آفتاب

تلاش هند و پاکستان برای پایان دادن به رویارویی ها مرزی دو کشور

تلاش هند و پاکستان برای پایان دادن به رویارویی ها مرزی دو کشور

اسلام آباد - ایرنا - مقامات هند و پاکستان برای ایجاد یک رابطه عاری از هرگونه رویارویی در مناطق مرزی دو کشور به خصوص در منطقه کشمیر ابراز تمایل کردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا ، ˈسوجاتا سینگˈ وزیر خارجه هند گفته است که تداوم صلح و آرامش در این خط مرزی پیش شرطی برای برقراری روابط عادی بین هند و پاکستان است.

ˈسرتاج عزیزˈ مشاور نخست وزیری پاکستان در امور امنیت ملی و امور خارجه نیز گفته است این کشور به دنبال گشودن صفحه یی جدید در روابط دوجانبه با هند بر مبنای اعتماد و همکاری متقابل است.

همچنین ˈنارندرا مودیˈ نخست وزیر جدید هند در تاریخ 23 خردادماه جاری در نامه یی به ˈنواز شریفˈ همتای پاکستانی خود اظهار داشت دولت که ،وی درصدد فعالیت نزدیک با رهبری پاکستان درجوی عاری از مواجهه و خشونت است.

مودی این نامه را در پاسخ به نخست وزیر پاکستان نوشت که در پیامی بر بهبودی روابط دوجانبه تاکید کرده بود.

این تمایل درحالی ابراز شده است که پاکستان و هند دائما یکدیگر را به انجام حملات مهلک علیه کشور دیگر و نقض آتش بس سال 2003 میلادی درطول خط کنترل مرزی در کشمیر متهم می کنند.

این خط کنترل مرزی با نظارت سازمان ملل متحد ایجاد شده و منطقه مورد مناقشه کشمیر را - که هند و پاکستان ادعای مالکیت بر آن را دارند - بطور غیررسمی به دو منطقه تحت کنترل بین دو کشور تقسیم کرده است ؛ با این حال درگیری های مرزی در این منطقه همچنان ادامه دارد.

در 13 ژوئن (23خرداد) ارتش پاکستان، نیروهای ارتش هند را به شلیک گلوله های خمپاره در کشمیر متهم کرد و سخنگوی ارتش پاکستان طی بیانیه ای از مجروح شدن 2 غیرنظامی در جریان این حمله خبر داد.

این واقعه به رغم تلاش مقامات دو کشور و به خصوص نخست وزیران دو کشور برای بهبودی روابط فیمابین صورت گرفت.

این درحالی است که نقض مداوم توافق آتش بس در این خط کنترل مرزی موجب بیم و هراس افراد ساکن این منطقه شده است ؛ به طوری که فرماندهان عملیات نظامی هند و پاکستان موافقت کرده اند تا اقدام هایی را جهت رعایت آتش بس صورت دهند.

گفتنی است از زمان استقلال پاکستان از هند، روابط دو کشور با رقابت و بدگمانی همراه بوده و حساس ترین مساله همواره وضعیت کشمیر بوده است. دو کشور هند و پاکستان جنگ های عمده تی را در سال 1948، 1965 و 1971 و نیز جنگ کوتاهی در سال 1999 پشت سرگذاشته اند؛ اما تحلیلگران خارجی معتقدند اکنون زمان آن رسیده است که هند و پاکستان به خاطر بهبود اوضاع در منطقه سعی در چشم پوشی از منافع خودشان داشته باشند.

آساق **ا.ش ** 1450** 1579
کد N349987

وبگردی