آفتاب

یورونیوز: همکاری ایران و آمریکا درباره‌ عراق محتمل است

یورونیوز: همکاری ایران و آمریکا درباره‌ عراق محتمل است

شبکه یورونیوز به نقل از یک استاد دانشگاه نوشت: نمی‌توان انتظار همکاری استراتژیک و نظامی میان ایران و آمریکا درباره‌ عراق داشت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آرش آرامش استاد دانشگاه در دانشگاه استندفورد در گفت‌وگو با شبکه ‌خبری یورونیوز، درباره‌ حملات نیروهای داعش در عراق گفت: تجزیه عراق می‌تواند برای ایران و ترکیه تهدیدزا باشد.

وی ادامه داد: حضور نیروهای داعش باعث کاهش قدرت ایران در منطقه می‌شود و ممکن است تجزیه عراق در بلند مدت باعث ایجاد بحران و بی‌ثباتی در منطقه شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره‌ی احتمال همکاری ایران وآمریکا درباره‌ی تحولات اخیر در عراق گفت: احتمال بسیاری مبنی بر همکاری این دو کشور وجود دارد. در سالهای گذشته چنین همکاری‌ میان دو کشور اتفاق افتاد. در سالهای 2001 و 2003 در افغانستان مذاکراتی انجام گرفت و ایران در آن دوران‌ها به آمریکا کمک کرده بود. اما با توجه به اقدامات حکومت بوش، آمریکا ایران را ناامید کرد. از آن زمان ایرانیان نسبت به آمریکایی‌ها بی‌اعتماد شده‌اند. ممکن است در کوتاه مدت دو کشور بتوانند براساس منافع استراتژیک، حوزه‌های مشترکی در منطقه داشته باشند. ایران و آمریکا خواهان بر سر کار آمدن یک حکومت میانه رو در این کشور هستند. بر همین اساس ممکن است با یکدیگر همکاری کنند.

وی ادامه داد: البته همگان می‌دانند که میان ایران و آمریکا شکافهای بزرگی وجود دارد و مساله عراق همکاری مشترک استراتژیک و نظامی به همراه ندارد اما در برخی از دوران‌ها ممکن است درمنطقه رفتار مشترک اتخاذ کنند.

انتهای پیام

کد N350041

وبگردی