آفتاب

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: گزارش اخیر آژانس از نظر آن‌ها خیلی خوب و از نظر ما خوب ولی ناکافی است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی: گزارش اخیر آژانس از نظر آن‌ها خیلی خوب و از نظر ما خوب ولی ناکافی است

سخنگوی سازمان انرژی اتمی می‌گوید: تغییر نسبتا خوبی در مسیر گزارش‌دهی آژانس ایجاد شده که خوب اما ناکافی است.

در ادامه اهم اظهارات بهروز کمالوندی در گفت‌وگو با «نسیم»، در خصوص گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران را می‌خوانید:

- این گزارش، گزارشی است که طبق قرار ایران با ۱+۵ و درباره تعهداتی که ایران در رابطه با موضوعات هسته‌ای دارد توسط آژانس راستی‌آزمایی شده است. آژانس مجموع این موارد مورد توافق طرفین و اقدامات انجام شده را راستی‌آزمایی کرده و گزارش داده است که براساس آن ایران تعهدات خود را انجام داده است.

- آژانس باید در قبال اقداماتی که ایران در حال انجام است گزارش دهد و نتیجه فعالیت‌ها‌ی خود را اعلام کند؛ البته آژانس نیز این کار را کرده است اما به نظر ما این گزارش کافی نیست و لازم است آژانس دقیق‌تر همکاری‌هایی را که ایران انجام داده‌ است مشخص کند و به کلی‌گویی بسنده نکند؛ آژانس باید مورد به مورد مشخص کند که این کارها انجام شده است و از نظر آن‌ها تمام شده تلقی می‌شود. این انتظار ما از آژانس است و اکنون نیز در حال انجام همین صحبت‌ها با آژانس هستیم.
به نظر بنده تغییر نسبتا خوبی در مسیر گزارش دهی آژانس ایجاد شده است که خوب اما ناکافی تعبیر می‌شود. توقع ما بیشتر از این است و در حال مذاکره برای رسیدن سطح انعکاس و بازتاب همکاری ایران توسط آژانس به کارهای انجام شده هستیم.

- کمال‌وندی: آن چیزی که آقای ظریف گفته‌اند (ما با کسانی که سوالات بی‌پایان دارند حاضر به همکاری نیستیم) مرتبط با آژانس نیست و در واقع موضوعات مذاکرات ایران و ۱+۵ است، اما در مورد درخواست‌های آژانس باید ببینیم چه در خواست‌هایی مطرح می‌شود؛ اگر این درخواست‌ها معقول و در چارچوب حقوقی تعهدات باشد آن را بررسی کرده و همکاری می‌کنیم.

حرف ما با آژانس این بوده است که لازم است خواسته‌هایی مطرح شده، خواسته‌های معقول و متعارفی باشد؛ تعاملی با آژانس ایجاد شده است و امیدواریم این تعامل با همین روندی که پیش گرفته‌ شده ادامه پیدا کند و نتایج خوبی منتهی شود. البته همه اینها مستلزم این است که تغییراتی در روش کار آژانس ایجاد شود که خوشبختانه تغییراتی نیز ایجاد شده و می‌توان آن را در ادبیات و نحوه گزارش دهی آژانس دید که از نظر آن‌ها خیلی خوب و از نظر ما خوب ولی ناکافی است.

- (با توجه به نقلی از دکتر صالحی که اگر آژانس در رابطه با موضوع PMDها و چاشنی‌های انفجاری درخواستی‌های بیشتری داشته باشد) از نظر ما موضوعات مطرح شده توسط آژانس که قرار بود براساس آن اطلاعات و یا دسترسی مدیریت شده انجام دهیم تمام شده و تا آنجایی که ما مطلع هستیم بازرسان آژانس نیز در مورد آن ابراز رضایت کرده و اطلاعاتی که به دست آن‌ها رسیده است را کافی دانسته‌اند.

اگر سوال شما این است که در مورد موضوعاتی که داده‌ایم باز هم اطلاعات می‌دهیم، اگر آژانس چنین خواسته‌ای داشته باشد معقول نیست.

 

45503

کد N352425

وبگردی