آفتاب
وزیر خارجه نیوزلند در نشست خبری با ظریف:

ما با نگرانی جنگ در عراق را دنبال می‌کنیم/مذاکرات هسته‌ای برای همه کشورها با اهمیت است

ما با نگرانی جنگ در عراق را دنبال می‌کنیم/مذاکرات هسته‌ای برای همه کشورها با اهمیت است

ظریف: اگر طرف مقابل نیز حسن نیت داشته باشد می‌توانیم تا آخر تیرماه به توافق برسیم./مک کالی:اعتقاد دارم که ما می‌توانیم در حوزه کشاورزی و محصولات آن، تبادلات را افزایش بدهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران با همه توان و حسن نیت وارد مذاکرات شده است و اگر طرف مقابل نیز حسن نیت داشته باشد می‌توانیم تا آخر تیرماه به توافق برسیم، تاکید کرد: موفقیت هسته‌ای کمک قابل توجه‌ای در صلح منطقه و جهان و تغییر شرایط در منطقه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدجواد ظریف در نشست خبری مشترک خود با وزیر امور خارجه نیوزلند که صبح امروز در وزارت امور خارجه برگزار شد، گفت: ما مذاکرات بسیار خوبی با وزیر امور خارجه نیوزلند داشتیم که هم مباحث مربوط به روابط دو جانبه و هم پیرامون موضوعات منطقه‌ای به ویژه وضعیت بسیار وخیم در عراق که متاسفانه توسط همان گروه‌های تکفیری که جنایات سوریه را آفریدند، ایجاد شده است، مورد بحث و بررسی قرار گرفت و آخرین تحولات پرونده هسته ای ایران را نیز مرور کردیم.

وی در خصوص روابط دو جانبه ایران و نیوزلند اظهار داشت: در این رابطه در ماه اخیر، ما شاهد تحرکات بسیار خوبی مانند اعزام سفیر و حضور معاون وزیر امور خارجه این کشور در تهران بوده‌ایم.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: حوزه‌های سنتی همکاری‌های دو جانبه ایران و نیوزلند قابل توجه است که البته به خاطر فشارهای بانکی ناشی از تحریم‌ها دچار رکود شده که ما قصد شروع مجدد فعالیت‌ها و همکاری‌ها را داریم.

ظریف در خصوص مذاکراتش درباره مسئله هسته‌ای با وزیر امور خارجه نیوزلند تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با همه توان و حسن نیت وارد مذاکرات شده است و اگر طرف مقابل نیز حسن نیت داشته باشد می‌توانیم تا آخر تیرماه به توافق برسیم.

وی با بیان اینکه ایران طی یکماه گذشته با جدیت طرح‌هایی را برای حل پرونده هسته‌ای و نه تکرار گذشته به طرف مقابل ارائه کرده است، تاکید کرد: موفقیت هسته‌ای کمک قابل توجه‌ای در صلح منطقه و جهان و تغییر شرایط در منطقه می‌کند.

رئیس دستگاه دیپلماسی با تشکر از حمایت نیوزلند از مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: من آرزوی یک اقامت موفقیت‌آمیز در تهران برای شما می‌کنم و امیدوارم تلاش‌هایتان برای نامزدی در شورای امنیت موفقیت‌آمیز باشد.

در ادامه این نشست، موری مک کالی با تشکر از مهمان‌نوازی خوب ایران ابراز داشت: این اولین دیدار من از تهران است و در ماه‌های اخیر، من ملاقات‌هایی با آقای وزیر امور خارجه داشته‌ام و تماس‌های خوبی میان دو کشور برقرار بوده است.

وی با استقبال از تعامل سازنده ایران در مذاکرات عنوان کرد: از اینکه آقای ظریف اطلاعات مربوط به مذاکرات را در اختیار ما قرار داد تشکر می‌کنم و ممنونم که ارزیابی‌شان را از بسیاری از مسائل موجود در منطقه در اختیار ما قرار داد و ما از آنها آگاه شدیم.

وزیر امور خارجه نیوزلند با تاکید بر اهمیت مذاکرات ایران و با 1+5 گفت: هر چند که ما بسیار دور از شما هستیم اما این مذاکرات برای همه کشورها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و من امیدوارم که مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد که در این صورت موجب بهتر شدن و موثرتر و اقع شدن دو کشور هم می‌شود.

مک کالی در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص برنامه کشورش برای افزایش همکاری‌ها با ایران اظهار داشت: افق ما افزایش سطح روابط اقتصادی است و اگر مذاکرات به نتیجه برسد، شرایط برای افزایش آن فراهم می‌شود چراکه این روابط تحت تاثیر رژیم تحریم‌هاست.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم که ما می‌توانیم در حوزه کشاورزی و محصولات آن، تبادلات را افزایش بدهیم.

وزیر امور خارجه در خصوص فعالیت‌های تروریستی گروهک داعش در عراق بیان کرد: ما با نگرانی جنگ در عراق را دنبال می‌کنیم و با کشورهای موثر در این رابطعه در تعامل هستیم تا از طریق روش‌های مسالمت‌آمیز این مسئله فیصله یابد.

مک کالی با اشاره به انتخابات اخیر در عراق افزود: با توجه به این انتخابات باید نخست‌وزیر، دولت جدیدش را تشکیل دهد و نظرات دیگران را در این مسئله همراه داشته باشد که این مسئله می‌تواند گامی برای پیشرفت در حال بحران در عراق باشد.

کد N351669

وبگردی