آفتاب

حاضری: خیابان‌ها و تریبون‌ها محل محاکمه نیست/قوه قضائیه فراجناحی عمل کند

حاضری: خیابان‌ها و تریبون‌ها محل محاکمه نیست/قوه قضائیه فراجناحی عمل کند

یک عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها در ارزیابی خود از عملکرد قوه قضائیه، گفت: قوه قضائیه نباید اتهاماتی را که از تریبون‌های عمومی به دیگران وارد می‌شود، تکرار کند.

علی‌محمد حاضری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، با بیان اینکه "عملکرد بی‌طرفانه و فراجناحی یک اصل اساسی، عقلانی و فقهی در قضا و حکمیت است"، اظهار کرد: قوه قضائیه نباید در عملکرد خود گرایش جناحی نداشته باشد بلکه باید فراجناحی عمل کند.

وی ادامه داد: در تاریخ آمده است که فردی مهمان امام علی(ع) شد و سپس از ایشان خواست که به موضوعی رسیدگی کنند. امام (ع) وقتی درخواست این فرد را شنید برآشفت و به وی گفت که نباید بدین منظور مهمان ایشان می‌شده است. در واقع امام (ع) نسبت به مسأله بی‌طرفی در دعاوی بسیار حساس بود.

این عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه‌ها همچنین اظهار کرد: در دعاوی سیاسی بین جناح‌های مختلف یا دعاوی بین حکومت با منتقدان، عملکرد فراجناحی بسیار ضرورت دارد و سخن رئیس‌جمهور درباره عملکرد فراجناحی قوه قضائیه نیز از همان اصل منطقی بی‌طرفی قاضی ناشی می‌شود.

حاضری با بیان اینکه "اتهامات زیادی در سطح مطبوعات یا تریبون‌های عمومی علیه عده‌ای مطرح می‌شود"، تاکید کرد: قوه قضائیه باید به این اتهامات در دادگاه علنی رسیدگی کند و این فرصت را به کسانی که مورد اتهام واقع شده‌اند بدهد که پاسخ اتهامات را بدهند. با این حال ما شاهد این نوع عملکرد از سوی قوه قضائیه نیستیم.

وی با اشاره به این جمله رئیس‌جمهور که "ما یک قوه قضائیه در کاخ دادگستری داریم نه قوه قضائیه در خیابان‌ها"، گفت: این جمله رئیس‌جمهور به معنای این است که گروه‌های فشار در حال حاضر از تریبون‌های عمومی و خیابان‌ها اتهاماتی را علیه برخی افراد مطرح و آنها را محکوم می‌کنند. در واقع این تریبون‌ها نقش یک محکمه قضایی را پیدا کرده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان افزود: منظور رئیس‌جمهور از این جمله این بود که در جمهوری اسلامی ایران محکمه قضایی از طریق محاکم رسمی دستگاه قضا پیگیری می‌شود و هرگونه اتهام‌زنی از تریبون‌ها و صدور احکام در خیابان‌ها وجاهت ندارد.

انتهای پیام

کد N350827

وبگردی