آفتاب
کنگره سبط االنبی(ع)

محمدی: فضل و بخشش از خصلت‌های اصلی امام حسن(ع) بود

محمدی: فضل و بخشش از خصلت‌های اصلی امام حسن(ع) بود

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اگر بتوانیم فرهنگ وقف را در زمینه زندگی امام حسن مجتبی (ع) نیز ترویج دهیم به دستاوردهای بسیار خوبی می‌رسیم.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه گفت: اگر بتوانیم فرهنگ وقف را در زمینه زندگی امام حسن مجتبی (ع) نیز ترویج دهیم به دستاوردهای بسیار خوبی می‌رسیم.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی در افتتاحیه کنگره بین‌المللی سبط‌النبی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، با تقدیر از برگزاری این کنگره اظهار کرد: یکی از ویژگی‌هایی که امام حسن مجتبی (ع) از دوران کودکی به همراه خود داشت بذل و بخشش ایشان بود. آن بزرگوار چه در زمان پیامبر(ص) و چه در دوران حکومت امام علی(ع) و چه در زمان حکومت خود بالاترین فضل و بخشش‌ها را نسبت به مردم داشت.

وی یادآور شد: کریم آل طاها برای خداوند این فضل و بخشش‌ها را انجام می‌داد و فضل و بخشش ایشان به دور از هرگونه اسراف و تبذیر بود. در زمان حکومت این امام از ایشان پرسیدند که فضل و بخشش یعنی چه؟ این امام پاسخ دادند یعنی انسان در طول حیات خود در خوشی و ناخوشی، اهل فضل، بخشش و سخاوت باشد. یعقوبی از مورخان در کتاب تاریخ خود آورده است که امام حسن (ع) خلقا و خلقا شبیه پیامبر بود و هر کاری را انجام می‌داد انگیزه اصلی‌اش برای خدا بود.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: امام حسن (ع) وقتی کسی شعری در مدح و منقبت اسلام سرود به او هدیه‌ای اعطا کرد. این حرکت امام موجب شد که خیلی‌ها اعتراض کنند، ولی حضرت در پاسخ به آنها گفت که او از اسلام حمایت کرده است و این دارایی من برای خداست و در مقابل ذات او چیز کمی است.

محمدی افزود: آن حضرت علاوه بر فضل و بخشش، در وقف هم کارهایی انجام داده بود. یکی از وقف‌های آن حضرت وقف باغات مدینه بود که به عنوان باغ صبا و مرجان این وقف را انجام داده بود. امام حسن (ع) متولی موقوفات جدش و مادر بزرگوارش نیز بود، ولی در همین جا این نکته را می‌گویم که وقف‌هایی که ائمه انجام می‌دادند وقف‌های خانوادگی نبود، بلکه موقوفات آنها برای کل مردم جهان بود نه به صورتی که امروز رایج است و یکسری مال خود را در بخش خصوصی خرج می‌کنند به اسم وقف. این نوع وقف درست نیست. تمامی ائمه ما هر آنچه که داشتند برای دین وقف می‌کردند.

وی خاطرنشان کرد: ائمه علاوه بر اینکه با مال خود به حفظ دین کمک می‌کردند با جان خود نیز در این راستا قدم برمی‌داشتند.

رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه در پایان با پیشنهادی برای این همایش، گفت: ما در کشورمان برای سیدالشهداء (ع) وقف‌های زیادی داریم که از جمله آنها وقف هیات‌ها برای عزاداری است. بهتر است در اینجا کاری کنیم که موقوفات برای زنده نگه داشتن سیره و خط و منش تفکر امام حسن مجتبی (ع) نیز مهیا شود و با وقف بتوانیم فرهنگ آن حضرت را در جامعه ترویج دهیم و همان‌گونه که برای امام حسین (ع) وقف صورت می‌گیرد برای این امام همام نیز همین‌گونه باشد.

انتهای پیام

کد N352022

وبگردی