آفتاب
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس:

ضرورت تنوع بخشی به مجاری عرضه بورس/کسی منکر وجود رانت اطلاعاتی در بورس نیست

ضرورت تنوع بخشی به مجاری عرضه بورس/کسی منکر وجود رانت اطلاعاتی در بورس نیست

تهران-ایرنا- عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه کسی منکر وجود رانت اطلاعاتی در بورس نیست، گفت:مجاری عرضه بورس متنوع نیست و از سوی دیگر کانالهای عملیاتی در جاهای دیگر نیز مسدود است

علی محمد احمدی عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بورس ایران یک بورس بین المللی نیست گفت: بورس ایران داخلی بوده و متاثر از نوسانات بازار داخلی و تحولات منطقه ای است که به طور مستقیم روی شرایط اقتصادی ما اثر می گذارد.

وی اضافه کرد: دلیل انعطاف ناپذیری بورس در مقابل شوک های درون زا و برون زا این است که معمولا مجاری عرضه بورس متنوع نیست و کانال های عملیات مالی در جاهای دیگر نیز مسدود است در این شرایط وقتی بازار ارز اجازه مانور نمی دهد، بازار مسکن در رکود است و بازارهای دیگر در رکود هستند ،مردم روی بورس تمرکز می کنند.

نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بورس باید به تناسب تقاضا، عرضه را متنوع کند و شرکت ها و واحدهای مختلف در بورس فعال شوند متاسفانه چون مجرای عرضه قوی نیست بورس این تک ساحتی می شود.

به گفته این کارشناس مسائل اقتصادی، این وضعیت باعث می شود تقاضا روی کلونی های خاص بورس متمرکز شود و در این شرایط بروز برخی مسایل عموما باعث افت شاخص می شود .

وی اضافه کرد:حتی اگر بورس عرضه را کمی اضافه کند با توجه به اینکه تنوع در طرف عرضه وجود ندارد و از طرف دیگر تقاضا هم به دلیل مسدود بودن بازارهای دیگر بالاست، شاخص های ما به سرعت افت می کند.

احمدی همچنین درباره نحوه فعالیت فعالان خرده پا و عمده بورس و سود و زیان این دو طیف از فعالان گفت:یکی از اصلی ترین بحث ها در قانون بهبود فضای کسب و کار کاهش هزینه مبادله و اطلاعات بود.

وی ادامه داد: الان متاسفانه رانت اطلاعاتی در بورس هست و هیچ کس هم منکر آن نمی شود و چون معمولا سبدگردانی و کارگردانی در بورس ما محدود است و سهامداران عمده ما هم بلوکی و شبه دولتی هستند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی یادآور شد:اگر مجموع افرادی که به صورت خصوصی یا به شکل سینگل در بورس سهام خریدند را با یکی از سهامداران این بلوک ها مقایسه کنید مشاهده خواهید کرد که اینها از نظر سهم و قدرمطلق قابل مقایسه نیستند.

نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت:اطلاعاتی هم که در بورس مبادله می شود عموما به لایه های پایین درز پیدا نمی کند و این اطلاعات در اختیار گردانندگان اصلی که به این سبد گردان ها وصل هستند و صاحبان بلوک های اصلی قرار دارد.

وی تصریح کرد: بورس ما یک بورس شفاف و کارآمد نیست که بر اساس عکس العمل های عرضه و تقاضا عمل بکند در این شرایط اگر شوکهای وارده به بورس خیلی قوی باشد اقدامات صحنه گردان ها خیلی اثر گذار نیست ولی زمانی که شوک ها محدود باشد اینها اثرگذاری دارند.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا بورس در جمع آوری نقدینگی موفق نیست گفت:به دلیل اینکه تقارن اطلاعات وجود ندارد و اطلاعات به موقع دست همه نمی رسد از سوی دیگر متناسب با سلیقه مردم عرضه سهام نداریم.

نماینده مردم دهلران در مجلس شورای اسلامی همچنین گفت: در جامعه ما فرهنگ سهامداری به دلیل کاهش شدید ارزش پول جا نیفتاده است و مردم دنبال مجراهایی می گردند که پول خود را کوتاه مدت بدهند سود قابل توجه بیاورند این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دنیا دولت از طریق سیستم بانکی و هدایت نقدینگی، مردم را به سمت عملیات بورس که نوعی سپرده گذاری مولد است سوق می دهد.

وی با بیان اینکه نظام بانکی به جای تولید محوری به سمت بنگاه محوری رفته است گفت: بانک ها به جای اینکه به ماموریت اصلی عملیاتی بانکی که شامل عرضه و تقاضای وجوه و ارائه خدمات بانکی است بنگاهداری می کنند

به گفته این عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس، بانکها به تبدیل شدن به بزرگترین بنگاهداران کشور،600 هزار میلیارد تومان نقدینگی کشور را در یک کلونی معیوب دور خودشان می چرخانند و نقدنگی کشور به سمت تولید نمی رود.

بر اساس اظهارات احمدی نسبت به حجم تولید ناخالص ملی ،بزرگترین حجم نقدینگی را داریم و و از سوی دیگر تشنه ترین بازار را برای سرمایه در گردش داریم و این پارادوکس عملیاتی برای شبکه پولی و بانکی کشور است.

سیام(4)**2021** 1418
کد N351162

وبگردی