آفتاب

یک استاد دانشگاه: وقایع اخیر منطقه به تعیین قدرت جدید می‌انجامد

یک استاد دانشگاه: وقایع اخیر منطقه به تعیین قدرت جدید می‌انجامد

یک کارشناس مسائل منطقه‌ گفت: منطقه خاورمیانه آبستن حوادث است و به طور حتم قدرت جدید منطقه از دل این رویدادها بیرون خواهد آمد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه آذربایجان شرقی، مهدی فیروز کوهی، عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) در مراسم بزرگداشت روز بسیج اساتید در دانشگاه تبریز با بیان این که جهان امروز مستعد زایش قدرت‌های جدید است، اظهار کرد: قدرت‌های منطقه‌یی چون ایران، نقش به‌سزایی در این برهه از تاریخ ایفا می‌کنند.

او ادامه داد: جهت فلش هجوم به سمت سوریه بود ولی وقتی بشار اسد با آرای 84 درصدی پیروز انتخابات شد انرژی متراکم ناشی از این شکست، افراط‌گراها را به سرزمین عراق کشاند تا به نوعی ناکامی‌های‌شان را در آن‌جا جبران کنند.

کوهی با تشریح علل وقوع بحران عراق گفت: دستاوردهای نوری مالکی حوزه قدرت مسعود بارزانی را تحت تاثیر قرار داد و کردها به ائتلاف با نوری مالکی مجاب شده و در 4 سال گذشته نوری مالکی دولت خود را با موفقیت جلو برد.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها هوشمندانه از قانون بعثی‌زدایی جلوگیری کردند و هم این که مشاهده می‌کنیم جریان بعثی عراق با برنامه و سازماندهی برای دولت عراق دردسر ساز شده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه امام حسین (ع) اضافه کرد: عملکرد غلط برخی مرجع‌نماها در عراق و دامن زدن آن‌ها به اختلافات شیعه و سنی در این برهه خطر بسیار برزگی است.

کوهی خاطرنشان کرد: ضرورت پذیرش اصل ولایت فقیه در این‌جا مشخص می‌شود چرا که با پذیرش آن در دستگاه مرجعیت هرکسی ساز مستقل نمی‌زند و نیروها متمرکز می‌شوند.

انتهای پیام

کد N352174

وبگردی