آفتاب

"صدها نفر" از پیکارجویان داعش انگلیسی‌اند

"صدها نفر" از پیکارجویان داعش انگلیسی‌اند

سازمان جاسوسی داخلی انگلیس (ام‌آی۵)، ماموریت یافته است در مورد آن دسته از پیکارجویان داعش که انگلیسی هستند تحقیق کند. همزمان داعش با پخش ویدیویی از جوانان دعوت به همکاری کرده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) بی‌.بی‌.سی دریافته است که ام‌آی۵ اکنون تجسس در مورد پیکارجویان انگلیسی در سوریه را از اولویت‌های خود قرار داده است.

این موضوع پس از آن که ویدئویی از سوی داعش برای جذب نیرو از کشورهای غربی در اینترنت منتشر شد، شدت گرفته است.

اکنون به گزارش وزارت کشور انگلیس، پلیس ضدترورسیم این کشور درصدد اخذ مجوزهای لازم برای حذف "ویدئوی داعش" از فضای اینترنت است.

وزارت کشور انگلیس اعلام کرده است: "ما تبلیغ ترورسیم در فضای مجازی را تحمل نخواهیم کرد چرا که چنین تبلیغاتی می‌تواند کسانی را که مستعد انجام اعمال افراطی‌گرایانه هستند تحت تاثیر قرار دهد."

در همین حال، اعضای خانواده یکی از جوانان انگلیسی که در این ویدئو سخن می‌گوید اعلام کرده‌اند از دیدن فرزندشان در میان پیکارجویان "متاثر" شده‌اند.

ناصر موسنا، ۲۰ ساله، دانشجوی پزشکی از شهر کاردیف، در ویدئویی از قصد و نیت خود برای پیوستن به پیکارجویان سخن می‌گوید.

پدر ناصر موسنا گفته پسرش به یک باره ناپدید شده و به آنها نگفته کجا می‌رود. او همچنین معتقد است که سخنان پسرش را به او آموخته‌اند و ناصر "شخصا چنین عقایدی ندارد."

همزمان، فرانک گاردنر، گزارشگر مسایل امنیتی بی‌بی‌سی می‌گوید احتمال می‌رود حدود ۴۰۰-۵۰۰ انگلیسی در میان پیکارجویان دولت اسلامی عراق و شام، داعش هستند و اکنون ام‌آی۵ تجسس در مورد این افراد را یکی از اولویت‌های اصلی خود قرار داده است.

چند روز پیش هم، دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس گفته بود که پیکارجویان داعش که به تازگی بخش مهمی از خاک عراق را اشغال کرده‌اند، درصدد انجام "عملیات تروریستی" در خاک انگلیس بوده‌اند.

در ویدئوی منتشر شده توسط داعش، شش جوان در حالی که پرچم سیاه داعش در پشت سرشان قرار دارد در برابر دوربین نشسته‌اند و از نیات و آمال خود سخن می‌گویند.

یکی از آنها که شناسایی شده، ابو دجانه الهندی، تبعه انگلیس است که در این ویدئو می‌گوید "برای برادرانی که کنار ایستاده‌اند پیامی دارد."

انتهای پیام

کد N349271

وبگردی