آفتاب

رزمایش فیلیپین و آمریکا در نزدیکی دریای چین جنوبی

رزمایش فیلیپین و آمریکا در نزدیکی دریای چین جنوبی

یکی از سخنگویان ارتش فیلیپین گفت، ناوهای مانیل و واشنگتن قرار است در چند روز آتی در بحبوحه اختلافات قلمرویی میان پکن و همسایگانش در نزدیکی آب‌های مورد مناقشه دریای چین جنوبی رزمایش‌های مشترکی آغاز کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، سخنگوی ارتش فیلیپین گفت، این رزمایش‌ها در ساحل غربی جزیره لوزن برگزار خواهند شد.

چین مدعی است که مالکیت بخش اعظم دریای چین جنوبی از جمله آب‌های نزدیک به خاک همسایگانش متعلق به آن است و به شدت بر این ادعاها پافشاری می‌کند.

اما سخنگوی ارتش فیلیپین گفت: مانورهای مشترک همکاری دریایی برای آمادگی و آموزش موسوم به "CARAT" شامل 1000 نیرو از مردم کشور است که به طور منظم سالانه برگزار می‌شود و این مساله ارتباطی به افزایش تنش‌ها در منطقه ندارد.

وی افزود: تمامی مانورهای ما در آب‌های قلمرو خودمان برگزار می‌شود و این مساله هیچ ارتباطی با مناقشات موجود ندارد.

مجمع‌الجزایر فیلیپین چین را به استفاده از تاکتیک‌های تهدیدآمیز متهم کرده است.

پکن ماه گذشته میلادی یک سکوی حفاری نفتی در آب‌های مورد مناقشه مستقر کرد که باعث آشوب‌های مرگبار ضدچینی در ویتنام شد و روز جمعه اعلام کرد که چهار سکوی نفتی دیگر به این دریا ارسال می‌کند.

ناوشکن جان مک‌کین نیروی دریایی آمریکا و همچنین شناور تهاجمی "اشلند" در این مانور که از 26 ژوئن تا اول ژوئیه برگزار می‌شود به کشتی‌های نیروی دریایی فیلیپین می‌پیوندند.

آن‌ها مانورهای امداد و نجات توپخانه‌ای دریایی انجام خواهند داد.

سخنگوی ارتش فیلیپین تاکید کرد، این مانورها خیلی دورتر از بخش‌هایی از دریای چین جنوبی که توسط کشتی‌های دولت چین حفاظت می‌شوند، برگزار خواهد شد.

انتهای پیام

کد N349680

وبگردی