آفتاب

وزارت ارشاد تمامی هزینه های درمانی یک موسیقی دان بلوچ را تقبل کرد

وزارت ارشاد تمامی هزینه های درمانی یک موسیقی دان بلوچ را تقبل کرد

زاهدان- ایرنا- رییس انجمن موسیقی سیستان و بلوچستان گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی هزینه های بیمارستانی یک موسیقی دان بلوچ را که هم اکنون در یکی از بیمارستان های تهران بستری است، تقبل کرد.

ˈاحمد گلیانیˈ روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: ˈدین محمد زنگشاهیˈ از موسیقیدانان و خوانندگان بنام بلوچ است که

تا بهبودی کامل در بیمارستان بستری خواهد بود.

وی اولویت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تکریم هنرمندان دانست و گفت: در این راستا بزودی آیین بین المللی بزرگداشت استاد شیرمحمد اسپندار تنها دونلی نواز جهان با حضور مهمانان داخلی و خارجی در تالار وحدت تهران برگزار خواهد شد.

رییس انجمن موسیقی سیستان و بلوچستان ادامه داد: همچنین با هدف حمایت از این استاد بزرگ موسیقی، استانداری قول مساعد خرید خانه اسپندار را داده تا در آینده به عنوان موزه مورد استفاده علاقه مندان قرار گیرد.

گلیانی افزود: برنامه ریزی های لازم برای آماده سازی نخستین آلبوم پژوهشی استاد اسپندار به عنوان ˈسبزین تاکˈ با تلاش انجمن موسیقی سیستان و بلوچستان به منظور ارائه در مراسم بزرگداشت وی در حال انجام است.

وی کمبود سالن برای اجرای برنامه را از مهم ترین مشکلات فعالان عرصه موسیقی سیستان و بلوچستان برشمرد و گفت: اجرای کنسرت برای اساتید پیشکسوت استان به دلیل نبود سالن در بیشتر مواقع کنسل می شود.

به گزارش ایرنا، دین محمد زنگشاهی از خوانندگان و نوازندگان بنام بلوچستان، از جوانی صدایی دلنشین داشت و نخستین پویه های موسیقی را از پدرش ˈموسی زنگشاهیˈ که خود از نوازندگان و آهنگسازان چیره دست ˈمکرانˈ (بلوچستان) بود، فرا گرفت.

دین محمد میراث دار بنیانگذاران موسیقی ˈمکرانˈ است که آهنگ های بلوچی سینه به سینه به وی رسیده و با استعداد ذاتی و کوشش پیگیر خود، شیوه قیچک نوازی را به گونه ای استادانه و دلنشین اعتلا بخشیده است.

وی چندی پیش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفته بود: طایفه زنگشاهی پایه گذار موسیقی بلوچستان و از نوازندگان، خوانندگان و آهنگ سازان چیره دست منطقه

ˈمکرانˈ هستند که آهنگ ها و ترانه های بلوچی از زمان ˈپیرچنگیˈ از بیش از هزار و 200 سال پیش به پدرانم و سرانجام به من رسیده است.

زنگشاهی بیان کرد: پیش از پیروزی انقلاب، در گروهی متشکل از 23 نفر با عنوان ˈشهباز قلندرˈ شرکت داشتم که آهنگ های ˈفلکلورˈ و اصیل منطقه بلوچستان را به زبان فارسی و گویش بلوچی در شهرهای مختلف ایران اجرا می کردیم.

ˈکپوتان، موسیقی محلی سیستان و بلوچستانˈ نام آلبوم شماره ۸ از مجموعه ˈنغمه های ایران زمینˈ با صدای ˈدین محمد زنگشاهیˈ بر روی اشعار ˈصمد کرد، محمد رحیم ساسان و اشعار محلی سیستان و بلوچستانˈ است که از سوی انتشارت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۷ منتشر شده است.

در زبان محلی بلوچی به کبوتران ˈکپوتانˈ گفته می شود.

دین محمد زنگشاهی (زمکزهی) دارای مدرک معادل فوق لیسانس از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و نویسنده کتابی در اوزان موسیقی است. ک/3

7307/653/330
کد N349412

وبگردی