آفتاب

کلونوسکوپی، بهترین روش تشخیصی و درمانی سرطان روده

کلونوسکوپی، بهترین روش تشخیصی و درمانی سرطان روده

یک متخصص سرطان معتقد است: سه روش اصلی غربالگری در مورد سرطان روده و در دنیا پذیرفته شده است، بخصوص از سن 50 سالگی به بعد.

 


دکتر پیام آزاده، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری سلامانه، توضیح می دهد: بررسی تست خون مخفی در مدفوع به طور سالانه در سه روز متوالی، گرفتن عکس از بیمار با تزریق ماده حاجب و کلونوسکوپی بیمار هر 5 تا ده سال، روشهای غربالگری این بیماری هستند.


وی با اشاره به این که تا قبل از این روش آخر خیلی دردناک بود، می افزاید: ولی امروزه با روشهای جدید کلونوسکوپی می توان گفت، این روش هم تشخیصی است و هم درمانی. به طوری که اولین پولیپی که تا چند سال آینده قرار است سرطانی شود، را هم تشخیص می دهد و هم درمان می کند.


دکتر آزاده خاطرنشان می کند: هر سرطانی چهار مرحله دارد. مرحله اول سرطان روده که پولیپ است، با کلونوسکوپی درمان می شود. در مرحله دو مخاط درگیر میشود و باز هم با کلونوسکوپی قابل درمان است، در مرحله سوم گره های لنفاوی و در مرحله چهارم که مرحله پیشرفته است، رگ ها، کبد و یا ریه درگیر می شوند و در مواقع سرطان متاستاز می دهد.


وی با بیان این که متاسفانه 50 درصد از سرطان های روده دچار متاستاز کبدی می شوند که البته خوشبختانه تا حدودی قابل درمان هستند، می گوید: در مورد درمان این دسته سرطان ها می توان گفت روشهای درمانی متفاوت هستند و تا مرحله سه بیماری، درمان مبتنی بر جراحی است. بیماران باید بدانند که این جراحی ها به سهولت در تمام بیمارستان ها انجام شده و عمدتا بخصوص در مراحل اولیه بدون عارضه هستند.
کد N351161

وبگردی