آفتاب

آژانس: ایران به تعهدات خود در توافق اولیه ژنو عمل کرده است

آژانس: ایران به تعهدات خود در توافق اولیه ژنو عمل کرده است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد ایران به طور عملی برای از بین بردن حساس‌ترین ذخایر هسته‌ای خود یعنی گاز اورانیوم غنی‌سازی شده اقدام کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که نقش اساسی در نظارت بر پایبندی ایران به توافق 24 نوامبر ژنو دارد در گزارش ماهانه خود تأیید کرد که ایران به تعهدات خود عمل کرده و فعالیت‌های هسته‌ای مورد مناقشه‌اش را به حالت تعلیق درآورده است.

این گزارش که به محض انتشار در اختیار رویترز قرار گرفته است در حالی منتشر شد که روز جمعه دور پنجم مذاکرات ایران و گروه 1+5 در وین پایتخت اتریش پایان یافت.

ایران و گروه 1+ 5 در نوامبر سال 2013 به یک توافق اولیه دست یافتند که بر اساس آن ایران متعهد شد در ازای کاهش برخی تحریم‌های غرب بخشی از ذخایر اورانیوم غنی‌شده با غلظت 20 درصد را رقیق‌تر و یا به اکسید تبدیل کند.

در گزارش روز جمعه آژانس آمده است که ایران از زمان اجرایی شدن توافق اولیه ژنو در 20 ژانویه 2014 تاکنون یا سطح غنی‌سازی را رقیق‌تر کرده و یا 97 درصد از ذخایر گاز اورانیوم با غنای 20 درصد را به اکسید تبدیل کرده است.

بر اساس این گزارش ذخایر اورانیوم غنی شده با غلظت 20 درصد ایران در ماه ژانویه حدود 210 کیلوگرم بوده است که به‌شدت مورد نگرانی کشورهای غربی و آمریکا قرار داشت.

ایران همواره تأکید می‌کند که فعالیت‌های هسته‌ای‌اش ماهیت کاملاً صلح‌آمیز دارد و هرگونه اتهام درخصوص تلاش برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را رد می‌کند.

طبق توافق اولیه ژنو ایران متعهد شد تا بخشی از گاز اورانیوم با غنای پایین را به پودر اکسیدی تبدیل کند که برای پردازش‌های بعدی تبدیل به اورانیوم با غنای بالا مناسب نباشد.

آژانس در ادامه گزارش خود آورده است: تأسیسات مرتبط هسته‌ای که ایران برای تبدیل این اورانیوم نیاز دارد به طور کامل راه‌اندازی نشده اما ایران کار روی این تأسیسات را آغاز کرده است.

آژانس جزئیات بیشتری در این خصوص ارائه نداده است.

انتهای پیام

کد N349384

وبگردی