آفتاب
آیت‌الله هاشمی در دیدار وزیرخارجه زلاندنو؛

تكفیری‌ها در عراق به اختلافات داخلی رنگ خون داده‌اند

تكفیری‌ها در عراق به اختلافات داخلی رنگ خون داده‌اند

نمی‌خواهیم در امور داخلی كشورها دخالت كنیم و امیدواریم میانجی خوبی برای خاموش كردن این آتش باشیم/منفعت جهان و ملت‌ها به خاطر منابع غنی انرژی منطقه، در پرهیز از منازعات سیاسی و تأكید بر همكاری‌های متقابل است.

رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام با پیچیده خواندن اوضاع عراق گفت: اختلافات مذهبی رنگ خون گرفته است و تلاقی تكفیری‌ها به عنوان بدترین گروهك تروریستی در تاریخ، با بقایای حزب بعث و مباحث تفرقه‌انگیز، شرایط را برای مردم عادی كه اكثریت مظلوم هستند، دشوار كرده است.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله هاشمی رفسنجانی صبح امروز در دیدار وزیر امور خارجه زلاندنو، جدیت ایران را در مذاكرات هسته‌ای، سیاست همه مسئولان در جمهوری اسلامی دانست و گفت: در فرهنگ اسلامی و انسانی ما استفاده از انرژی هسته‌ای به عنوان سلاح كشتار جمعی حرام است.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، موانع دو طرف مذاكرات را برای حل مسائل، جدی خواند و گفت: منفعت جهان و ملت‌ها به خاطر منابع غنی انرژی منطقه، در پرهیز از منازعات سیاسی و تأكید بر همكاری‌های متقابل است.
وی با ابراز نگرانی از اتفاقات منطقه خاورمیانه، گفت: در چنین شرایطی كشوری مستعد مانند ایران نمی‌تواند از همه ظرفیت‌ها در جهت گسترش صلح و ثبات منطقه‌‌ای استفاده كند.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با ارائه تحلیلی از حوادث عراق و افغانستان در سال‌های گذشته،گفت: میلیون‌ها آواره جنگ و درگیری‌های داخلی، میهمان ایران شدند كه هنوز هم بسیاری از آنها در ایران حضور دارند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، با پیچیده خواندن اوضاع عراق گفت: اختلافات مذهبی رنگ خون گرفته است و تلاقی تكفیری‌ها به عنوان بدترین گروهك تروریستی در تاریخ، با بقایای حزب بعث و مباحث تفرقه‌انگیز، شرایط را برای مردم عادی كه اكثریت مظلوم هستند، دشوار كرده است.
وی افزود: نمی‌خواهیم در امور داخلی كشورها دخالت كنیم و امیدواریم میانجی خوبی برای خاموش كردن این آتش باشیم.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، گسترش همكاری با زلاندنو را به نفع هر دو كشور دانست و گفت: تجربه خوبی از سال‌های پس از جنگ داریم كه با سیاست تنش‌زدایی، شاهد گسترش روابط بودیم كه بازگشایی سفارت زلاندنو در تهران مصداق آن است.
آقای موری مك كالی نیز در این دیدار با تأكید بر نقش ایران در معادلات جهانی، گفت: علی‌رغم بعد مسافت دو كشور، علاقمند به گسترش روابط هستیم.
وزیر امور خارجه زلاندنو با ارائه گزارشی از دیدار خویش با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، گفت: توافق كردیم كه پس از حل مسائل مربوط به تحریم‌ها، برای تبادل همكاری‌ها، به ویژه محصولات كشاورزی برنامه‌ریزی كنیم.
وی با اشاره به اتفاقات اخیر عراق گفت: دولت‌ها و ملت‌ها از ایران انتظار دارند كه برای جلوگیری از دامنه اختلافات از ظرفیت‌هایش استفاده نماید.
آقای موری مك كالی خواستار گسترش روابط با جمهوری اسلامی شد و گفت: گستردگی سطح همكاری‌ها ما را به تحكیم روابط در آینده امیدوار می‌كند.

 

کد N352469

وبگردی