آفتاب

شینهوا: آیا طرح صلح در اوکراین به برقراری صلح منجر می شود؟

شینهوا: آیا طرح صلح در اوکراین به برقراری صلح منجر می شود؟

تهران-ایرنا- خبرگزاری شینهوا در گزارشی نوشت : در حالی رییس جمهوری اوکراین اعلام آتش بس یک هفته ای را در این کشور اعلام کرده که سوال مهمی مطرح است و آن اینکه آیا این طرح آتش بس منجر به برقراری صلح در این کشور خواهد شد یا خیر؟

به گزارش خبرگزاری شینهوا،این آتش بس اعلام شده ازسوی پترو پوروشنکو رییس جمهوری اوکراین می تواند اولین گام در راستای پایان دادن به بحران چند ماه در این کشور به ویژه مناطق شرقی اوکراین باشد، اما در صورتی که به طور کامل توسط هر دو طرف اجرا شود.

این طرح صلح درحالی ازسوی رییس جمهوری اوکراین مطرح شده که پاسخ مطلوبی را ازسوی شبه نظامیان و روسیه مخابره نکرده است و این گمانه زنی وجود دارد که درگیری ها پس از این آتش بس موقت بار دیگر از سر گرفته شود.

روسیه از این طرح آتش بس بیشتر به عنوان یک اولتیماتوم به شبه نظامیان یاد کرده است ، این در حالی است که آمریکا و اتحادیه اروپا از این طرح آتش بس استقبال کرده اند.

آمریکا در عین حال علیه چند رهبر شبه نظامیان جدایی طلب به خاطر ایفای نقش شان در بحران اوکراین تحریم هایی را اعمال کرد.

آنچه در مورد این طرح آتش بس مهم به شمار می رود، اجرای آن است. اگر این آتش بس در این مدت کوتاه اجرا شود و گزارشی از نقض آن مخابره نشود ،می توان به پایان دادن به آن امیدوار بود.

در این راستا نقش روسیه نیز می تواند مهم باشد.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: اگر روسیه اجرای تدابیر فوری در راستای کاهش تنش ها در اوکراین اقدام نکند، آمریکا و اتحادیه اروپا گام های بیشتری در راستای تنبیه مسکو برخواهند داشت.

باید دید که این طرح آتش بس در اوکراین می تواند به بحران در این کشور پایان دهد و یا تنها راه حلی برای توقف کوتاه درگیری ها در این کشور به حساب می آید؟

رسانام**9234** 1447*1547
کد N350251

وبگردی