آفتاب

تعمیق روابط پاکستان و روسیه، نگاه جدید سیاستمداران دو کشور

تعمیق روابط پاکستان و روسیه، نگاه جدید سیاستمداران دو کشور

اسلام آباد - ایرنا - در دیدار اخیر روسای دستگاه دیپلماسی پاکستان و روسیه در مسکو، مسوولان دو کشور بر ضرورت تعمیق همکاریها برای ارتقای صلح و ثبات در منطقه تاکید کردند.

وزارت امور خارجه پاکستان روز شنبه با صدور بیانیه ای اعلام کرد: ˈسرتاج عزیزˈ مشاور ارشد نخست وزیر این کشور در امنیت ملی و امور خارجی (سرپرست وزارت خارجه) روز جمعه با سفر به مسکو با ˈسرگئی لاوروفˈ وزیر امور خارجه روسیه دیدار و دو طرف درباره گسترش روابط دوجانبه و سطح فعلی همکاریها به رایزنی پرداختند.

مشاور نخست وزیر پاکستان در این دیدار از روسیه برای مهیا کردن قرار فروش بالگردهای MI-35ˈˈ قدردانی و تاکید کرد که اسلام آباد در آینده نیز تجهیزات دفاعی بیشتری از این کشور خریداری خواهد کرد.

پیش تر ˈالکسی دیدوفˈ سفیر روسیه در اسلام آباد نیز در از تصمیم پاکستان برای خرید پیشرفته ترین مدل های بالگردهای نظامی «ام.آی 35» خبر داده بود و آن را آغاز فصل جدیدی در روابط دو کشور عنوان کرده بود.

وی همچنین تاکید کرده بود که روسیه هیچ محدودیتی برای فروش تجهیزات نظامی به پاکستان قائل نیست.

روسای دستگاه دیپلماسی پاکستان و روسیه در این دیدار با تاکید بر توسعه روابط در بخش انرژی، خواستار مشارکت شرکتهای روسی در طرحهای انرژی در پاکستان شدند.

لاوروف با استقبال از دیدار اخیر ˈمحمد نواز شریفˈ نخست وزیر پاکستان با ˈنارندرا مودیˈ همتای هندی اش در دهلی نو افزود: گفت وگوهای سازنده و بهبود روابط میان اسلام آباد و دهلی نو برای ارتقای صلح و ثبات در منطقه سودمند خواهد بود.

دیپلمات های ارشد پاکستان و روسیه همچنین درباره برگزاری اجلاس آینده سازمان همکاری شانگهای و بررسی وضعیت افغانستان پس از سال 2014 در این نشست، حمایت مسکو از اسلام آباد جهت عضویت کامل در سازمان شانگهای، همکاری مشترک علیه تروریسم، افراط گرایی، مبارزه با مواد مخدر و اوضاع خاورمیانه از جمله سوریه و عراق گفت گو کردند.

منابع خبری پاکستان پیش تر گزارش دادند: روس ها با مشاهده اوضاع درحال تحول منطقه بویژه وضعیت افغانستان تلاش دارند تا رایزنی ها با اسلام آباد را گسترش داده و زمینه های لازم جهت مشارکت دو کشور را فراهم کنند.

روزنامه اردو زبان ˈدنیاˈ پاکستان در این خصوص نوشت: نواز شریف به احتمال قوی روزهای 21 و 22 شهریور امسال در اجلاس شورای همکاری شانگهای که قرار است به میزبانی دولت تاجیکستان درشهر ˈدوشنبهˈ پایتخت این کشور برگزار شود، شرکت کرده و درحاشیه این نشست دیدار مهمی با رییس جمهوری روسیه نیز انجام خواهد داد.

دراین گزارش با اشاره به تمایل طرف روسی برای هر چه زودتر انجام شدن بازدید پوتین از اسلام آباد تصریح شد: پس از دیدار نواز شریف و پوتین برنامه رسمی سفر رییس جمهوری روسیه که به احتمال زیاد این بازدید اوایل سال 2015 (دیماه 93) انجام خواهد شد؛ اعلام می شود.

رسانه های پاکستانی به نقل از کارشناسان گزارش دادند : روسیه را می توان از مهمترین مقاصد سیاست خارجی جدید پاکستان به شمار آورد. افزایش و تعدد دیدارهای مقامها و هیاتهای دیپلماتیک دو کشور در سالهای اخیر ازجمله مهمترین مولفه های گسترش روابط سیاسی اسلام آباد و مسکو به شمار می رود.

همکاری های نظامی - امنیتی مسکو و اسلام آباد همانند روابط دیپلماتیک و سیاسی از اهمیت خاصی برخوردار بوده و این مساله با حساسیت ویژه ای از سوی مقامات دهلی نو و واشنگتن زیر نظر گرفته شده است.

روسیه نیز مانند چین از حامیان ورود پاکستان به پیمان شانگهای به شمار می رود. البته برخی ناظران این حمایت را به حساب جلب نظر چین نسبت به ورود هندوستان به پیمان مزبور گذاشته و این گونه تحلیل می کنند که روسیه در سالهای اخیر به دنبال ایجاد نوعی توازن در روابط خود با دو کشور رقیب شبه قاره بوده است.

اعلام رسمی خبر فروش بالگردهای نظامی روسیه به پاکستان نیز می تواند در عمل به معنای پایانی بر چندین دهه تحریم مسکو در مورد فروش تجهیزات نظامی به اسلام آباد باشد؛ تحریمی که تاریخچه آن به زمان جنگ سرد برمی گردد.

آساق**ط*ا.ر*1579**1577
کد N349662

وبگردی