آفتاب
لاریجانی:

امروز تضییع حقوق هیچ یک از طوایف عراق توسط هیچ‌کسی مورد قبول نیست

امروز تضییع حقوق هیچ یک از طوایف عراق توسط هیچ‌کسی مورد قبول نیست

رییس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به خسارت‌های مادی و انسانی که در دوره صدام به ایران وارد شد، این حق ایران است که خواستار همسایه‌ای باشد که زندگی آرامی داشته باشد و ایران همواره با طوایف مختلف عراق روابط خوبی داشته باشد و از حقوق همه آنها حمایت کرد و امروز تضییع حقوق هیچ یک از طوایف عراق از طرف هیچ‌کسی مورد قبول نیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، علی لاریجانی که در همایش ملی خصوصی‌سازی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای سخن می‌گفت، تاکید کرد: طوایف عراق اعم از شیعیان، اهل سنت، کردها، و سایر طوایف همه از دوستان ما هستند و ما روابط صمیمانه‌ای با رهبران آنها داریم و همواره تاکید کرده‌ایم که در حکومت عراق همه طوایف باید مشارکت داشته باشند.

وی با اشاره به ایام شهادت دکتر چمران گفت: شهید چمران را به عنوان یک مجاهد و دانشمند که حرکت خوبی در مسیر مجاهدت اسلامی انجام داده است می‌شناسیم، اما بخشی از شخصیت ایشان که در مسیر توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در ایران و به خصوص در لبنان انجام شده بود کمتر مورد تاکید قرار گرفت و ایشان همواره به توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای فرزندان مسلمان توجه داشتند.

رییس مجلس شورای اسلامی افزود: امروز آموزش فنی و حرفه‌ای یک حرکت پیش‌رونده برای توسعه کشور حساب می‌شود و بی‌شک برای توسعه کشور احتیاج به جهش در این زمینه داریم.

لاریجانی تصریح کرد: امروز کشور در بعد بین‌المللی با ماجراجویی‌های ظالمانه برخی از کشورها دچار مشکلات شده است که البته برای حل آن در حال مذاکره هستیم، اما این موجودات بین‌المللی به جد به دنبال ماجراجویی هستند و مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده‌اند. همچنین در بخش منطقه‌ای، مسائلی که در سال‌های اخیر شدت گرفته، در اطراف ما در حال وقوع است که به حمدالله با توجه به حرکت داهیانه نیروهای خبیر در منطقه شدت پیش‌روی از آنها گرفته شد.

رییس قوه مقننه افزود: آنها با هر روش اصلاحی برای حل مشکلات منطقه‌ای مخالف هستند و بهانه‌جویی‌هایی را نیز در این رابطه دارند و گاهی می‌گویند به خاطر ساختار غیردموکراتیک حکومت سوریه این مسائل را ایجاد کرده‌اند که البته خلاف می‌گویند و زیر این پوشش مخفی شده‌اند چرا که در عراق کاملا ساختار دموکراتیک وجود دارد و ما می‌بینیم که در عراق نیز درگیری‌هایی را ایجاد نموده‌اند و نشان داده‌اند که با ساختار دموکراتیک مشکل دارند اما ما بارها گرفته‌ایم مساله عراق و امنیت کشور برای ما مهم است.

وی ادامه داد: ملت عراق نشان داده‌اند که این ظرفیت را دارند که یک ساختار دموکراتیک در کشور خود ایجاد کنند و ساختاری که یک ساختار ملی با حضور همه اقوام و قومیت‌های حاضر در عراق باشد و ما از این ساختار حمایت می‌کنیم.

لاریجانی با اشاره به وضعیت فعلی اقتصاد کشور گفت: مساله مدیریتی در اقتصاد درونی به دلیل مسائل مدیریتی و مشکلات ایجاد شده، دچار بیکاری و تورم و رکود هستیم که البته دولت هم در حال تلاش است که این مشکلات را حل کند و این مسیر نیز به درستی طی شده است.

در حال تکمیل است.

کد N350277

وبگردی