آفتاب
جلالی خبر داد:

تشکیل اتحادیه مراکز پژوهشی و پارلمانی جهان توسط ایران و کره جنوبی

تشکیل اتحادیه مراکز پژوهشی و پارلمانی جهان توسط ایران و کره جنوبی

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی گفت: طی دیروز و امروز مذاکرات مفیدی با هیات پارلمانی کره جنوبی داشتیم که این مذاکرات منجر به تشکیل اتحادیه مراکز پژوهشی پارلمانی جهانی می‌شود و دو کشور این اتحادیه را به صورت مشترک تشکیل می‌دهند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، کاظم جلالی در سمینار مشترک همکاری‌های پژوهشی میان مرکز پژوهش‌های پارلمانی ایران و کره جنوبی گفت: رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ملی کره جنوبی زحمات زیادی برای گردهم‌آوری کشورهای مختلف در قالب همکاریهای پارلمانی متحمل شدند.

وی ادامه داد: مرکز پژوهش‌های مجلس ملی کره جنوبی طی مدت کوتاهی که از عمرش می‌گذرد 4 سمینار بین‌المللی برگزار کرده است که جمهوری اسلامی ایران در چهارمین سمینار حضور پیدا کرد.

نماینده مردم شاهرود حضور مراجع پژوهشی و پارلمانی به دلیل پیچیدگی قانون‌گذاری و اداره کشورها را بسیار ضروری دانست و افزود: دو کشور ایران و کره جنوبی نیازمند استفاده از تجربیات پژوهشی یکدیگر هستند البته جمهوری اسلامی ایران در امر پژوهشی پارلمانی و همچنین دموکراسی و داشتن پارلمان پیشگام بوده است. امسال یکصد و هشتمین سالگرد تاسیس مجلس در ایران و بیستمین سالگرد تاسیس مرکز پژوهش‌های مجلس را در پیش داریم.

جلالی امضای تفاهم‌نامه مشترک مرکز پژوهش‌های ملی کره و مجلس شورای اسلامی را به فال نیک گرفت و افزود: امیدوارم با مشاوره‌ها و رایزنی‌های که با رییس مرکز پژوهش‌های مجلس کره جنوبی داریم بتوانیم زمینه تاسیس اتحادیه مراکز پژوهشی پارلمانی جهان را فراهم کنیم. با این اقدام دموکراسی نهادینه می‌شود و پارلمان‌ها کشورها از تجربیات یکدیگر بهتر بهره‌مند می شوند.

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ملی کره جنوبی گفت: در قالب تفاهم نامه همکاری مشترکی پژوهشی پارلمانی بستر همکاری‌های پژوهشی دو کشور را تقویت می‌کنیم.

هیون ووک کوه رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ملی کره جنوبی در سمینار مشترک همکاری‌های پژوهشی میان مرکز پژوهش‌های پارلمانی ایران و کره جنوبی گفت: این سمینار اولین سمینار مشترک کره جنوبی با حضور یک کشور خارجی است.

وی ادامه داد: از طریق این سمینار مرکز پژوهش‌های کره را معرفی و زمینه های مشترک همکاری با ایران را بهتر فراهم کردیم. در زمینه تحقیقات وسیاست کره جنوبی نقشه راه مهمی دارد. اصولا سیاستگذاری و قانونگذاری در جهان امروز موضوعی فرامنطقه‌ای و بین المللی است .

رییس مرکز پژوهش‌های مجلس ملی کره جنوبی ادامه داد: کره جنوبی و ایران اگرچه از نظر جغرافیای فاصله زیادی با یکدیگر دارند ولی رابطه دو کشور از قرن هشتم آغاز شده است.

هیون ووک کوه ابراز امیدواری کرد که سفر هیات پارلمانی کشورش متبوعش به جمهوری اسلامی ایران موجب افزایش سطح همکاری‌های دو کشور شود.

وی نامگذاری خیابان "سئول" در ایران و خیابان "ایران" در کره جنوبی نشان از نزدیکی دو کشور برای افزایش سطح همکاری‌های پژوهشی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دانست.

انتهای پیام

کد N351588

وبگردی