آفتاب
علی لاریجانی در همایش قوه‌قضاییه:

قوه قضاییه مستقل نباشد نمی‌تواند عدالت را اجرا کند

قوه قضاییه مستقل نباشد نمی‌تواند عدالت را اجرا کند

گاهی دستگاه‌هایی به خاطر مسئولیتشان یک نگاه ریب‌آمیزی برای دخالت در کار قاضی و دادگاه‌ها دارند که باید مانع از آن شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: برای اجرای عدالت چاره‌ای جز استقلال قوه قضاییه نیست و اگر قوه قضاییه مستقل نباشد نمی‌تواند عدالت را اجرا کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی لاریجانی در مراسم بزرگداشت هفته قوه قضاییه که در سالن اجلاس سران در حال برگزاری است با اشاره به شخصیت شهید بهشتی گفت: ایشان در مشکلات مهم جمهوری اسلامی ایران احساس مسئولیت جدی داشتند بالاخص در اوایل انقلاب که ما دچار رئیس جمهور بدخیمی مانند بنی‌صدر شده بودیم، شهید بهشتی مانع از دیکتاتوری بنی‌صدر شد.

وی با طرح این سوال که تراز ما در مدیریت جهادی چیست اظهار داشت: در پاسخ به این سوال بگویم که تراز ما شهید بهشتی است چرا که ایشان هم فرد عالمی بود و هم فردی فعال و هم نسبت به مسائل انقلاب احساس مسئولیت می‌کرد.

رئیس قوه مقننه با بیان اینکه یکی از ارکان مهم عدالت در کشور قوه قضاییه است تصریح کرد: برای اجرای عدالت چاره‌ای جز استقلال قوه قضاییه نیست و اگر قوه قضاییه مستقل نباشد نمی‌توان عدالت را اجرا کند و همه باید تلاش کنند تا این اصل اجرا شود.

لاریجانی ادامه داد: گاهی دستگاه‌هایی به خاطر مسئولیتشان یک نگاه ریب‌آمیزی برای دخالت در کار قاضی و دادگاه‌ها دارند که باید مانع از آن شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به همکاری قوا در کشور خاطرنشان کرد: یکی از مشکلات دیروز بی‌قاعده عمل کردن‌ها بود که امروز دیگر نیست یا کمتر شده و همکاری میان قوا هم تسهیل و بیشتر شده است و باید از این فرصت استفاده کرد تا دفاع از حقوق ملت سامان یابد.

به گزارش خبرنگار ایلنا علی لاریجانی در ادامه صحبت‌های خود عنوان کرد: در خصوص بودجه قوه قضاییه، مجلس در سال‌های مختلف گام‌های اساسی برداشته است به گونه‌ای كه در سال 93 نیز بیش از 700 میلیارد تومان بودجه این قوه افزایش پیدا کرد که این نشان‌دهنده همکاری میان قواست.

وی افزود: شرایط امروز کشور از نظر توسعه اقتضا می‌کند که قوا با روحیه همکاری با هم تلاش کنند اما شرایط اقتصادی موجود و رکود و تورم و مساله بیکاری در کشور نیز وجود دارد.

لاریجانی با بیان اینکه در ماه‌های اخیر تکان جدی به رکود داده نشده است گفت: بسیاری از بخش‌های تولیدی ما یا کم‌کار هستند یا تعطیل شده‌اند. اینکه ما امنیت اقتصادی را موضوعی جدی تلقی کنیم همیشه مهم است تا موتور تولید کشور راه نیفتد نه تورم و نه مشکل بیکاری حل نخواهد شد.

وی با بیان اینکه ما در کشور سرمایه سرگردان کم نداریم گفت: اگر امنیت اقتصادی را محقق کنیم این سرمایه‌ها به سمت تولید می‌رود. در غیر این صورت این سرمایه‌ها به سمت دلالی و مشکلات دیگر خواهد رفت. امنیت اقتصادی تنها به زبان نیست بلکه باید راهکارهای آن را فراهم کرد که در این زمینه نقش قوه قضاییه برجسته است.

رئیس مجلس یکی از مشکلات تولیدکنندگان را بحث بانک‌ها عنوان کرد و گفت: بانک‌ها در زمینه تولید همکاری لازم را ندارند. برای همین رونق تولید مدنظر ما رخ نمی‌دهد. 80 هزار میلیارد معوقات بانکی به دلیل استفاده نادرست از سرمایه‌های بانک‌هاست.

وی افزود: برخی از بانک‌ها سرمایه‌های کافی ندارند که در این زمینه برای افزایش سرمایه آنها با دولت صحبت شود. امروز اقشار دامدار، کشاورز و صنعتگر به سختی می‌توانند از بانک‌ها وام بگیرند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در بحث معوقات بانکی باید دو بخش را از یکدیگر جدا کرد اول آنها که از بانک‌ها پول گرفتند و آن را در بخش دیگری سوءاستفاده کردند اما برخی از دامداران و کشاورزان ما نیز وام گرفتند و به دلیل شرایط امروز کشور نمی‌توانند بازپرداخت آن را بدهند که این از مشکلات مدیریتی است.

لاریجانی افزود: در گذشته بانک‌هایی که می‌خواستند ال سی باز کنند ده درصد دریافت می‌کردند اما در سال 91 و 92 این میزان به 130 درصد رسید من شنیده‌ام که دولت آن را به 30 درصد کاهش داده که کار درستی هم هست به هر حال نمی‌توان با این دو گروه یاد شده به یک شکل برخورد کرد.

لاریجانی یادآور شد: در قانون برنامه به دولت اجازه داده‌ایم که در خصوص تولید کنندگانی که دچار مشکل شده‌اند بخشودگی جرایم صورت گیرد چرا که نیاز به رونق تولید داریم. در این جا نقش قوه قضاییه مهم و حساس است و ضرورت دارد که ساز و کاری را به وجود آورد تا در هر استانی و همه پرونده‌هایی که تقصیر تولیدکننده نیست فشار وارد نکنیم چراكه در این زمینه نباید سخت‌گیری کرد.

رئیس مجلس همچنین عنوان کرد: با این که رهبری نیز تاکیدات جدی درباره رونق تولید داشته اند باید ساز و کاراین باشد که به تولیدکننده واقعی توجه شود و با سوءاستفاده‌کنندگان برخورد صورت گیرد.

وی با اشاره به بحث پیشگیری از وقوع جرم عنوان کرد: این قانون پس از ایرادات شورای نگهبان به مجمع رفت و امروز ابلاغ شده است. در شرایط فعلی باید مبارزه با جرم‌خیزی محور باشد. اینکه تعداد قضات و زندان‌ها افزایش یابد علامت خوبی نیست.

لاریجانی با بیان اینکه باید با توجه به تصویب قانون پیشگیری از وقوع جرم تصمیمات به موقعی گرفته شود گفت: این قانون باید به ویژه در حوزه با مبارزه با مواد مخدر مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس مجلس با اشاره به بخش امنیت اجتماعی گفت: میزان سرقت و حضور اشرار در کشور و ناامنی که برای مردم ایجاد می‌کنند بسیار ناگوار است و باید پذیرفت که مردم با مشکلات امنیت اجتماعی مواجه هستند. من مشاهده کردم در برخی رسانه‌ها با تیم‌های قلدر مصاحبه داشتند معلوم است این افراد پول می‌گیرند که زورگویی کنند. باید با این عده به شکل قاطع برخورد کرد. رسانه‌ها باید به درستی اخبار را منعکس کنند تا اسباب تنبه دیگران باشد.

رئیس مجلس با تاکید بر اینکه باید برای اشرار اشد مجازات را در نظر گرفت گفت: لازم است در اینجا از رئیس قوه قضاییه برای اعلام اینکه استفاده از سلاح سرد برای زورگویی محاربه محسوب می شود تشکر کنم. در یک مورد من شاهد بودم که با دستگیری اشرار در تهران آنها اعلام کردند که شرایط در تهران برای ما قرمز شده است ما باید شرایط را برای اشرار قرمز کنیم تا شرایط برای مردم سبز شود.

وی افزود: ما آماده هستیم تا اگر نیاز است قوانین را تغییر بدهیم. در این زمینه قوه قضاییه باید هر چه سریع‌تر پیشنهادهای خود را اعلام کند چرا که قوانین باید دارای قدرت بازدارندگی باشد.

لاریجانی با تاکید بر اینکه بحث امنیت اجتماعی باید از اولویت‌های ما باشد گفت: من شاهد هستم که ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در شرایط فعلی به صورت مرتب جلسات خود را تشکیل می‌دهد. من فکر می کنم برای تحقق امنیت اجتماعی نیاز به تغییر در ساختار داریم. معلوم نیست که از درون این نشست‌ها برای مبارزه با فساد معجزه‌ای صورت گیرد البته من نمی‌خواهم ناامیدی را القا کنم اما روند گذشته چنین چیزی را نشان می دهد.

لاریجانی با اشاره به اینکه در برخی از این موارد قدرتمندانی دست دارند گفت: هم اکنون در مجلس بحثی مطرح است مبنی بر اینکه سازمانی برای مبارزه با فساد ایجاد کنیم که این سازمان متصل به قوه قضاییه باشد.

رئیس مجلس با اشاره به اینکه در زمینه مبارزه با فساد در کشور مشکلات ساختاری داریم گفت: باید بیشتر روی این مساله کار کرد. در برخی از استان‌ها تخلفاتی صورت می‌گیرد که مربوط به تغییر اراضی و تخریب جنگل‌‌هاست که اخیرا نیز دادستان کل کشور در سفر خود به مازندران از نزدیک شاهد این تخلفات بود.

لاریجانی با تاکید بر اینکه چنین تخلفاتی غیرقابل گذشت خواهد بود گفت: متاسفانه زمین‌های مربوط به کشت برنج به ویلاسازی تبدیل شده‌اند. ما در سال نیاز سه میلیون تن برنج داریم که حدود دو و نیم میلیون تن آن را خودمان تامین می‌کنیم و مابقی را باید وارد کنیم. در حالی که ظرفیت و زمین‌های ما در کشور بسیار است. ساخت ویلا در زمین‌های کشاورزی صراحتا خلاف قانون است ممکن است در این زمینه استانداری و فرمانداری مقصر باشند اما یک پای آن نیز دادگستری است.

وی ادامه داد: سالانه حدود صد هزار هکتار جنگل در کشور از بین می‌رود. در حالی که نمی‌توان به این راحتی جنگل درست کرد و این تخریب قابل جایگزینی نیست. این اقدامات را افرادی که قدرتی دارند انجام می‌دهند. قوه قضاییه باید با آنها به شدت برخورد کند. اگر این مسیر ادامه پیدا کند بخش بزرگی از زمین‌های کشاورزی ما از بین می‌رود.

رئیس مجلس با اشاره به سفر خود به ژاپن یادآور شد: من در این سفر دیدم که آنها سواحل را برای حفظ خود خشک می‌کنند اما ما زمین های زیر کشت خود را به کلوخ تبدیل می کنیم. در این زمینه سازمان ثبت هم باید نظارت جدی داشته باشد من بارها دیده ام که رهبری در این زمینه حساسیت‌های جدی داشته اند امیدوارم در شرایط فعلی در چنین همایشی بحث‌های جدی مطرح شود تا مشکلات موجود کشور مرتفع گردد.

کد N349251

وبگردی