آفتاب
حاشیه های نشست خبری وزرای خارجه ایران و نیوزلند؛

لابی پا ثابت قطعنامه های ضد ایرانی با ایران برای عضویت در شورای امنیت!/ انتقاد "ظریف" از برخی رسانه ها

لابی پا ثابت قطعنامه های ضد ایرانی با ایران برای عضویت در شورای امنیت!/ انتقاد "ظریف" از برخی رسانه ها

وزیر امور خارجه نیوزلند در سفر به ایران دیدارو نشست خبری با وزیر امور خارجه کشورمان داشت که حواشی کوتاهی به همراه داشت .

به گزارش خبرنگار مهر، مک کالی ، وزیر امور خارجه نیوزلند به منظور سفری کوتاه و دیدار با مقامات ایرانی به تهران سفر کرده است . وزیر امور خارجه نیوزلند که برای اولین بار است به ایران سفر می کند صبح امروز در ساختمان وزارت امور خارجه کشورمان با محمد جواد ظریف ،وزیر امور خارجه کشورمان دیدار کرد . دو همتای ایرانی و نیوزلندی سپس در نشست خبری مشترک به سئوالات خبرنگاران پاسخ دادند که این نشست با حاشیه هایی همراه بود .

وزیر امور خارجه ونزوئلا در این نشست خبری ابراز امیدواری کرد که اولین سفرش به ایران سفر آخر هم نباشد و بتواند در آینده سفر طولانی تری را به کشورمان داشته باشد .

 

مک کالی در صحبت های خود چندین بار به این نکته اشاره کرد که نیوزلند کشور کوچکی است که در آن طرف اقیانوس آرام قرار دارد اما با این وجود علاقمند است تا در صورت حل موضوع پرونده هسته ای روابط خود را با ایران گسترش دهد . البته شاید همین دوری نیوزلند هم باعث شد که نشست خبری امروز خلوت تر از نشست های مشترک دیگر با وزرای خارجه باشد و در کمتر از 20 دقیقه نشست خبری به پایان برسد . 

البته خبرنگاران نیوزلندی نیز در هیأت وزیر امور خارجه حضور نداشتند و تنها دو خبرنگار ایرانی از دو وزیر امور خارجه سئوالاتی را مطرح کرد .

خبرنگار مهر از وزیر امور خارجه کشورمان درباره احتمال دست نیافت به توافق در برنامه اقدام مشترک جامع سئوال کرد و اینکه در صورت عدم حصول توافق چه اتفاقی خواهد افتاد که در جریان سئوال زمانی که خبرنگار مهر عنوان برنامه اقدام مشترک جامع را مطرح کرد ، ظریف با خنده همیشگی خود واکنش نشاد داد و گفت : خوب است که اسم برنامه را زود یاد گرفتید !

البته وزیر خارجه نیوزلند در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که درباره نظر وی از اقدامات تروریستی گروه داعش در سوریه و عراق سئوال کرد ، تنها به یک اشاره کوچک در این باره نیوزلند و باقی کشورها در تلاش برای حل مسالمت آمیز مسئله هستند بسنده کرد و درباره انتخابات عراق و تشکیل دولت فراگیر از سوی نخست وزیر سخن گفت .

در صحبت های وزرای خارجه دو کشور گفته شد که نیوزلند قصد عضویت در شورای امنیت را دارد و به نظر می رسید که بخشی از سفر وزیر امور خارجه نیوزلند به منظور رایزنی با ایران برای عضویت در شورای امنیت باشد در حالیکه این کشور همواره پای ثابت قطعنامه های ضد ایرانی در موضوعات مختلف بوده است!

در این نشست وزیر امور خارجه کشورمان در پاسخ به سئوالی که مذاکرات وین 5 را به نقل از برخی کارشناسان شکست مذاکراتی عنوان کرد گفت: مذاکرات بازی نیست که در یک مرحله پیروز و در مرحله دیگر شکست بخوریم .

ظریف به تحلیل های برخی رسانه های در چند روز اخیر اشاره کرد و با لبخند  ادامه داد: دیدم که برخی خبرگزاری ها نوشته بودند وین 5 موفق تر از وین 4 و کمتر موفق از ژنو 3. اینها برای دوستان خوب است که این گمانه زنی ها را بکنند اما معمولا مذاکرات را در پایان مذاکره می سنجند .

 

کد N351805

وبگردی