع گروهکی خود مختار است که نگاه قومی و طایفه ای دارد.

وی اضافه کرد: این گروهک برنابود کردن طایفه های نزدیک همچون سوفی ها، شیعیان،کردها و سایر طایفه ها تاکید جدی دارد.

این استاد دانشگاه ذهن افراد گروهک داعش را اسطوره ای و غیر تاریخی دانست و گفت: این گروهک اعتقاد به ساخت امارت اسلامی دارد که نشاندهنده غیرتاریخی بودن تفکرات آنان است.

نبوی اظهار داشت: داعش نماد تحولات اجتماعی و اقتصادی داخل سوریه است و یکی از مهمترین عللی که در بروز این گروهک در عراق تاثیرداشته عملکرد طایفه ای داخل خود عراق بوده است.

سیام**7261**1856
کد N352759

وبگردی