آفتاب

قلیچدار اوغلو خطاب به کردهای ترکیه: راه حل دموکراتیک پشت درهای بسته ممکن نیست

قلیچدار اوغلو خطاب به کردهای ترکیه: راه حل دموکراتیک پشت درهای بسته ممکن نیست

رهبر حزب مخالف "مردم جمهوری خواه" ترکیه عدم شفافیت در روند صلح با کردها را محکوم کرده و در جریان سفری به دیاربکر به جامعه کردهای ترکیه گفت: هیچ راه حل دموکراتیکی پشت درهای بسته ممکن نیست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه حریت، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مخالف "مردم جمهوری خواه" ترکیه در سخنرانی در یکی از اندیشکده‌های مستقر در دیاربکر گفت: این روند باید یک چارچوب و اساس قانونی داشته باشد. این روند باید شفاف باشد. البته همیشه افرادی پیدا می‌شوند که با این مساله مخالفت کنند. اما اگر درباره این مسائل صادقانه مذاکره شود، می‌توانیم بر مشکلات غلبه کنیم.

وی افزود: من حاضرم برای دستیابی به راه حل احتمالی حرفه سیاسی‌ام را به خطر بیندازم. من، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه را به همراه قانون گذاران طرفدارش در شش ژوئن سال 2012 میلادی دعوت کردم. من افکارم را در خصوص راه حلی برای مساله کردها و روشی که باید به کار گرفته شود، بیان کردم. پیشنهاد دادم تا یک کمیسیون پارلمانی مصالحه تشکیل شود. اگر دو عامل مهم یعنی حزب مردم جمهوری خواه و حزب جنبش ملی را از سیستم کنار بگذارید، چگونه می‌توانید این مساله را حل کنید؟ اگر این مساله حرفه سیاسی‌ام را به خطر بیندازد، شخصا حاضرم ریسک کنم.

قلیچدار اوغلو با اشاره به ریشه خانوادگی‌اش در استان تونجلی تاکید کرد: من نیز همانند کردها فردی از همان منطقه هستم.

وی اذعان کرد که حزبش برای به دست آوردن آرای ساکنین جنوب شرق تلاش کرده و قصد دارد تا "تغییرات خوبی" در این حزب انجام دهد.

قلیچدار اوغلو افزود: این حزب دیگر همان حزب مردم جمهوری خواه دهه 1930 نیست. جهان تغییر کرده و ما نیز به تبع آن تغییر می‌کنیم. ما چیزهای جدید می‌گوییم و از آزادی و دموکراسی دفاع می‌کنیم. هرگاه مشکلی در اینجا به وجود آید گرد هم جمع می‌شویم و آن را حل می‌کنیم. اما دولت در مدت 12 سال هنوز نتوانسته مساله کردهای ترکیه را حل کند.

وی همچنین از این مساله انتقاد کرد که حزب حاکم عدالت و توسعه با وجود قتل عام روبوسک، حمله‌های مرگباری که در استان شرناق در نزدیکی مرز عراق جان 34 روستایی را گرفت، باز هم در انتخابات پیروز شود.

قلیچدار اوغلو در جریان سخنرانی‌اش اطمینان داد که حزب مردم جمهوری خواه به حق مردم کرد زبان و آزادی بیان در جنوب شرق احترام می‌گذارند.

روند صلح با کردها که در ژانویه سال 2013 میلادی آغاز شده، نزدیک به یک سال است که متوقف شده چرا که اپوزیسیون کردهای ترکیه از دولت به خاطر بی‌تمایلی‌اش برای انجام اصلاحات ضروری به منظور حل این درگیری‌ انتقاد کرده است.

انتهای پیام

کد N349618

وبگردی