آفتاب

مروری بر وضعیت 6 دیپلمات ربوده شده ایران در لبنان، ترکیه و یمن

مروری بر وضعیت 6 دیپلمات ربوده شده ایران در لبنان، ترکیه و یمن

تیرماه امسال یادآور ربوده شدن 4 دیپلمات ایرانی در لبنان و دیپلمات ایران در صنعای یمن است. این همه در کنار مشخص نبودن وضعیت علی رضا عسگری است.

به گزارش خبرآنلاین، با گذشت نزدیک به یک سال از ربوده شدن نوراحمد نیکبخت، دیپلمات ایرانی در یمن، وضعیت او همچنان در هاله ای از ابهام است.

چند روز پیش بود که حسین امیر عبداللهیان معاون عربی-آفریقایی وزارتخارجه از سلامتی این دیپلمات ایرانی خبر داد و نسبت به آزادی هرچه سریعتر وی ابراز امیدواری کرد. با این وجود امروز جمال بن عمر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور یمن در جدیدترین اظهارنظر، همچنان نسبت به سرنوشت این دیپلمات ابراز بی اطلاعی کرده و می گوید «خبری بیش از آنچه در رسانه ها موجود است، در اختیار ندارم.»

نوراحمد نیکبخت وابسته اداری سفارت ایران در صنعا 30 تیر ماه گذشته در مسیر منزل به سفارت توسط افراد ناشناس ربوده شد. 5 بهمن ماه سال گذشته یک مقام امنیتی محلی در شمال یمن گزارش داده بود که جسد بدون سر این دیپلمات ایرانی از سوی مردم محلی در منطقه‌ای در شمال زمین های نفتی در استان معارب پیدا شده است، این خبر به سرعت از سوی مقامات امنیتی یمن تکذیب شد و اعلام کردند« [span]دیپلمات ایرانی که در ماه ژوئیه در صنعا ربوده شد، هنوز زنده است.»

بنا به گفته این مقام امنیتی یمن «تماس‌ها با ربایندگان دیپلمات ایرانی از طریق واسطه ‌های قبایل، تأیید می‌کنند که این دیپلمات هنوز زنده است و جسدی که پیش تر پیدا شده، به این فرد تعلق ندارد.»

دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم هم از زمان روی کار آمدن تا کنون تلاش های زیادی را در راستای معلوم شدن سرنوشت این دیپلمات به کار گرفته است، آنگونه که محمدجواد ظریف در در حاشیه اجلاس مشترک عدم تعهد و اجلاس گروه هفتادوهفت در الجزایر، در گفتگویی با وزیر خارجه یمن بر تداوم پیگیری جدی و اقدام صنعا درخصوص وضعیت دیپلمات ایرانی ربوده شده، تاکید کرد.

هنوز خبری از حاج احمد نیست!

تیرماه امسال اما فارغ از سالگرد ربوده شدن دیپلمات ایرانی در صنعا، مصادف با گذشت سه دهه از ربوده شدن چهار دیپلمات ایرانی در لبنان است، که تاکنون سرنوشت آنان روشن نشده است. 14 تیرماه سال 61 هنگامی که سید محسن موسوی کاردار سفارت جمهوری اسلامی ایران، احمد متوسلیان وابسته نظامی سفارت، تقی رستگار مقدم کارمند سفارت و کاظم اخوان خبرنگار دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران در بیروت راهی سفارت ایران در بیروت بودند در یک پست بازرسی توسط یک گروه شبه نظامی مسیحی لبنانی ربوده شدند.

اگرچه طی سال های گذشته و در دولت های مختلف تلاش هایی برای روشن شدن ابعاد این اتفاق صورت گرفت ولی با گذشت بیش از 30 سال هنوز اطلاع موثقی در اختیار نیست. برخی مقامات ایران و سیدحسن نصرالله معتقدند که دیپلمات های ایرانی در اسرائیل در اسارت هستند. این درحالی است که سمیر جعجع رهبر سابق فالانژهای لبنان ادعا کرده است که این افراد پس از دستگیری (بدون آنکه تحویل اسراییل شوند) توسط نیروهای او کشته شده اند.

با این وجود ایران همچنان معتقد به زنده بودن این دیپلمات ها است .علی اکبر صالحی وزیر وقت امور خارجه در یادمان سی امین سالگرد ربوده شدن این دیپلمات ها خواستار آن شد که سازمان ملل کمیته حقیقت یاب بین المللی برای رسیدگی به این موضوع شد.

اخبار ضد و نقیض درباره  وضعیت عسگری

علیرضا عسگری دیگر دیپلمات ایرانی است که با گذشت نزدیک به 8 سال از ربوده شدنش هنوز خبری از وی در دست نیست. اخبار منتشرشده، از حضور او در زندانی در فلسیطین اشغالی خبر می‌دهند.

وی که در زمان ربوده شدن به عنوان مشاور نظامی سفارت ایران در لبنان مشغول به فعالیت بود، در سفری که هیات ایرانی به ترکیه داشت توسط موساد و سازمان های اطلاعاتی آمریکا و آلمان ربوده شد.

با ناپدید شدن علیرضا عسگری رسانه‌های خارجی تلاش کردند این موضوع را به برنامه های هسته ای ایران مرتبط کنند. ادعای رسانه های خارجی این بود که عسگری دارای اطلاعات مهمی در مورد برنامه‌های هسته ‏ای ایران است و وی باید اطلاعات ارزشمندی از تأسیسات هسته‌ای و موشكی ایران داشته باشد. به همین منظور تبلیغاتی به راه افتاد كه عسگری اطلاعات ارزشمندی در اختیار صهیونیست‌ها قرار داده است.

رسانه‌های غربی در تبلیغات خود ادعا کردند كه فرد مورد نظر در مارس 2009 «هانس روله»، روزنامه نگار آلمانی و رئیس پیشین ستاد برنامه‌ریزی وزارت دفاع آلمان (كه بر روی فعالیت‌های هسته‌ای تمركز دارد) طی مقاله‌ای در روزنامه «نویه تسورشه تسایتونگ» مدعی شد كه اسرائیل با استفاده از اطلاعاتی كه از عسگری به دست آورده بود، به تأسیسات هسته‌ای سوریه حمله كرده است.

جنجال های رسانه ای تا مرز پناهنده شدن ولی نیز پیش رفت. آنگونه که روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» به همراه «الشرق الاوسط» مدعی شدند كه وی به آمریكا پناهنده شده است؛ اما این موضوع از سوی برخی سازمان‌های اطلاعاتی آمریكا و مقامات ایرانی رد شد.

آنگونه که سردار اسماعیل احمدی مقدم در ششمین سالگرد ربایش علیرضا عسگری با انتقاد از برخی تشکیک ها درباره ربایش این دیپلمات ایرانی، گفت: «شورای عالی امنیت ملی و نهادهای امنیتی کشور اذعان دارند که علیرضا عسگری ربوده شده است ولی متأسفانه برخی افراد هستند که تشکیک ایجاد می‌کنند.»

فرمانده نیروی انتظامی گفت: «علیرضا عسگری یک روز قبل از سفر به سوریه به دفتر من آمد و خیلی خوشحال بود. او گفت: «شاید دیگر همدیگر را نبینیم. من آمده‌ام اینجا تا حرف‌هایی را به شما بزنم که بعداً آن را پیگیری کنید.» علیرضا عسگری به یک مناسبتی، به همراه فردی، با یک گروه سیاسی نشست داشت و وقتی نزد من آمد، گفت این افراد نیت شومی دارند که باید بعداً آن را به دیگران منتقل کنیم. حال کسی که یک روز قبل از سفر بیاید و اطلاعات دقیقی از خیانت یک گروه بدهد چه طور می‌تواند پناهنده شود؟ این ظلم است که می‌گویند او پناهنده شده و خداوند از آدمی که این کار را کرد، نگذرد. البته آن فرد عاقبت به خیر هم نشد.»

چهار سال بعد از ربوده شدن عسگری یعنی در دی ماه 1389 روزنامه‌های اسرائیلی ها آرتص و یدیعوت آهارونوت با درج خبری به نقل از یک منبع امنیتی نزدیک به ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی، مدعی شدند که یک زندانی موسوم به زندانی ایکس در زندان فوق سری آیالون اسرائیل خودکشی کرده است!

دو سال بعد از انتشار این خبر، در اواخر سال 91 اما در نهایت هویت زندانی که در آن سال خودکشی کرده بود معلوم شد و مشخص گردید شهادت سردار عسگری یک خبرسازی دروغ از سوی مقامات اسرائیلی بوده است.

  212220

کد N350086

وبگردی