آفتاب

جزئیات سقوط موصل از زبان یکی از رهبران داعش

جزئیات سقوط موصل از زبان یکی از رهبران داعش

فارس نوشت:

یکی از فرماندهان اصلی گروهک «دولت اسلام در عراق و شام« موسوم به داعش، در مصاحبه‌ای اعلام کرد که بقایای حزب منحل شده بعث عراق از جمله «عزت الدوری» معاون سابق دیکتاتور معدوم عراق با داعش همکاری می‌کند.

«ابوبکر الجنابی» از فرماندهان و سرکردگان گروهک موسوم به «داعش» در خصوص فعالیت این گروه در عراق و حمله به شهرهای شمالی عراق گفت: عملیاتی که داعش علیه نیروهای دولتی انجام داد، از داخل عراق آغاز شد و با مشارکت طرف‌های دیگر.

الجنابی در مصاحبه‌ای با روزنامه الرأی کویت، درباره اینکه چه گروه‌هایی با داعش در عراق همکاری می‌کنند، گفت: عناصر نقشبندیه و «جیش المجاهدین» و «الجیش الاسلامی» در عملیات‌های «دولت [اسلامی در عراق  و شام]» شرکت دارند.

الجنابی در پاسخ به این سوال که داعش با بعث دارای اختلافاتی است گفت: عناصر نقشبندیه و بعث عراق با بعث در سوریه کاملا فرق دارند... اما در خصوص عزت ابراهیم الدوری (معاون سابق صدام) باید بگویم که او با ما علیه یک هدف همکاری می‌کند و تا امروز رفتار مشکوکی از او سر نزده است اما دست برتر، دست دولت [اسلامی عراق و شام] است.

وی در پاسخ به این سوال که زمان آغاز عملیات در موصل را چگونه انتخاب شد، گفت: ما فهمیدیم که در صلاح الدین و موصل بزودی اتفاقی خواهد افتاد اما زمانش را نمی‌دانستیم. کل آنچیزی که می‌دانستیم این بود که جنگی هست و ما برای آن آماده می‌شویم و امور غافلگیرکننده‌ای هست که طرف‌های زیادی در آن شرکت دارند. اما دولت [اسلامی عراق و شام-داعش] در داخل موصل و قبل از آغاز عملیات حضور داشت و از داخل عملیات نظامی علیه نیروهای عراقی طبق برنامه‌ریزی آغاز شد.

الجنابی در پاسخ به این سوال که چرا به بغداد حمله نمی‌کنید، بیم و نگرانی خود از حضور شیعیان و تعداد زیاد آنان را مخفی نکرد و گفت: موصل حدود دو میلیون جمعیت دارد اما عراق بیش از ۶ میلیون. شمال بغداد منبع شیعیان است. همچنین کاظمین و الشعله. اما دولت [=داعش] در قلب بغداد جنوب و شمال بابل حضور دارد و رزمندگان ما در دیالی و کرکوک هستند  و اکنون یک سد مقابل ما هست و آن التاجی (پایگاه نظامی) و فرودگاه بین‌المللی بغداد است. درگیری‌هایی هم در پالایشگاه بیجی در جریان است تا وجود نظامی [نیروهای عراقی] در پشت سر ما تمام شود و پس از آن به سوی پایتخت حرکت کنیم.

الجنابی در پاسخ به سوالی دیگر درباره اینکه «ورود به بغداد چگونه است. آسان نیست»، به خیانت‌هایی که در عراق می‌شود اشاره غیرمستقیم کرد و گفت: فراموش نکنید که بیشتر فرماندهان «دولت اسلامی (عراق و شام)»، فرماندهان نظامی سابق هستند و با فرماندهان کنونی و سابق ارتباطاتی دارند که خیلی از کارها را آسان می‌کند. [وی همچنین مدعی شد] از طرف دیگر، خیلی‌ها دیگر در مقابل «دولت» (=داعش) مقاومت نمی‌کنند و فداکاری برای مالکی را کنار گذاشته‌اند... بعد از آنکه نشان دادیم با کسانی که با مالکی همکاری کنند چطور با آنها برخورد می‌کنیم. خیلی‌ از آنها تن داده‌اند بخصوص اینکه اکثرشان نمی‌خواهند خانواده‌هایشان را بی‌سرپرست رها کنند اگر به دست ما کشته شدند.

الجنابی در پاسخ به این سوال که آیا برای لبنان هم طرح و برنامه‌ای دارید، ترجیح داد پاسخی ندهد و افزود: پاسخی نمی‌دهم اما می‌توانم بگویم که بزودی چیزی در لبنان خواهیم دید.

این موضع الجنابی در حالی است که نیروهای امنیتی عراق و حزب الله در روزهای اخیر بیش از 17 نفر را که قصد عملیات خرابکاری داشته‌اند بازداشت کرده‌اند و قبل از آن نیز طرح انفجار همزمان بیمارستان‌های ضاحیه جنوبی بیروت خنثی شد.

این سرکرده داعش در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه آیا داعش کرکوک را برای کرد‌ها رها نخواهد کرد؟ و آیا مسعود بارزانی رئیس کردستان عراق خواستار آماده‌باش کردها برای الحاق کردن کرکوک به کردستان شده است، گفت: بله. علاوه بر شناخت بارزانی، بسیاری از نیروهای دولت (=داعش) کینه‌ای قدیمی از کرد‌ها دارند. برای همین نوعی آشوب هست به طوری که جنگ، جنگ سنی علیه شیعه و و کرد و هر یک از اینها علیه دیگری است.

الجنابی در واکنش به این سوال که چرا داعش در عراق با سنگدلی کمتری در مقایسه با سوریه عمل می‌‌کند گفت: عراق با سوریه متفاوت است. اگر وضعیت همانطور می‌بود، و مردم همان ذهنیت [مردم سوریه] را می‌داشتند، همان چیزها را [در عراق هم] می‌دیدیم. ما [کار را] با سنگدلی در سال 2006 آغاز کردیم اما درس‌هایی گرفته ایم.

وی در پاسخ به سوالی دیگر مبنی بر اینکه باز شدن دو جبهه برای داعش در سوریه و عراق، آیا این دو داعش را تضعیف نمی‌کند، گفت: نه درست نیست. این دو (داعش در سوریه و عراق) جداگانه از هم عمل می‌کنند. به کسانی که ژانویه گذشته چنین اعتقادی داشتند که دولت (=داعش) جنگ را به (جبهة) النصرة خواهد باخت، می‌گویم که ببینید که اوضاع چطور تغییر کرده است زیرا ما عناصر غافلگیرکننده داریم و از این موارد زیاد داریم.

26149

کد N351596

وبگردی