آفتاب

وزیر دفاع آلمان: ابتدا باید برای مهار داعش فکر کنیم

وزیر دفاع آلمان: ابتدا باید برای مهار داعش فکر کنیم

وزیر دفاع آلمان معتقد است باید ابتدا برای مهار داعش فکر اساسی شود و سپس همسایگان عراق را مجاب کنیم تا به این جنگ خاتمه داده و راه‌حلی پایدار و استوار اجرا شود.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اورسلا فوندرلاین، وزیر دفاع آلمان در گفتگو با خبرگزاری دویچه وله در خصوص درخواست آمریکا از آلمان در خصوص بحران عراق گفت: من در آمریکا در خصوص وضعیت عراق با جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا صحبت کردم و هردوی ما قبول داشتیم که باید سه مساله مورد رسیدگی قرار گیرد: اول از همه اینکه چطور جلو داعش را بگیریم. این مساله فوری است.

وی افزود: مساله دوم این است که چطور نوری مالکی، نخست وزیر عراق را وادار به تشکیل دولتی کنیم که شامل همه گروه‌ها شود. سوم اینکه چطور کشورهای همسایه را مجاب کنیم تا به این جنگ خاتمه داده و راه‌حلی پایدار و استوار را برقرار سازند.

وزیر دفاع آلمان همچنین در خصوص طرح باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا برای عراق گفت: این طرح نشان می‌دهد آمریکا در جستجو برای یافتن راه‌حلی منسجم به دنبال جزئیات است. آنها به دنبال یک راه‌حل سریع نیستند بلکه بدنبال چیزی هستند که موجب ثبات پایدار شود. همه کشورهای اطراف عراق باید به آهسته کردن پیشرفت داعش توجه نشان دهند از جمله ترکها هنگامی که مساله مربوط به مساله کردها می‌شود.

فوندرلاین همچنین در خصوص درخواست کمک آمریکا از آلمان گفت: طی سفر من چنین تقاضایی مطرح نشد اما واضح است که ما می‌خواهیم مسئولیت بیشتری تقبل کنیم اما در برخی شرایط. اول اینکه ما نیازمند تایید سازمان ملل هستیم. هرگز راه‌حلی یک جانبه وجود نخواهد داشت بلکه این راه حل باید چند جانبه باشد. برای من مهم است که همواره ما همه گزینه‌هایی که در اختیار داریم را در نظر بگیریم: دیپلماسی، تحولات اقتصادی و به عنوان آخرین راه حل مساله استقرار نیروی نظامی.

وزیر دفاع آلمان در ادامه خاطر نشان ساخت: نیروهای حافظ صلح سازمان ملل نشان دادند که گاهی خودداری از استفاده از نیروی نظامی غیرممکن است. به عنوان مثال زمانی که یک نسل‌کشی در شرف وقوع است. اما ما همچنین می‌دانیم که بدون توسعه اقتصادی و آشتی سیاسی امنیتی وجود نخواهد داشت و برعکس آن نیز صادق است.

وی در خصوص اینکه آیا در عراق یک رویکرد دوجانبه با آمریکایی‌ها ممکن خواهد بود یا خیر گفت: چنین چیزی در گذشته امکان‌پذیر نشد و در آینده نیز اتفاق نخواهد افتاد. تاریخ از ما می‌خواهد که هرگز یک جانبه اقدام نکنیم بلکه در چارچوب ائتلاف‌های ناتو، سازمان ملل و اتحادیه اروپا همانگونه که در قوانین بین‌المللی به صراحت مشخص شده عمل کنیم.

وزیر دفاع آلمان همچنین در خصوص اینکه آیا ناتو از آنجا که روسیه تهدید جدیدی را ایجاد کرده می‌بایست در راهبرد خود تجدید نظر کند؟ گفت: قدرت اصلی ناتو در قابلیت بالای آن برای انطباق و انعطاف است. این به معنی این نیست که ما باید بار دیگر متوسل به راهبردهای جنگ سرد و استقرار دائمی نیرو شویم آن زمان تمام شده است. به جای آن باید مفاهیمی که به شیوه‌ای منعطف و چند ملیتی به پیش برده‌ایم را به اجرا درآوریم، من در این زمینه طرح امنیت هوایی کشورهای بالتیک و همچنین اقدام ما در تقویت سازمان‌های دریایی خود را متذکر می‌شوم.

فوندرلین همچنین در خصوص اینکه آیا ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برحسب تصادف از فرصتی برای الحاق کریمه به خاک روسیه بهره برده و یا این کار را در راستای راهبردی گسترده‌تر انجام داده گفت: من می‌دانم که این کار بخشی از راهبردی است که مدتها پیش برنامه‌ریزی شده است، پوتین خودش گفته است که بر این عقیده است که کشورهایی که در منطقه حائل میان روسیه و اتحادیه اروپا هستند نباید اجازه پیدا کنند که به اتحادیه اروپا نزدیک شوند اما من فکر می‌کنم که این کشورها می‌توانند خودشان تصمیم بگیرند که چه می‌خواهند. این که آنها به غرب نزدیک می‌شوند دلیلی دارد و دلیل آن حمایت از حقوق بشر و آزادی مطبوعات است که ارزش‌هایی جذاب هستند. این درگیری اساسی است که ما بر سر آن دچار مناقشه هستیم.

انتهای پیام

کد N350258

وبگردی