آفتاب

تلاش کامرون برای جلوگیری از رسیدن یونکر به ریاست کمیسیون اروپا

تلاش کامرون برای جلوگیری از رسیدن یونکر به ریاست کمیسیون اروپا

منابع خبری در انگلیس فاش ساختند دیوید کامرون قصد دارد از رهبران اتحادیه اروپا خواهان رای‌گیری در خصوص انتصاب ژان کلود - یونکر به عنوان رئیس کمیسیون اروپا شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه بی.بی.سی، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس با کاندیداتوری ژان کلود - یونکر، نخست‌وزیر سابق لوگزامبورگ برای ریاست کمیسیون اروپا مخالف است و وی را عامل بازدارنده اصلاحات در اتحادیه اروپا می‌داند و به گفته منابع خبری قصد دارد در نشستی طی چند روز آینده خواهان رای‌گیری برای ریاست کمیسیون اروپا شود.

با این حال ناظران می‌گویند که به نظر می‌رسد یونکر به احتمال زیاد به این سمت برسد.

چند روز پیش دیوید کامرون هشدار داد در صورتی که یونکر رئیس کمیسیون اروپا که تدوین‌ کننده قوانین اتحادیه اروپا است، شود انگلیس ممکن است اتحادیه اروپا را ترک کند.

کامرون خواهان تاخیر در این پروسه به منظور پیدا کردن کاندیدایی برای این سمت که مورد توافق همه باشد شده است اما اگر 27 رهبر شورای اروپا حتی متمایل به بررسی گزینه‌های جایگزین برای یونکر نباشند او خواهان یک رای‌گیری شده و از آنها خواهد خواست تا صراحتا مواضعشان را مشخص کنند.

یک منبع خبری در دولت انگلیس گفت: مقامات انگلیس به صراحت گفته‌اند که اگر اراده سیاسی برای یافتن اتفاق نظر وجود داشته باشد تصمیم‌گیری در خصوص رئیس کمیسیون اروپا می‌تواند و باید به تاخیر انداخته شود.

وی افزود: اما اگر این رهبران حتی متمایل به بررسی اسامی جایگزین نباشند باید یک رای‌گیری برگزار شود.

وی همچنین عنوان کرد نخست‌وزیر انگلیس معتقد است هر رهبری باید صراحتا موضعش را هنگامی که چنین اصل مهمی مطرح است یعنی اصل واگذاری قدرت به پارلمان از طریق توافقی در اتاق پشتی، مشخص کند.

مسئولیت پیشنهاد یک رییس‌ جدید برای کمیسیون اروپا به عهده 27 تن از سران دولتهای اروپایی در گروهی تحت عنوان شورای اروپا است.

اما بر اساس قوانین جدید، آنها باید باید نتایج انتخابات اخیر پارلمان اروپا را در نظر بگیرند. این انتخابات موجب به قدرت رسیدن یک اکثریت راست میانه‌رو شد و یونکر کاندیدای راست میانه‌رو برای این سمت است.

انتهای پیام

کد N352702

وبگردی