آفتاب
نشست اعتدال و افراط، ایران در منطقه

برزگر: شانس همکاری ایران و آمریکا درباره عراق پایین است

برزگر: شانس همکاری ایران و آمریکا درباره عراق پایین است

یک استاد دانشگاه با بیان این که شانس همکاری ایران و آمریکا در تحولات اخیر عراق پایین است، گفت: مگر این که این همکاری در چارچوب جنگ علیه ترورسیم باشد که بعد بین‌المللی دارد؛ در غیراین‌صورت این همکاری می‌تواند تعاملات منطقه‌یی ایران را به چالش بکشاند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کیهان برزگر، استاد دانشگاه در نشست "اعتدال و افراط، ایران در منطقه" که عصر یک‌شنبه در پژوهشکده مطالعات استراتژیک خاورمیانه برگزار شد، درباره حضور نیروهای داعش در عراق و تاثیر آن بر ایران گفت: اکنون با افراط‌گرایی به شکل‌های کلاسیک ایدئولوژیکی ضد ایرانی، ضد دولتی، ضدانحصارگرایی و ضددموکراسی و ضدشیعه مواجه هستیم اما این نوع جدید افراط‌گرایی جنبه ژئوپولوتیک نیز دارد و حمایت برخی از دولت‌ها را به همراه دارد که می‌تواند برای امنیت ملی ایران تهدیدزا باشد. این جریان فراتر از یک روند محلی است.

او با ابراز نگرانی از این که جریان جدید افراط‌گرایی می‌تواند برای امنیت ملی ایران تهدیدزا باشد، گفت: این نگرانی به این دلیل است که این افراط‌گرایی می‌تواند باعث به هم ریختن روابط منطقه‌ ایران با کشورهای منطقه شود و بر روابط ایران مانند روابط ایران و ترکیه تاثیر بگذارد.

این استاد دانشگاه در بخش دیگری از اظهاراتش درباره احتمال همکاری ایران و آمریکا در عراق مانند افغانستان گفت: هرگونه همکاری ایران و آمریکا در عراق می‌تواند پیچیدگی‌های خاصی به همراه داشته باشد. در واقع همکاری ایران با آمریکا در منطقه می‌تواند استراتژی منطقه‌یی ایران را به چالش بکشاند و ورود بازیگر خارجی مانند آمریکا در تحولات اخیر در عراق می‌تواند تهدیدی برای امنیت ملی ما به همراه داشته باشد.

برزگر با اشاره به نقش ایران در معاملات منطقه‌یی افزود: ایران چاره‌ای ندارد جز این که مشروعیت نقشش را در منطقه هم از بعد ایدئولوژیک و هم ژئوپولوتیک به جلو ببرد و باید در این مسیر سعی کند از بازیگر خارجی استفاده نکند زیرا چالش‌برانگیز خواهد بود.

هم‌چنین کاظم سجادپور، استاد دانشگاه دانشکده روابط بین‌الملل وزارت امور خارجه درباره نیروهای داعش گفت: به طور متوسط حدود 200 نفر از هر کشور اروپایی و آمریکایی در نیروهای داعش و هم‌چنین گروه‌های دیگر در سوریه حضور دارند. این گروه‌ها از طریق شبکه مجازی امکان بازیگری و کنش‌گری پیدا کرده‌اند که این مساله فضای جدیدی را در عرصه بین‌الملل ایجاد کرده است.

او با اشاره به شرایط کنونی منطقه و کاهش اهمیت مصر در جهان عرب و هم‌چنین عراق گفت: تنها بازیگر منطقه‌یی عرب که می‌تواند مقداری در خارج از مرزهای خود بازی کند، عربستان سعودی است که بیش‌تر بازی این کشور واکنشی و عصبی است. دنیای عرب دچار فلج و رخوت شده است که در برخی موارد این مساله باعث تجزیه در کشورهای عربی شده است. در این منطقه برخلاف بازیگران عرب، برخی بازیگران غیرعرب مانند ایران توانسته‌اند به عنوان یک بازیگر منطقه‌یی وارد صحنه شوند.

این استاد دانشگاه در ادامه اظهاراتش با اشاره به این که تاکنون هیچ یک از مقامات و دستگاه‌های عربستان سعودی در برابر اقدامات نیروهای داعش در عراق اظهارنظر نکرده‌اند، اضافه کرد: به نظر می‌رسد میان بازیگران دولتی و بازیگران غیردولتی هم‌پوشانی وجود دارد. به گونه‌ای که سعودی‌ها تاکنون اقدامات داعش را محکوم نکرده است. در واقع منطقه ما وارد مرحله‌ای شده است که در آن بازیگران خرد، دولتی و بعضا بازیگران فراملی با یکدیگر هم‌پوشانی دارند که این اتفاق مسائل منطقه را پیچیده‌تر از گذشته کرده است.

سجادپور با اشاره به اقدامات نیروهای داعش در عراق و کشتار عظیم این گروه در این کشور ادامه داد: این گروه نگرش افراط‌گرایی نسبت به سایر انسان‌ها دارد و نگرش آن‌ها هیچ ربطی به اسلام ندارد و همراه با ترورسیم است و می‌توان آن را تروریسم افراطی نامید. در مقابل این اقدامات، زبان ایران برای محکومیت این تروریسم افراطی یک زبان بین‌المللی است.

انتهای پیام

کد N352741

وبگردی