آفتاب

وزیر خارجه نیوزیلند:روابط نیوزیلند با ایران تحت تاثیر تحریم ها است

وزیر خارجه نیوزیلند:روابط نیوزیلند با ایران تحت تاثیر تحریم ها است

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه نیوزیلند با بیان این که روابط اقتصادی با تهران امروز تحت تاثیر تحریم ها است،گفت: اگر مذاکرات ایران و گروه 1+5 با موفقیت به پایان برسد، فرصتی برای افزایش روابط با تهران فراهم می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «موری مک کالی» روز یکشنبه پس از دیدار و گفت و گوی دوجانبه با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری مشترک شرکت کرد و به پرسش های خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا از مهمان نوازی ایرانیان تشکر کرد و اظهارداشت: این اولین دیدار من از تهران است، البته من و آقای ظریف در ماه های اخیر فرصت داشتیم تا درباره موضوعات مختلف مذاکره کنیم.

وزیر امور خارجه نیوزیلند ادامه داد: در طی این مدت تماس های خوبی بین دو کشور وجود داشته است.

مک کالی با بیان این که در این گفت وگوها از مواضع ایران نسبت به مسایل منطقه ای آگاه شدم، خاطرنشان کرد: بسیار خوشحالم که به ارزیابی مسایل منطقه ای و موقعیت طرف ایرانی دست یافتم.

وی یادآور شد: کشور نیوزیلند از ایران بسیار دور است و در آن سوی اقیانوس اطلس قرار دارد،اما برای ما مذاکرات هسته ای ایران مهم است و مهم ترین دلیل سفرم به تهران این بود که برای مذاکرات ایران و 1+5 اهمیت قائل هستم.

وزیر امور خارجه نیوزیلند اظهار امیدواری کرد که ایران در مذاکرات آینده به نتیجه برسد.

مک کالی همچنین در پاسخ به سوالی درباره واکنش این کشور نسبت به تحولات عراق گفت: نیوزیلند با نگرانی به عراق و درگیری ها دراین کشور نگاه می کند و با سایر اعضای جامعه بین الملل برای کاهش تنش ها در منطقه خاورمیانه در تماس است و تلاش می کند تا به کمک سایرکشورها راه حل مسالمت آمیز وخوبی را برای این امر پیدا کند.

وی اظهارامیدواری کرد با توجه به انتخابات اخیر در این کشور، نخست وزیر عراق فرصت تشکیل دولت فراگیر را داشته باشد و از سایر نظرات و همه گروه های ذی نفع دراین منطقه استفاده کند.

وزیر امور خارجه نیوزیلند درباره چشم انداز روابط کشورش با ایران توضیح داد: افزایش روابط اقتصادی و افزایش حجم تبادلات اقتصادی از جمله موضوعاتی است که برای ما ترسیم شده است.

مک کالی تاکید کرد: اگر مذاکرات ایران و گروه 1+5 با موفقیت به پایان برسد، فرصتی برای ما فراهم می شود تا روابط خود را با تهران افزایش دهیم، چرا که روابط ما با تهران امروز تحت تاثیر تحریم ها است.

وی خاطرنشان کرد: اگر چه ما از ایران به لحاظ جغرافیایی دور هستیم اما زمینه های فراوانی برای همکاری در عرصه های اقتصادی و کشاروزی داریم که می توانیم آنها را ارتقا دهیم.

به گزارش ایرنا، موری مک کالی به همراه هیاتی شب گذشته به منظور دیدار و گفت و گو با مقامات جمهوری اسلامی ایران وارد تهران شد.

سیام**9173**1336
کد N351645

وبگردی