آفتاب

استقبال اتحادیه اروپا و آمریکا از آزادی فعال حقوق بشر بلاروس

استقبال اتحادیه اروپا و آمریکا از آزادی فعال حقوق بشر بلاروس

اتحادیه اروپا و آمریکا از آزادی غیرمنتظره یک فعال حقوق بشر در بلاروس استقبال کردند و از دولت این کشور خواستند تا بقیه زندانیان را نیز آزاد کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، آلس بلیاتسکی، فعال حقوق بشر بلاروسی از سال 2011 تا کنون در زندان به سر می‌برد. وی روز شنبه به مجرد وارد شدن به شهر مینسک پایتخت بلاروس وعده داد تا اقدامات سابقش را که سال‌ها مقامات را آزار داد ادامه دهد.

وی که 51 سال سن دارد گفت: من همان کارهایی که قبلا انجام می‌دادم را انجام خواهم دادو ادامه داد: من به لطف همبستگی و حمایت جامعه جهانی آزاد شده‌ام.

بلیاتسکی افزود: به همین دلیل است که من یک سال و هشت ماه زودتر آزاد شدم. من معتقدم دیگر زندانیان سیاسی باید به زودی آزاد شوند.

وی مدیر یک سازمان حقوق بشری در بلاروس موسوم به سازمان "ویاسنا" است.

بلیاتسکی طی اقدامات این سازمان به قربانیان سرکوب سیاسی در بلاروس کمک می‌کرد. وی برنده چندین جایزه اروپایی شده و چند بار نیز کاندیدای دریافت جایزه صلح نوبل شده است.

این فعال بلاروسی در نوامبر 2011 به اتهام فرار از پرداخت مالیات به چهار سال و نیم زندان محکوم شد، این اتهامات از آنجا مطرح شدند که سازمان "ویاسنا" با استفاده از حساب‌های بانکی در لهستان و لیتوانی برای کمک به زندانیان سیاسی پول‌های اهدایی را دریافت می‌کرد. این کار براساس قوانین بلاروس جرم است.

دفتر کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد: آزاد کردن آلس بلیاتسکی گام مهمی از سوی مقامات بلاروس بوده و باید پس از آن بدون تاخیر همه زندانیان سیاسی باقیمانده آزاد شوند.

این بیانیه همچنین به بازبینی احتمالی در تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه بلاروس در صورتی که این کشور زندانیان سیاسی را آزاد کرده و حقوق آنها را به رسمیت بشناسد اشاره کرد و گفت: اینکار منجر به بهبود روابط میان اتحادیه اروپا و بلاروس می‌شود. واشنگتن نیز این اقدام را یک تحول مثبت دانست و گفت: ما بر تقاضایمان از دولت بلاروس به منظور آزادی سریع و بی‌قید و شرط همه زندانیان سیاسی که در زندان هستند و به رسمیت شناختن حقوق سیاسی آنها، تاکید می‌کنیم.

انتهای پیام

کد N352734

وبگردی